اثبات وجود جهان‌های موازی

دانشمندان ناسا شواهدی را برای اثبات وجود جهان‌های موازی ارائه می‌کنند

دانشمندان ناسا به تازگی و در طی آزمایشات قطب جنوب خود توانستند شواهدی را برای اثبات وجود جهان‌های موازی به دست آورند. به احتمال زیاد قوانین فیزیک در جهان دیگر، بر خلاف جهان ما عمل می‌کنند. در ادامه با دینو همراه باشید.

اثبات وجود جهان‌های موازی

فرضیه وجود جهان‌های موازی مدت‌ها است که ایده اصلی بسیاری از داستان‌های علمی-تخیلی را تشکیل می‌دهد؛ اما، اکنون دیگر این ایده صرفا به دنیای تخیل مربوط نمی‌شود و پا فراتر از باورهای گذشته ما درباره موجودیت جهان می‌گذارد. اخیرا دانشمندان ناسا در قطب جنوب، شواهدی را برای اثبات وجود جهان‌های موازی متولد شده از زمان بیگ بنگ کشف کرده‌اند که بسیار قابل توجه است. به نظر می‌رسد جهان جدید دارای قوانین فیزیکی متفاوتی بوده و رفتار عکس نسبت به جهان ما دارد. طبق ادعاهای مطرح شده، زمان در این جهان به عقب باز می‌گردد.

اثبات فرضیه وجود جهان‌های موازی

آزمایش قطب جنوب ناسا

بر اساس گزارشات ناسا، شواهد اثبات وجود جهان‌های موازی در جریان آزمایش فرستادن بالون حامل آنتن ناپایدار تحریک‌کننده (ANITA) به آسمان بالای قطب جنوب کشف شد. بالا رفتن این بالون غول‌پیکر در هوای بسیار سرد و خشک منطقه، محیط بهینه را برای انجام آزمایش ناسا روی حرکت ذرات زیراتمی با جلوگیری از نویزهای رادیویی موجود، فراهم کرد. در طول این آزمایش، محققان با آن چه به عنوان «باد» ذرات توصیف می‌شود، روبرو شدند. با این تفاوت که این بار شدت چنین پدیده‌ای میلیون‌ها برابر قدرتمندتر از گذشته بود.

برای درک چنین موضوعی باید بدانید که زمین هر روز با ذرات پرانرژی فراوانی از سوی فضا بمباران می‌شود. ذرات زیراتمی کم‌انرژی با جرم نزدیک به صفر می‌توانند کاملا از جو زمین عبور کنند؛ اما، اشیا با انرژی بالاتر توسط ماده جامد سیاره ما متوقف می‌شوند. پس در نهایت ذرات پرانرژی می‌توانند تنها از «فضا» به پایین حرکت کنند. با این وجود ANITA ناسا ذرات سنگین‌تری را به نام «تاو نوترینو» (Tau Neutrino) کشف کرده است که برخلاف شرایط عمومی این ذرات، آن‌ها از زمین بیرون می‌آیند. مفهوم این یافته‌ها بر اساس رفتار تاو نوترینو، بیان می‌کند که ذرات در زمان به عقب می‌روند و می‌توانند حاکی از وجود یک جهان موازی باشند. بدین صورت که قبل از گذر از روی زمین، به نوع دیگری از ذرات تبدیل شده و سپس دوباره تغییر می‌کنند و به حالت قبلی خود بازمی‌گردند. اتفاقی که به عنوان یک رویداد غیرممکن توصیف می‌شود.

اثبات وجود جهان‌های موازی - بالون غول‌پیکر حامل ANITA
آزمایش فرستادن آنتن ناپایدار تحریک‌کننده (ANITA) به آسمان بالای قطب جنوب
اثبات وجود جهان‌های موازی - آزمایش قطب جنوب ناسا

جهان‌های موازی و زمان برعکس

پیتر گورهام (Peter Gorham) محقق اصلی پروژه ANITA و فیزیکدان ذرات آزمایشی در دانشگاه هاوایی، در مورد احتمال به عقب حرکت کردن در زمان در جهانی موازی، اطلاعاتی را ارائه می‌دهد. گورهام با اشاره به غیرممکن بودن رفتار تاو نوترینو، در این باره می‌گوید:

دلیل چنین رفتاری تنها می‌تواند این مورد باشد که ذره قبل از عبور از زمین به نوع دیگری از ذرات تغییر کند و دوباره به همان حالت برگردد. البته همه با این ادعا موافق نیستند و همچنین غیرممکن نیست که توضیحات دیگری نیز برای این یافته‌ها وجود داشته باشد. چیزی مانند نقص عملکرد ANITA یا احتمال وجود نوع جدیدی از ذرات زیراتمی کشف نشده.

