اتمام ماموریت تاریخی ناسا با فرود موفقیت آمیز کپسول دراگون

اتمام ماموریت تاریخی ناسا با فرود موفقیت آمیز کپسول دراگون شرکت SpaceX

کپسول فضاپیمای «کرو دراگون» (Crew Dragon) شرکت SpaceX بعد از ظهر یکشنبه در خلیج مکزیک فرود آمد و ماموریت Demo-2 را به اتمام رساند. این موفقیت بزرگ در عرصه فضانوردی، مسیر جدیدی در راه سفرهای انسانی به فضا در آینده‌ای نه چندان دور است. در ادامه با دستاوردهای اتمام ماموریت تاریخی ناسا با فرود موفقیت آمیز کپسول دراگون شرکت SpaceX همراه دینو باشید.

اتمام ماموریت تاریخی ناسا

خبر خوب جدید دنیا این است که بعد از ظهر دیروز، یکشنبه 2 اوت سال 2020 میلادی شاهد اتمام ماموریت تاریخی ناسا و فرود موفقیت آمیز فضاپیمای آن بودیم. کپسول دراگون شرکت SpaceX در نزدیکی Pensacola فلوریدا در خلیج مکزیک فرود آمد و در انتهای این پرواز آزمایشی فضانوردان ناسا، «باب بهنکن» (Bob Behnken) و «داگ هورلی» (Doug Hurley) به زمین بازگشتند. این اولین باری است که شرکت «ایلان ماسک» (Elon Musk) موفق شده انسان‌ها را به فضا بفرستد. برای ناسا، چنین ماموریتی به معنای بازگشت توانایی ایالات متحده برای پرتاب فضانوردان خود است که از زمان پایان یافتن برنامه شاتل فضایی، برای حدود یک دهه از آن بی‌بهره مانده بود.

اتمام ماموریت تاریخی ناسا با فرود موفقیت آمیز کپسول دراگون شرکت SpaceX
اتمام ماموریت تاریخی ناسا - فضانوردان ناسا «باب بهنکن» (Bob Behnken) و «داگ هورلی» (Doug Hurley)

بعد از موفقیت در این ماموریت که به عنوان Demo-2 شناخته می‌شود، ناسا قصد دارد فضانوردان خود را بر روی فضاپیمای SpaceX هر چند ماه یک بار و با پرداخت 55 میلیون دلار برای هر صندلی، به فضا پرتاب کند. پس از این موفقیت بزرگ، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا «دونالد ترامپ» (Donald Trump) اندکی پس از فرود کپسول، در توئیتر خود پیام تبریک منتشر کرد. «جیم برایدنستاین» (Jim Bridenstine)، مدیر ناسا نیز در این باره گفت:

اتمام ماموریت تاریخی ناسا در واقع یک الگوی تجاری برای آینده ایجاد می‌کند.

ماموریت Demo-2 پس از گذشت سال‌ها تلاش SpaceX برای ساخت کپسول دراگون، در واقع موفقیت آزمایش نهایی برای تایید قابلیت بهره‌برداری آن به حساب می‌آید. ناسا تا کنون 3.3 میلیارد دلار برای توسعه فضاپیما و همچنین شش ماموریت عملیاتی به SpaceX اهدا کرده است. این آژانس فضایی همچنین قراردادهایی به ارزش 4.8 میلیارد دلار با شرکت بویینگ برای ساخت فضاپیمایی به نام Starliner منعقد کرده که این کپسول به دلیل آزمایش پرواز ناکام در دسامبر گذشته، همچنان در حال توسعه است.

فرود

بهنکن و هورلی در تاریخ 30 ماه مه 2020 روی موشک SpaceX Falcon 9 به فضا پرتاب شدند که فضاپیمای Crew Dragon روز بعد به ایستگاه فضایی بین‌المللی رسید. این دو فضانورد تاریخ‌ساز 63 روز را در ایستگاه فضایی گذرانده و سیستم‌ها و ویژگی‌های کپسول را مورد آزمایش قرار دادند. بهنکن و هورلی به این کپسول لقب Endeavour، نام مدارگرد شاتل فضایی را دادند. Endeavour در طی طوفان شدید جو زمین، موفق شد حرارت بالاتر از 3500 درجه فارنهایت (1927 درجه سانتیگراد) را تحمل کند و به لطف سپر گرمای مقاوم فضاپیما، خدمه کپسول دراگون تنها شاهد افزایش دما تا 85 درجه فارنهایت (29.5 درجه سانتیگراد) بودند. ناسا پیش‌بینی می‌کند که پیش از شروع حرکت بعدی به عنوان با اولین ماموریت عملیاتی SpaceX که برای اواخر ماه سپتامبر برنامه‌ریزی شده است، حدود شش هفته به بررسی داده‌های Demo-2 بپردازد.

اتمام ماموریت تاریخی ناسا - ماموریت Demo-2
اتمام ماموریت تاریخی ناسا - پرواز آزمایشی
اتمام ماموریت تاریخی ناسا - موفقیت SpaceX

ماموریت بعدی

با فرض این که بررسی داده‌های Demo-2، هیچ مسئله مهمی را نشان ندهد، ناسا قصد دارد ماموریت SpaceX Crew-1 را در اواخر ماه سپتامبر آغاز کند. این اولین ماموریت عملیاتی کپسول دراگون خواهد بود و فضانوردان ناسا، «مایک هاپکینز» (Mike Hopkins)، «ویکتور گلاور» (Victor Glover)، «شانون واکر» (Shannon Walker) و فضانورد JAXA «سوچی نوگوچی» (Soichi Noguchi)، چهار نفر اول خدمه حمل هستند.

فضانوردان ناسا «مایک هاپکینز» (Mike Hopkins)، «ویکتور گلاور» (Victor Glover)، «شانون واکر» (Shannon Walker) و فضانورد JAXA «سوچی نوگوچی» (Soichi Noguchi)

دیدگاه شما درباره اتمام ماموریت تاریخی ناسا چیست؟ آیا شرکت SpaceX می‌تواند پیشتاز سفرهای انسانی به فضا باشد؟ شما چه تصویری از آینده در ذهن دارید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: CNBC

بیشتر بخوانید: پرتاب 2 فضانورد ناسا با کپسول دراگون شرکت SpaceX به مقصد ایستگاه فضایی بین‌المللی

بیشتر بخوانید: 60 ماهواره Starlink شرکت SpaceX با شکستن رکورد به فضا پرتاب می‌شوند

امتیاز: 5.0 از 5 (2 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

Yet the diggers & the wanderers In their hopes of extracting that very sliver Of flaccid meaning Every so often migrate...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.