چگونه عینک خود را به‌ درستی تمیز کنیم و چه کارهایی را نباید انجام دهیم

مثل هر چیزی که زیاد از آن استفاده کنید کثیف می‌شود، عینک شما هم بعد از مدتی کثیف می‌شود و نیاز به تمیز کردن دارد. این لکه‌های روی لنز عینک باعث می‌شوند دیدن از پشت آن‌ها سخت شود و وضوح تصویر نداشته باشید.

خوشبختانه، یادگیری چگونگی تمیز کردن عینک‌هایتان از این مشکلات جلوگیری می‌کند و عینک‌هایتان را همیشه تمیز و تازه نگه می‌دارد. در ادامه نکاتی برای تمیز کردن صحیح عینک آمده است، بدون این که به بخش‌های حساس آن‌ها آسیبی وارد کنید.

5 مرحله ساده برای تمیز کردن عینک:

تمیز کردن عینک نباید زیاد طول بکشد و تنها نیاز به یک سینک، حوله یا پارچه بدون پرز، مایع ظرفشویی بدون لوسیون و صابون دست دارد.

1. دستانتان را بشویید و خشک کنید

تمیز بودن دستانتان اولین قدم برای داشتن عینک‌هایی بی‌نقص است. شما نمی‌خواهید که چربی یا کثیفی دست‌هایتان را به قاب عینک انتقال دهید. دستانتان را با صابون (ترجیحاً بدون لوسیون) بشویید و آن‌ها را با حوله‌ای خشک کنید که پرز نداشته باشد.

2. عینک‌هایتان را با آب ولرم بشویید

قاب عینک‌هایتان را زیر شیر آب گرفته و خوب بشویید، لنزها را هم فراموش نکنید! آب ولرم بهترین گزینه برای پاک کردن گرد و غبار است، اما مراقب باشید که خیلی داغ نباشد زیرا ممکن است پوشش‌های خاص روی لنزها را خراب کند.

تمیز کردن عینک

3. یک قطره مایع ظرفشویی بدون لوسیون روی هر لنز بریزید و سپس صابون را روی لنزها و قاب بمالید

تنها یک قطره برای هر لنز کافی است. با انگشتانتان مایع ظرفشویی را روی هر دو طرف لنزها و سپس تمام قاب عینک بمالید. به‌ویژه به قسمت‌هایی که بیشتر با پوستتان تماس دارند، مانند پد بینی و دسته‌ها.

اگر مایع ظرفشویی مناسب ندارید، می‌توانید از محلول‌های مخصوص تمیز کردن عینک استفاده کنید، فقط مطمئن شوید که این محلول برای لنزهای پوشش‌دار مناسب است و بیش‌ از حد از آن استفاده نکنید.

4. عینک‌هایتان را دوباره بشویید

عینک‌هایتان را زیر آب جاری گرفته و صابون را از روی قاب و لنزها بشویید.

5. عینک‌ها را با پارچه میکروفایبر یا حوله بدون پرز خشک کنید

این نوع پارچه‌ها به این دلیل مناسب هستند که پرز یا گرد و غبار از خود باقی نمی‌گذارند. به‌آرامی عینک‌ها را خشک کنید و آن‌ها را زیر نور بررسی کنید تا مطمئن شوید هیچ لکه یا آلودگی باقی نمانده است. اگر همه‌چیز تمیز به‌نظر می‌رسد، می‌توانید عینکتان را به چشم بزنید.

بهترین روش برای تمیز کردن عینک

اجرای مراحل بالا باید عینک‌هایتان را به‌خوبی تمیز کند، اما چند نکته اضافی هم برای اطمینان از تمیزی کامل لنزها و قاب وجود دارد:

– اگر ذرات ریزی در قسمت‌های کوچک قاب (مانند جایی که قاب با لنزها برخورد دارد یا اطراف لولاها) گیر کرده‌اند، سعی کنید قبل از اولین شستشو با یک گوش‌پاک‌کن آن‌ها را پاک کنید. 

– اگر عینک شما پد بینی دارد، حتماً روی پاک کردن آن وقت بگذارید، زیرا این قسمت‌ها به‌طور مستقیم با پوست شما در تماس هستند و بیشتر از سایر قسمت‌های قاب، آلودگی و میکروب جمع می‌کنند. 

– پارچه‌های میکروفایبر خود را مرتب بشویید. این پارچه‌ها در جذب گرد و غبار تخصص دارند و اگر تمیز نشوند، در نهایت گرد و غبار را به لنزهایی که تازه تمیز کرده‌اید منتقل می‌کنند. 

– همیشه قبل از تمیز کردن عینک، آن‌ها را با آب بشویید. تمیز کردن عینک‌های خشک اغلب باعث پخش شدن ذرات روی لنزها و قاب می‌شود، به‌جای اینکه آن‌ها را از بین ببرد. 