دیگر می‌توان گفت که اگر فکر می‌کنید موجودیت شما واقعی است، باید بدانید که با توجه به کشفیات جدید، احتمالا این طور نیست! شما به احتمال زیاد فقط تصویری از تصورات خود در جهان‌های موازی هستید. نظر شما در مورد اثبات وجود جهان‌های موازی چیست؟ آیا واقعا در جهان دیگر قوانین فیزیک برعکس عمل می‌کنند؟ به نظر شما زمان می‌تواند به عقب برگردد؟ یا شاید هم توضیح دیگری وجود دارد؟ دیدگاه‌های خود را در این باره با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: Tweak Town

بیشتر بخوانید: آوای کهکشان‌ها: ترجمه تصویر تلسکوپ هابل از عمق ناشناخته‌ها به زبان موسیقی

بیشتر بخوانید: دانشمندان در جستجوی جهان معکوس هستند : ممکن است روبرویتان وجود داشته باشد

امتیاز: 4.8 از 5 (12 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

Yet the diggers & the wanderers In their hopes of extracting that very sliver Of flaccid meaning Every so often migrate...

۳۲ دیدگاه

  1. Avatar طاهره گفت:

    جهان از نقاط روشن و خاموش تشکیل شده( وقتی که دلشوره داری چطوری )
    دنیا همینطوره.

  2. Avatar M0 گفت:

    شما به احتمال زیاد فقط تصویری از تصورات خود در جهان‌های موازی هستید؟!!!
    این تو مقاله اصلی بوده یا برداشت شماست؟

    • Avatar لیلا میرزاخان گفت:

      تفاوتی داره؟!

      • Avatar M0 گفت:

        بسیار بسیار زیاد! اگه برداشت شماست باید ذکر کنید و مقاله علمی رو تبدیل به تخیلی نکنید، اونم به احتمال زیاد؟!!!

        • Avatar لیلا میرزاخان گفت:

          دلیل نوشتن منبع مطالب هم همین وفاداری ب اصل مقاله علمی هستش M0 عزیز، که اگر کسی با محتوای ترجمه شده مشکلی داشت ب اصل مقاله مراجعه کنه. انسان کامل نیست و احتمال اشتباه همیشه وجود داره. قید حالت «به احتمال زیاد» معنی تردید رو به طور کامل میرسونه. چ تردید دانشمندان چ تردید شما! ب برداشت خودتون از شرایط احترام بزارید و برای تفکراتتون ارزش قائل باشید. علم، هیچ وقت کامل نیست. ممنونم از شما👌🏼🌠☘

    • Avatar srt80 گفت:

      اینجا این وسط تو بین این تناقضات , یه چیزایی هستن که انگار بهشون توجه نمیشه و در گذشته هم توی یکی از مطالبتون همونو نوشتم. یعنی مثلا ساختار ها به کل تغییر میکنه و ما انتظار داریم که اگه تو اینده هستیم و تونستیم برگردیم به گذشته , بتونیم ساختار ها رو تغییر بدیم در صورتی که ساختار ها اونقدر متفاوت هستن که تغییر نمیشه داد(یعنی این خودش یه معمای جدید میشه). این بازم یه حالت بارادوکسی ایجاد میکنه چطور بگم متوجه بشید یعنی مثل این میمونه که شما که در اینده هستید , سعی در تغییر دادن گذشته , مثل سعی در تغییر دادن اینده هست چون خیلی چیزا (ساختار ها و چیزایی که اسمش رو نمیدونم) میتونن اونقدر متقاوت باشن که نشه تغییرشون داد. ولی بازم باید فکر کرد. همینش خوبه که هیچ جوابی درست نیست نه جواب من و نه جواب شما و همینش لذت بخشه که بحثی باشه که بتونیم در موردش صحبت کنیم.

    • Avatar لیلا میرزاخان گفت:

      🙏🏼🙏🏼🙏🏼🤩

  3. Avatar srt80 گفت:

    سلام مرسی بابت مطلب خوبتون. یه سری سوال های قدیمی تو ذهنم اومدن اجازه بدید بنویسم:
    گفته که :دلیل چنین رفتاری تنها می‌تواند این مورد باشد که ذره قبل از عبور از زمین به نوع دیگری از ذرات تغییر کند و دوباره به همان حالت برگردد.
    چرا این طور فکر نمیکنیم که :اون ذره اولین بار تو اون حالتی که بعدا بیدا میکنه بود و بعدا به حالتی که اولین بار داشت تغییر بیدا میکنه؟ (میدونم گیچ شدین ولی این یه اصل برای درک ما مبتدیا هست تو فیزیک کوانتوم! یعنی میشه جای تساوی ها رو عوض کرد یعنی هیچوقت نمیشه با قطعیت گفت و این مشکل دقیقا همون مشکلی هست که اگه حل بشه کلا زندگی ما رو متحول میکنه و اون ریشه یابی تناقضات هست. نمونه ای که میشه درکش کرد برای ما مبتدیا که از علم چیزی نمیدونیم همون گربه شرودینگر هست که میگه در یک زمان خاص هم هست هم نیست یعنی نبودن گربه = بودن گربه و برعکس.) یعنی میخواستم بگم این چیزی که ما ازش اسم میبریم به اسم زمان منفی خب میتونه وجود داشته باشه اینکه عجیب به نظر میرسه ریشه در باور های غلط ما داره

