ادعای ترامپ

ادعای ترامپ: من «حق مطلق» دارم طبق قانون 1977 شرکت‌های آمریکایی را از چین خارج کنم

واشنگتن سی ان ان درباره ادعای ترامپ نوشت:

دونالد ترامپ رئیس جمهور ادعا کرد که وی «حق مطلق» دارد که «دستور دهد» شرکت‌های آمریکایی تجارت خود با چین را متوقف کنند. تجارتی که شامل استفاده از اختیارات اجرایی گسترده وی به روشی جدید و بی‌سابقه تحت قانون 1977 است.

حق مطلق در ادعای ترامپ

روز جمعه، چین دور جدیدی از تعرفه‌های گمرکی تلافی‌جویانه با ارزش 75 میلیارد دلار کالای آمریکایی را رونمایی کرد. چیزی که به عنوان آخرین تشدید در یک جنگ تجاری مداوم، باعث ایجاد فشار بر دو اقتصاد بزرگ جهان شده است. در پاسخ، ترامپ جمعه در توییتر نوشت:

به موجب این قانون، به شرکت‌های بزرگ آمریکایی ما دستور داده شده که بلافاصله به دنبال جایگزینی برای چین باشند. از جمله کارهایی که می‌توان انجام داد، آوردن شرکت‌هایشان به خانه و ساخت محصولات در آمریکا است.

ترامپ هنگام خروج از کاخ سفید برای نشست G7 در فرانسه، به خبرنگاران توضیح داد:

من حق مطلق انجام این کار را دارم؛ اما، باید دید که چگونه پیش می‌رود. من این تصمیم را به قانون بین‌المللی قدرت‌های اقتصادی فوق‌العاده سال 1977 (IEEPA) ارجاع داده‌ام.

ادعای ترامپ و IEEPA

ترامپ در توییت جمعه خود نوشت:

به همه گزارشگران خبرهای دروغ که هیچ ایده‌ای در رابطه با قانون مربوط به قدرت‌های ریاست‌جمهوری، چین و غیره ندارند، می‌گویم. سعی کنید به قانون بین‌المللی قدرت‌های اقتصادی فوق‌العاده سال 1977 نگاهی بیاندازید. پرونده بسته شد!

آخرین اظهارات ترامپ دوباره این سوال را ایجاد می‌کند که تا چه اندازه اختیارات رئیس‌جمهور تحت IEEPA قرار می‌گیرد. در ماه مه، ترامپ تهدید کرد که مکزیک را با تعرفه‌های مجازاتی، تنبیه خواهد کرد. مگر اینکه فرایند عبور مهاجران را از آمریکای مرکزی به ایالات متحده کند نماید.

بر اساس تحلیلی که توسط CRS انجام شده، IEEPA که در پی واترگیت و ویتنام به تصویب رسیده است، به ترامپ «اختیار گسترده‌ای» برای تنظیم انواع معاملات اقتصادی پس از اعلام وضعیت فوق‌العاده ملی را می‌دهد. از این قدرت‌های ریاست جمهوری می‌توان به مقابله با هرگونه تهدید غیرمعمول و خارق‌العاده برای امنیت ملی، سیاست خارجی یا اقتصاد ایالات متحده استفاده کرد. طبق IEEPA، رئیس جمهور باید قبل از استناد به اختیارات خود با کنگره مشورت نماید. سپس بعد از اعلام وضعیت فوق‌العاده ملی، گزارشی را به کنگره فرستاده و علت آن را توضیح دهد.

ادعای ترامپ و رئیس جمهور چین

میزان قدرت قانون IEEPA

این اقتدار در حال حاضر به طور مکرر مورد استفاده قرار می‌گیرد. 54 وضعیت فوق‌العاده ملی تا کنون رخ داده است. 29 مورد از این وضعیت‌ها ادامه دارند. به گزارش CRS، در اولین استفاده از IEEPA در جریان بحران گروگانگیری در ایران در سال 1979، رئیس جمهور «جیمی کارتر» تحریم‌های تجاری را علیه ایران وضع کرد و دارایی‌های ایرانی را در آمریکا مصادره کرد.

