گروه خونی شما بر احتمال خطر سکته مغزی زود هنگام تأثیر می‌گذارد

تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که یکی از گروه‌های خونی A  را دارند در مقایسه با سایر گروه‌های خونی، بیشتر در معرض سکته مغزی قبل از ۶۰ سالگی هستند. در مطالعه‌ای که سال گذشته منتشر شد، محققان ژنومیک رابطه واضحی بین ژن گروه خونی A و شروع اولیه سکته مغزی کشف کردند.

ارتباط بین گروه خونی و سکت قلبی

محققان داده‌های 48 مطالعه ژنتیکی را جمع‌آوری کردند که شامل تقریباً 17000 فرد مبتلا به سکته مغزی و نزدیک به 600000 گروه کنترل غیرسکته مغزی بود. همه شرکت کنندگان بین 18 تا 59 سال سن داشتند.

تجزیه و تحلیلی از ژن‌های خاص گروه خونی نشان داد افرادی که ژنوم آنها از گروه خونی A  کدگذاری شده است در مقایسه با گروه‌های خونی دیگر 16 درصد بیشتر احتمال سکته مغزی را قبل از سن 60 سالگی داشتند. برای افرادی که دارای ژن گروه O بودند، این خطر 12 درصد کمتر بود.

با این حال، محققان خاطر نشان کردند که خطر اضافی سکته مغزی در افراد دارای گروه خونی A کم است و نیازی به غربالگری اضافی در این گروه وجود ندارد.

استیون کیتنر، نویسنده ارشد و متخصص مغز و اعصاب عروقی از دانشگاه مریلند گفت: “ما هنوز نمی‌دانیم که چرا گروه خونی A خطر بیشتری را به همراه دارد. اما احتمالاً با عوامل انعقاد خون مانند پلاکت‌ها و سلول‌هایی که رگ‌های خونی را می‌پوشانند و همچنین سایر پروتئین‌های در حال گردش که همگی در ایجاد لخته‌های خون نقش دارند، ارتباط دارد.”

افرادی که در این مطالعه شرکت کردند در آمریکای شمالی، اروپا، ژاپن، پاکستان و استرالیا زندگی می‌کردند و افراد غیر اروپایی تنها 35 درصد از شرکت کنندگان را تشکیل می‌دادند. مطالعات آینده با نمونه‌های متنوع‌تری می‌تواند به روشن شدن نتایج کمک کند.

کیتنر گفت: “ما به وضوح به مطالعات بیشتری برای روشن شدن مکانیسم های افزایش خطر سکته مغزی نیاز داریم.”

یکی دیگر از یافته‌های کلیدی این مطالعه از مقایسه افرادی که قبل از 60 سالگی سکته کرده بودند با افرادی که بعد از 60 سالگی سکته کرده بودند، بدست آمد.

برای رسیدن به این نتیجه، محققان از مجموعه داده‌ای از حدود 9300 نفر بالای 60 سال که سکته کرده بودند و حدود 25000 نفر بالای 60 سال که سکته مغزی نداشتند، استفاده کردند.

آنها به این نتیجه رسیدند که افزایش خطر سکته مغزی در گروه خونی A در گروه سنی بزرگ‌تر و دیررس ناچیز است و این نشان می‌دهد که سکته‌هایی که در اوایل زندگی اتفاق می‌افتند ممکن است مکانیسم متفاوتی نسبت به سکته‌هایی که در سنین بالاتر اتفاق می‌افتد، داشته باشند.

به گفته نویسندگان، سکته مغزی در افراد جوان، کمتر به دلیل تجمع رسوبات چربی در شریان‌ها (فرآیندی به نام تصلب شرایین) و بیشتر به دلیل عوامل مرتبط با تشکیل لخته اتفاق می‌افتد.

این مطالعه همچنین نشان داد که افراد دارای گروه خونی B بدون در نظر گرفتن سن، حدود 11 درصد بیشتر در معرض سکته مغزی در مقایسه با سایر افراد هستند.

امتیاز: 3.5 از 5 (2 رای)
کمی صبر کنید...

۲ دیدگاه

  1. Avatar جمشید گفت:

    اگر حق طلاق وکار به زنها بدهند به نظرم کشف حجاب می خوابه
    …………………….اصلا به نظرم دعوا زنها حجاب نیست و حق طلاق برای زن می خوان و انتیاز شغلی …………………چرا بیشتر معترضان بچه طلاق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.