    • Avatar srt80 گفت:

      یعنی مثلا ما گفتیم یک سانتی متر اینقدره ولی هیچوقت ایا گفتیم منفی یک سانتی متر چقدره؟ تعریف نشده هست مثل همین زمان منفی. من به نظرم اینجا نقطه ای هست که به بر از تضاد میرسیم و مجبور میشیم تو تعاریف مون تغییر ایجاد کنیم. در مورد خود این مطلب, اگه خواستید بحث برتوزایی و رادیواکتیو رو مطالعه کنید و همچنین بحث فیزیک کوانتوم ذرات زیر اتمی و معادلات شرودینگر و اینکه یک الکترون میتونه در یک زمان مشخص در بی نهایت(نه واقعا بی نهایت-اثبات نشده دقیق) جا باشه رو مطالعه کنید. به نظر میرسه این بارادوکس هایی که داره سلسله وار بیش میاد تو بحث های مختلف مثل سفر در زمان(سرچ کنید بارادوکس های سفر در زمان) و بیدا کردن علت انفجار ستاره ها و … ریشه تو فکر ها و روش های قدیمی ما داره که میخوایم به روش های قدیمی با اعتقادات قدیمی معما های جدید حل کنیم. من یه لینک تو کامنت دیگه میذارم برای مطالعه بیشتر در مورد بارادوکس های سفر در زمان (البته همگی بارادوکس ها رو شامل نمیشه فقط منظورم اینه که ریشه این بارادوکس ها میتونه تو طرز فکر خود ما باشه)

      • Avatar لیلا میرزاخان گفت:

        بی نهایت ممنونم بابت این پیشنهادات مفید شما👌🏼🌠
        درباره پارادوکس ها و سفر در زمان یک ایده ای مطرح میشه ک اگر شما صرفا ب عنوان یک ناظر در زمان سفر کنید و بتونید خودتون رو از خط زمانی جدا کنید و این ک در برابر تغییرات زمان ثابت باقی بمونید، این پارادوکس ها اتفاق نمی افتن و شما میتونید ب راحتی در زمان سفر کنید ولی صرفا ب این شکل ک نتونید تغییری در گذشته یا آینده ایجاد کنید و تاثیرگذار نباشید. خب این هم خودش ی ایده عجیبه ک اصلا چطور همچین چیزی امکان داره!

        • Avatar srt80 گفت:

          سلام مرسی بابت ایده جالبی که بیان کردید. مشکلی که وجود داره entropy of the universe هستش و این اجازه ثابت موندن رو (فعلا) نمیده چون میگن بی نظمی جهان در ابعاد ریز در حال افزایش هست (دلیل این که میگفتم تغییر ساختار اونقدری میشه که نشه ساختار های مربوط به اینده رو در طی سفر در زمان درک کرد همین بود این مشکل بازم اینجا هست) ولی سوالی که بیش امد اینه که چطور ثابت میتونیم بمونیم یا چطور اصلا میتونیم انتروبی رو بایین بیاریم بر خلاف جهان اطرافمون. چیزی که هست اینه که یجورایی مثل ضد گرانش هست این ایده. ما توی زمین همیشه تحث تاثیر نیروی گرانش هستیم ولی تونستیم توی یه محدوده کوچیکی ضد گرانش داشته باشیم. این ایده کلی اش تقریبا همونی هست که شما میفرمایید. در کل خیلی بحث جالبی هست و من که لذت میبرم چون باعث میشه فکر کنم و سوال بیشتری بیش بیاد.