«استفان ولدک» استاد حقوق دانشگاه تگزاس و یک تحلیلگر حقوقی CNN، در ماه مه به این رسانه گفت:

کاری که ترامپ می‌خواست طبق قانون با مکزیک انجام دهد، ممکن است در اختیاری باشد که کنگره به کاخ سفید داده است. هر چند که ممکن است این موضوع خواسته اصلی کنگره نبوده باشد.

ایده مقامات این است که رئیس جمهور برای اتخاذ تصمیماتی از این قبیل، نسبت به کنگره مستقل عمل کند، به ویژه هنگامی که آن‌ها حساس به زمان هستند. بنابراین من فکر می‌کنم ممکن است رفتار رئیس جمهور در متن نامه قانون باشد؛ اما، مانند قانون فوریت‌های ملی، من بسیار شک دارم که این نوع از اعمال اختیاراتی که توسط اساسنامه به تصویب رسیده، همان چیزی باشد که کنگره در نظر داشته است.

روز شنبه ، ولدک با توجه به اهمیت بالای موضوع، بار دیگر طی توییت منتشر شده خود نوشت:

یکی از پدیده‌های ماندگار دوره ترامپ، قرار است لیست اساسنامه‌هایی باشد که قدرت بسیار زیادی به رئیس جمهور می‌دهند. باید بدانید که با فرض برخورداری از سیاست‌های امنیتی، افراد زیادی از قبل نگران این موضوع نبودند. داوطلب امروز، قانون قدرت‌های اقتصادی فوق‌العاده بین‌المللی است. اگرچه طبق این قانون، کنگره می‌تواند با قطعنامه مشترک، این دستور فوق‌العاده را پایان دهد.

دیکتاتوری یا آینده‌نگری

«بیل ولد» رئیس سابق ماساچوست کسی است که پیشنهاد نامزدی علیه ترامپ برای انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 جمهوری‌خواهان را مطرح کرده است. وی ادعای ترامپ را «ظالمانه» خواند که یک رئیس جمهور آمریکا به شرکت‌های آمریکایی بگوید که چگونه تجارت خود را انجام دهند. او روز شنبه در توییتر خود گفت:

اگر ترامپ معتقد است که واقعا می‌تواند چنین خشم و وحشتی را عملی نماید، احتمالا با جنون یک دیکتاتور مواجهیم.

نظر شما درباره ادعای ترامپ برای خارج کردن شرکت‌های تجاری آمریکایی از چین، چیست؟ در نظرات ما را یاری نمایید.

بیشتر بخوانید: قصد ترامپ برای خرید گرینلند؛ مقامات گرینلند: ما فروشی نیستیم!

بیشتر بخوانید: طرفدار ترامپ از 2016 و کشاورز اهل اوهایو: من دوباره به رئیس جمهور رأی نخواهم داد

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

Yet the diggers & the wanderers In their hopes of extracting that very sliver Of flaccid meaning Every so often migrate...

۲ دیدگاه

  1. Avatar محمد گفت:

    فکر نمی کنم شرکت ها برگردن امریکا
    نهایتا میرن هند و سنگاپور یا …

  2. Avatar مرتضی گفت:

    به نظر من ترامپ یه بازیگر خوبه …نکته ای که وجود داره حداقل داره با مهره ها بازی میکنه ..بقیه کسایی که دیدم همه تماشاچی بودن ….توی این 30 سال اخیر اولین باره دارم یه بازیگر میبینم …این که خوب بازی میکنه یا بد رو نمیشه 100 درصد جواب داد ….ولی با توجه به سابقه ترامپ بعید میدونم اشتباه بازی کنه با مهره ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.