– هر روز یک تمیزکاری سریع و هر هفته یک تمیزکاری کامل برای عینک‌های خود انجام دهید. این برنامه عینک‌هایتان را بدون لکه و کثیفی نگه می‌دارد.

تمیز کردن لنز عینک

بدترین روش برای تمیز کردن عینک

حالا که بهترین روش برای تمیز کردن عینک‌هایتان را یاد گرفتید، بیایید ببینیم چه کارهایی را نباید انجام دهید. برخی از روش‌های تمیزکاری نادرست می‌توانند به عینک‌هایتان آسیب بزنند.

– لنزهایتان را با بخشی از پیراهن یا هر لباس دیگری پاک نکنید. پارچه‌های لباس برای تمیز کردن لنز عینک طراحی نشده‌اند و می‌توانند باعث ایجاد خراش شوند. 

– از هیچ محصول تمیزکننده دیگری به‌جز مایع ظرفشویی یا محلول مخصوص تمیز کردن عینک استفاده نکنید. محصولاتی مانند استون، الکل و پاک‌کننده‌های شیشه خانگی می‌توانند پوشش لنزها را خراب کنند. 

– از بزاق دهان خود برای تمیز کردن لنزها استفاده نکنید. این کار نه‌تنها لنزهایتان را تمیز نمی‌کند، بلکه میکروب‌های بیشتری را نیز به آن‌ اضافه می‌کند! 

– از دستمال‌کاغذی، حوله کاغذی، یا دستمال توالت برای پاک کردن لنزها استفاده نکنید. این محصولات ممکن است نرم به‌نظر برسند، اما می‌توانند لنزها را خراش دهند و اغلب پس از تمیز کردن، ذرات ریزی از خود باقی می‌گذارند. 

– هنگام شستن و خشک کردن حوله‌ها و پارچه‌های میکروفایبر، از نرم‌کننده یا ورق‌های خشک‌کن استفاده نکنید. موادی که آن‌ها روی پارچه باقی می‌گذارند می‌توانند باعث لکه شدن لنزها شوند. 

– اگر روی لنزهایتان خط و خش مشاهده کردید، سعی نکنید آن‌ها را با دستتان از بین ببرید. این کار احتمالاً فقط باعث بدتر شدن وضعیت می‌شود. اگر فکر می‌کنید عینکتان به‌خاطر خط و خش شفافیت خود را از دست داده‌ است، آن‌ را به عینک‌سازی ببرید.

نکات دیگر برای تمیز نگه داشتن عینک‌هایتان

دانستن چگونگی تمیز کردن عینک به‌طور صحیح باعث افزایش طول عمر آن‌ می‌شود و مانع انتقال میکروب‌ها به صورتتان می‌گردد. اما درباره انواع مختلف عینک‌ها چطور؟ و اگر به سینک دسترسی نداشته باشید، چه باید کرد؟

چگونه عینک آفتابی خود را تمیز کنید؟

شما می‌توانید عینک آفتابی را درست مثل عینک‌های معمولی تمیز کنید؟ جواب شستشو با آب ولرم و مالیدن ملایم با مایع ظرفشویی است. فقط مراقب باشید که لنزهای عینک آفتابی شما پوشش خاصی داشته باشند و از مایع ظرفشویی یا محلول مخصوصی استفاده کنید که برای لنزهای پوشش‌دار ایمن باشد.

چگونه عینک‌های محافظ نور آبی را تمیز کنید؟

عینک‌های محافظ نور آبی هم درست مثل “عینک‌های معمولی” قابل تمیز شدن هستند: با یک شستشوی خوب و مقدار کمی صابون که به پوشش لنزها آسیب نرساند.

آیا می‌توان عینک‌ها را به‌طور حرفه‌ای تمیز کرد؟

برخی عینک‌سازان و چشم‌پزشکان در دفاتر خود دستگاه‌های مخصوصی دارند که می‌توانند عینک‌هایتان را به‌طور عمقی تمیز کنند. اگر به نظر می‌رسد که تمیزکاری‌های خانگی کافی نیستند، با مطب یک متخصص چشم‌پزشک تماس بگیرید تا ببینید آیا می‌توانند کمکتان کنند.

چگونه وقتی از عینک‌هایتان استفاده نمی‌کنید، آن‌ها را تمیز نگه دارید؟

بهترین راه برای تمیز نگه داشتن عینک‌هایتان هنگامی که از آن‌ها استفاده نمی‌کنید، نگه‌داشتن آن‌ها در یک جعبه یا کیف عینک با لنزهای رو به بالا است. البته مطمئن شوید که جعبه یا کیف شما نیز تمیز باشد.

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.