    • Avatar لیلا میرزاخان گفت:

      دوست عزیز خیلی ممنونم بابت این چالش و دیدگاه جالبی ک مطرح کردین👽🌌👍🏼👍🏼👍🏼
      من واقعا سوادی در این باره ندارم ک بخوام جواب شما رو ب درستی بدم. بهتره ک دوستان باسواد و متخصصمون تو این زمینه صحبت کنن. اما نظر شخصیم رو بابت این ایده خوبتون توضیح میدم امیدوارم مفید باشه.
      چیزی ک شما ازش ب عنوان زمان منفی اسم بردین در واقع برای اون ی مبدا صفر تعریف کردین ک ب صورت قرینه ب جلو و مثبت بره و یا ب عقب و منفی برگرده ک خب این قرینگی نوعی از توصیف جهان های موازی هستش ک شما در عین حالی ک در یک جهان رو به جلو میرید، در جهان دیگه رو ب عقب بر میگردید. و یا ن میشه این قرینگی رو به این شکل توضیح داد ک شما در یک جهان ب تعداد خیلی زیادی دو راهی برای تصمیم گیری دارید ک هر کدوم از این راه ها برای شما یک جهان جداگانه ای رو ایجاد میکنه ک شما در جهان اول در حال انجام تصمیم اولتون هستین و در جهان دوم در حال انجام تصمیم دومتون و این جهان ها ب تعداد تصمیمات شما شاخه شاخه میشن و ب بی نهایت جهان موازی میرسیم ک نقش اول اونها شما هستین و تصمیماتتون باعث گسترش جهانتون میشه! امیدوارم خیلی بد توضیح نداده باشم!

      اگ هم بخوایم نوع تبدیل شدن رو در نظر بگیریم ینی بگیم چرا ذره از حالت ایکس به وای تبدیل میشه و ن از حالت وای به ایکس، وارد بحث علت و معلولی میشیم ک اثباتش از دانسته های من خارج هستش!

      شاید هم منظور شما این باشه ک ذره ای از نقطه آ به نقطه بی میره و بعد از اون به نقطه سی ک چرا ما مبدا رو به جای آ، نقطه بی در نظر نمیگیریم! خب باز هم من نمیتونم جوابی در این باره بدم چون دانشی ندارم. اما شاید بشه این طور توضیحش داد ک ب تعداد بی نهایت شی ایکس در حجم بی نهایت فضا و زمان وجود داره و بسته ب آگاهی ما نسبت ب این ک این شی ایکس در لحظه ایکس کجا قرار بگیره ما اون رو مشاهده میکنیم و بهش عینیت میبخشیم. این ک همه این موارد ممکنه و باید تمامی احتمالات موجود در فیزیک کوانتوم رو در نظر بگیریم کاملا درسته. این بحث ها ب قدری گسترده و تخصصی هستن ک من جایی برای صحبت ندارم و خودم جویای جوابم و به هیچ وجه در جایگاه اظهار نظر در این باره نیستم.

      خوشحال میشم معلوماتتون رو ب من هم منتقل کنید.🙏🏼

      • Avatar srt80 گفت:

        ممنون خانم میرزاخان بابت باسختون.
        خانم میرزان درسته کاملا متوجه فرمایش شما هستم. یاد حرف feynman درباره واکنش های شیمیایی افتادم که تقریباهمین حرف شما رو میزنه که میگه وقتی دو تا اتم واکنش میدن , اتم های دیگه هم تحث تاثیر اونا واکنش میدن و این میشه آتش.
        در یک بخش از حرفاتون گفتید که : “این بحث ها ب قدری گسترده و تخصصی هستن ک من جایی برای صحبت ندارم و خودم جویای جوابم” . چیزی که الان به ذهنم میاد خانم میرزاخان اینه که منم علاقه دارم و از طرفی دلیلی نیست که منی که علاقه دارم سراغش نرم به هر حال یک بار زندگی میکنم. بس چرا شروع نکنیم مطالعه کتاب های فیزیک و ریاضی و کیهان شناسی؟ من که از همین تابستون برنامه ریزی کردم خودم بشینم بخونم لااقل تا ۴۰-۵۰ سال دیگه میتونم بیشتر بدونم و لذت ببرم. لازم هم نیست لقب فیزیکدان یا دانشجوی فیزیک داشته باشیم. فقط کافیه شروع کنیم به مطالعه زیاد در مورد چیزی که واقعا دوست داریم. فقط باید کج و کوله فکر کنیم و تک تک چیزایی که روشون اعتقاد داریم و میگیم حتما هست سوال قرار بدیم حتی چیزایی که واقعا اطمینان داریم مثل اینکه ایا دیوار عمودی هست یا ما نسبت به دیوار عمودی شدیم و اونو عمودی فرض میکنیم؟ (هر دوی اینا درسته.) (منظورم اینه که مثل یه دانشمند فکر کنیم از همه زوایا) موفق باشید

        • Avatar لیلا میرزاخان گفت:

          چ نکته جالبی رو مطرح کردید خیلی ممنونم از این انرژی خوب و نکته سنجی شما و همین طور توصیه خوبی ک داشتین متشکرم👌🏼👌🏼👌🏼🙏🌟☘

          • Avatar srt80 گفت:

            ممنونم از خود شما. راستش خانم میرزاخان تو این سایت مطالب شما ازش خوشم میاد ولی استادم بهم گفته تا تمرکز کنم روی مطالعات خودم و فقط میخواستم این رو بدونین که جدا از اطلاعات خوبی که گرفتم در چند تا مطلب از شما , یه ایده ای گرفتم که داشتم به ارزشش فکر میکردم. یعنی خانم میرزاخان اگه 100 میلیارد پول داشتم اونو به عنوان تشکر به شما میدادم یعنی اونقدر برام ارزش داره میتونه کل اینده ام رو عوض کنه. الان فقط یه فکر اولیه هست باید روش کار کنم. فقط یه چیزی یادم رفت بگم. در یک مطلب دیگه از شما بحث اینکه خورشید جابجا کنیم بود و من چون دیدم فردی که سوال کرده بود قصدش چیز دیگه ای بود جواب ندادم ولی بازم همه چی امکان بذیر هست. جواب سرچ کنید : stellar engines . فقط همینا رو خواستم بگم. با ارزوی هر چی بهترین هست برای شما

      • Avatar طاهره گفت:

        این نظریات رو برعکس امتحان کنید تا علم کوانتوم بتونه جواب داشته باشه

    • Avatar طاهره گفت:

      این نظریات رو برعکس امتحان کنید تا علم کوانتوم بتونه جواب داشته باشه

  4. Avatar محمد گفت:

    به نظر من نظریه جهان های موازی رو نه میشه تایید کرد و نه رد کرد چون هنوز نیاز به بررسی بیشتر و دقیق تر داره.مثلا وقتی کسی میگه غیر از حضرت آدم و ما انساهای امروزی بر روی کره زمین موجودی نبوده از پایه و اساس علم قرآنی و بشری ناقص هست.چرا؟چون خود قرآن پر از رمز و راز هست و صرفا برای عبادت نیست کلی اعداد رمزی و پیچیدگی های خودشو داره که تفسیر و رمز گشایی اون فقط علم لدنی میخواد که خدا به 14 معصوم داده.داخل قرآن از زمین فقط به صورت کلمه تک و مفرد نامبرده شده و فقط و فقط یک زمین وجود داره اما از آسمان به صورت جمع نامبرده شده و از نظر علم قرآنی ثابت میشه که قبل از حضرت آدم که آخرین نسل از انسان های تکامل یافته بوده انسان ها و موجودات دیگری هم روی زمین زندگی کردند.قبل از حضرت آدم انسان های نخستین و قبل از انسان های نخستین نسناس ها و انسان های نمه حیوان و دیو ها و پری ها و … زمان حیات دایناسورها هم هست که دوره های کرتاسه، ژوراسیک و … هست.در مورد حیات فرازمینی هم غیر از کره زمین صد ها تریلیارد سیاره و سیارک قابل حیات و غیر قابل حیات و صد ها میلیارد کهکشان و میلیارد ها خورشید و ماه و ستاره و سیاه چاله و کرم چاله و سفید چاله و کائنات وجود داره (منظور از ماه و خورشید برای سیارات دیگه اینه که کاری تقریبا مشابه ماه و خورشید برای زمین انجام میدن و ممکنه زمان و مکان و قوانین فیزیک و ماهیت اون تفاوت داشته باشه چون در قرآن ماه و خورشید مفرد به کار برده شده).پس در کرات دیگه هم موجودات دیگه ای هم وجود دارن که علم شون بسیار پیشرفته تر از انسان ها است اما تفاوت اون ها با ما انسان ها اینه که مرتبه فکری و وجودی شون به انسان های تکامل یافته نمیرسه و منظور از اشرف مخلوقات یعنی ما انسان ها به تمام مخلوقات نظیر انسان های نخستین، نسناس ها، دیوها، پری های دریایی،انسان های نیمه حیوان، اجنه، شیاطین، فرشته ها و حیوانات و موجودات فرازمینی برتر بودیم و هستیم و خواهیم بود.نظریه جهان های موازی حالت های متفاوتی میتونه داشته باشه مثلابه موازات کهکشان ما کهکشانی وجود داره که سیاره ای داره دارای حیات با زمان و مکان و فیزیک متفاوت با موجودات انسان نما و مرتبه فکری متفاوت و کم که مثل ما خواب و خوراک و کار دارن.اما مثلا خوده من با همین سطح فکر و جسم و چهره و اندام و … در جهان دیگه ای باشم نه میتونم تایید کنم و نه رد چون ممکنه در جهان دیگه ای شخصی مشابه من بوده از نظر روح فکری و تقریبا جسم زندگی میکرده تا زمانی که مرده افکار روحی اون که شامل حافظه مغز و … میشه به من که به دنیا اومدم و دارم زندگی میکنم با تفاوت هایی انتقال داده شده که این میتونه در یک زمان یکسان زمینی و زمان مختلف فضایی با ابعاد و مکان متفاوت باشه (درک مطلب سنگینه) و یا میتونه حالت های دیگه ای باشه

    • Avatar لیلا میرزاخان گفت:

      محمد عزیز خیلی متشکرم از این توضیح زیبا و کامل👌🏼👌🏼👌🏼🙏🏼 عالی توضیح دادید و دید جدیدی رو مطرح کردین ممنونم👽

  5. Avatar مهدی گفت:

    جهان موازی ، البته صرفا به نظر بنده وجود دارد ، توضیح کلی اون خوب بسیار سخته چون وقتی ما توی جهانی زندگی میکنیم که درک مون چیزهایی هست که می بینیم و خوب نادیده و درک نکرده رو نمیشه تصور کرد ، مثلا به یک کور مادرزاد بخواهید رنگ سبز رو توضیح بدید ؟ خوب درسته که اونهم انسانه ولی چون ابزار مناسب اون یعنی چشم دیدن یا حس بینایی رو از ابتدا نداشته ، پس نمیتونه هیچ درکی از رنگ سبز داشته باشه و ما هم بهیچوجه نمیتونیم توضیحی در این مورد بدیم فقط شاید بشه تصورات ذهنی مثل آرامش با دیدن رنگ سبز یا اینکه سبزه زار و چمن و درخت سبز هست و … یک حس خاص برایش ایجاد کنیم . همانطور که خداوند متعال هم در قرآن کریم برای بهشت و جهان دیگر مثال میزند و صرفا آن را طوری برایمان ترسیم نموده که بتوانیم با ادراک دنیوی اون رو حس کنیم والا منظور از بهشت و جهنم قطعا چیز دیگریست که ما انسانها صرفا به اندازه درک دنیوی میتونیم بفهمیم . ریاضی بسیار علم شیرین و زیبایی هستش که خیلی راحت میتونه فضاهای چند بعدی رو اثبات کنه . مثلا شخصی که در فضای تک بعدی هستش فقط میتونه از یک دایره دو بعدی درک یک خط رو داشته باشه و فقط طول رو میفهمه . درفضای دوبعدی هم هیچ درکی از ارتفاع نیست و صرفا طول و عرض درک میشه . برای مثال شخصی که در فضای دوبعدی هستش از مخروط فقط دایره ای میبینه که سایه ارتفاع جسمی که از اون درکی نداره هستش. مثلا در چیزی که اسمش ارتفاع هستش و نمیدونه یعنی چی که اون ارتفاع برابر 2 هستش سایه یک دایره به شعاع 5 رو میبینه و وقتی اون ارتفاع برابر 3 میشه شعاع دایره کم شده و برابر 4 میشه تا مثلا به ارتفاع برابر 8 میرسه و سایه اون رو یک نقطه میبینه و بالاتر خبری نیست. حالا سایه جسم اگه پیوسته دیده بشه که میشه دایره تو پر و اگه با واحد مقایسه بشه میشه دوایر متحدالمرکز مثل سیبل و هیچوقت اون شخص درک یک مخروط رو نمیتونه از جسم داشته باشه . ولی ریاضی میتونه همه اینها رو محاسبه کنه و اثبات داشته باشه. اما یک مثال ملموس تر جهان موازی : زمانی که جنین انسان تشکیل میشود روح در او دمیده میشود و حیات اون شروع میشه ، البته مرحله اولیه شروع زندگیست . جنین در رحم مادر دارای چشم و گوش و دهان و بینی و دست و مغز و … همه چیزهایی که برای زندگی در دنیای پس از تولد نیاز است میشود . اما در آن تاریکی چشم به کار نمی آید ، گوش بجز شاید صدای غوطه ور بودن آب (البته چون درک و خاطره از آن زمان نداریم به واقعیات مینگریم والا نظریه صدای بیرون رو شنیدن هم هست) بینی که نیازی به اون نداره و اکسیژن مورد نیازش از طریق خون مادر که توسط بند ناف وصله تامین میشه و همینطور دهان خوردن که نیازی به اون نداره و موادغذایی از طریق همون خون مادر تامین میشه . فضا هم که اینقدر کوچک و تنگ هستش که نمیتونه جایی بره و پس داشتن پا هم براش توی اون دنیاش معنی نداره و … خوب اون موجود وجود داره و ما میدونیم که هست و منتظرشیم امروزه هم با سونوگرافی میتونیم ببینیمش و سونوگرافی های جدیدتر حتی تصویرش رو میشه دید ، میشه با دست زدن روی شکم مادر لمسش کرد و با گذاشتن گوشی روی شکم مادر صدای قلب بچه رو شنید ، ولی خوب اون چی ؟ اصلا ما رو نمیبینه . هیچ درکی از زندگی بیرون از رحم مادر نداره . کل دنیاش اونه و اگه احیانا بهش از دنیای بیرون و زیبایی ها و بزرگیش بگن نمیتونه باور کنه و اصلا نیازی به بزرگ تر بودن دنیا نمیبینه . اگه در مورد لذت خوردن غذا بهش بگن نمیفهمه چون فکرمیکنه غذا همونیه که داره برای ادامه حیاتش از طریق بند ناف میرسه هستش . از نور و رنگ هم همینطور چون توی تاریکیه و …. همه این ابزار رو داره اما نمیتونه و نیازی نیست که ازشون استفاده کنه . اما به محض ورود به این دنیا و جدا شدن از دنیای قبلیش که با گریه و ترس همراه هستش تمام امکانات غیرفعالش شروع به فعال شدن میکنن و مورد استفاده قرار میگیره ، ناخودآگاه شروع به نفس کشیدن از طریق بینی و دهانش میکنه ، چیزی که اصلا تا قبل از اون بهش نیاز نداشته و غیرفعال بوده ، پرده گوشش حالا دیگه از داخل مایع آمینوتیکی که داخلش غوطه ور بوده خالی شده و هوا جاش ور گرفته و لرزوندن هوا که صدا ایجاد میکنه پرده گوشش رو میلرزونه و دیگه میشنوه ، بعد از مدتی گشنه میشه و باید بهش شیر داده بشه و دهانی که داشته و غیر استفاده بوده فعال شده و داره مورد استفاده قرار میگیره و …. خوب اون بچه که الان هستش و هر دو طرف یعنی والدین و نوزاد همدیگه رو میبینن تا قبل از این هم وجود داشت و داشت توی دنیای موازی با این دنیای ما زندگی میکرد ، اما نه درکی از اون داشت و نه میتونست باور کنه ولی حالا دیگه داره متوجه میشه . شاید ما انسانها هم آبستن تولدی دیگر هستیم که در رحم دنیای مادی که 3 بعد دارد محدودیم و بعد از مرگ یا بهتره بگم تولدی دیگر شاهد چشم انتظارانی باشیم که دنیایی زیباتر و فراخ تر و با لذت های بیشتر باشیم که مستلزم رشد در رحم دنیای مادی شامل خوب بودن و خوب زندگی کردن ، محبت کردن به دیگران و نرنجاندن آنها و اعمال خوب دیگر و پرهیز از بدی ها باشیم که خداوند متعال بوسیله فرستادگانش ما رو راهنمایی کرده باشیم و خدای ناکرده موجود ناقص الخلقه و مشکل داری نشیم که توی اون دنیا دیگه فرصت برگشت و رشد و تعالی وجود نداره و هرچه انجام دادیم و ثمره اون رو بخاهیم ببینیم باید در اون جهان ببینیم . البته برای داشتن زندگی و جامعه بهتر هم فرض بر صرفا این دنیا بودن نیز همین کارها رو انجام بدیم . انشاله که سعی کنیم خوب باشیم و کارهای خوب انجام بدیم تا دنیای زیباتری داشته باشیم و انشاله تولد بعدی و رها شدن از قفس تن و دنیای خاکی ، زندگی بهتری رو نیز برای همه مون رقم بزنه . انشالله . ببخشید که خیلی پرحرفی کردم چون خیلی سخت بود خلاصه کردن و توضیح نوشتاری . یاحق

    • Avatar لیلا میرزاخان گفت:

      خیلی خیلی متشکر بابت زمان ارزشمندی ک برای توضیحان خوب و زیباتون در اختیار ما گذاشتین🙏🏼🙏🏼😊 حقیقتا ک تصویری زیبا و ملموس رو ترسیم کردین و منطق محکم این جهان بینی شما قابل درک هستش👌🏼🌌🌟 مهم نیست چند جهان و چند ماهیت وجود داشته باشه، تنها اصلی ک میتونیم در تمام پدیده ها ببینیم این هستش ک انرژی مثبت نتایج مثبتی ب همراه داره. امیدوارم تک تک موجودات دنیا این مورد رو بفهمن و ب سمتش حرکت کنن. ممنون از همراهی زیباتون☘

  6. Avatar هاتف گفت:

    بسیار ممنون
    جهان موازی نمیتونه وجود داشته باشه. حتی اگه وجود داشته باشه، من، اونجا دیگه من نیست و یکی دیگه اس. پس درواقع اونجا دیگه وجود نداره اگه هم وجود داشته باشه، جهان موازی نیست، یه چیز جداست. این امر در روی زمین قابل اثباته حتی با فرایندهای خیلی ابتدایی. مثلا با توجه به قوانین فیزیک و بصورت کلی با قوانین حاکم بر آفرینش (؟؟؟!!!!!)، یک انسان هیچ وقت نمیتونه دوتا باشه. ما نمیتونیم از یه چیز دوتا داشته باشیم مگه اینکه این دوتا دو جز جدا از هم باشن! شما چطور میتونی از یه سیب دو تا داشته باشین در حالیکه هر دو یکی باشن؟ دو سیب هر چقدر هم شبیه هم باشن، دوتاست و یکی نیست. حتی اگه بپذیری جهان موازی، قوانین خاص خودشو داره، خب احسنت همین!! پس اون یه جز جداست و شخص شبیه به من نمیتونه خود من باشه.چون قوانین ساختاری اون دنیا با قوانین ساختاری این دنیا کلی فرق داره.
    متاسفانه برخی داشمندان مطالبشون رو یجوری ارائه می کنن، یا پیچیدگی بهش میدن تا کسی به خوبی ازش سردرنیاره. یا برا اهداف سیاسی این کارو می کنه که به نظرم در هر حالتی منصفانه و جوانمردانه نیست. یه جاهایی هم فروتنی کنن و کرنش کنن در برابر عظمت هستی و بگن که ما سر در نمیاریم DDD

    • Avatar لیلا میرزاخان گفت:

      😄😅😅👍🏼 دیدگاه خیلی زیبا و جالبی بود! ب شخصه خیلی پسندیدم. خیلی عالی توضیح دادید و ابعاد ماجرا رو روشن کردید👏🏼👏🏼👏🏼
      دقیقا میشه همین طور دید ک اگر من واحد در شرایط متفاوتی وجود داشته باشم پس من نیستم و ماهیت جداگانه ای فقط شبیه ب من هستش! حتی در نظریات مربوط ب زمان هم این دید وجود داره ک حتی در زندگی و جهان فعلی، ما روی خط زمان در حال حرکت نیستیم و فقط در هر لحظه وجود داریم و من ک در لحظه حال وجود دارم، اون موجودیتی نیستم ک در لحظه گذشته یا آینده من وجود داره! و خب از این بابت تمام لحظات، موجودیت‌های خاص خودشون رو دارن! (خیلی پیچیده و غیرقابل درکه!!!😣😣😣)
      از بابت دیگه هم میشه این طور دید ک منظور از جهان موازی، حالتهای متفاوت من از یک ماهیت واحد در مکانهای متفاوتی فارغ از خط زمانی ثابت و تحت شرایط فیزیکی ویژه مخصوص همون مکان، در حال وجود داشتن هستش! خب این قابل لمس تر میشه! ولی در نهایت WHO KNOWS!

  7. Avatar نادر گفت:

    شما به احتمال زیاد فقط تصویری از تصورات خود در جهان‌های موازی هستید
    اینو صوفی ها هزار سال قبل گفتن و بهش عقیده دارن.

  8. Avatar черный گفت:

    “شما به احتمال زیاد فقط تصویری از تصورات خود در جهان‌های موازی هستید.”
    😍😍 فوق العاده بود ، سپاس بابت متن جذابتون خانم میرزاخان ، همیشه برام خبراتون خاص تر و متفاوت تر نسبت به دیگران بوده. سپاس بابت وقتی که میزارین تا محتوایی تولید کنین که ارزش خوندن داره.👍👍🙂 💚💚

    • Avatar لیلا میرزاخان گفت:

      دوست خوب من خیلی خیلی متشکرم بابت حرفای خوب شما 😍🌟🌠❣ خیلی خوشحالم همراهان خوبی مثل شما مطالب رو می پسندن باعث افتخاره👌🏼🌌🪐✨

  9. Avatar M o r d a b گفت:

    من واقعا شیفته این سبک مطالب(مطالب علمی در مورد کهکشانها و سحابی ها و…) و اخبار شما هستم
    کمتر نمونه این مطالب رو تو سایتهای دیگه دیدم و در این مورد شما کاملا یونیک هستین
    واقعا جذاب و خوندنی هستن و من موقع خوندنشون برای چند دقیقه از این دنیا خارج میشم
    تا حالا چندبار خواستم تشکر کنم ولی تا الان کوتاهی کردم
    اندازه یه کهکشان ازتون ممنون و سپاسگزارم.

    • Avatar لیلا میرزاخان گفت:

      M o r d a b عزیز به اندازه کهکشان ها از انرژی مثبت و دیدگاه زیباتون ممنونم🤩🌌🙏🏼 افکار خوبتون ب ما انگیزه میده ک مطالب بهتری بنویسیم. خوشحالم ک لذت بردید😊✨🌟🪐👽👍🏼

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.