استفاده از گوشی هوشمند

چگونه زمان کمتری را صرف گوشی هوشمند کنیم و استفاده از گوشی‌ هوشمند را کاهش دهیم؟

بیش از 10 سال است که گوشی‌های هوشمند در بین مردم رایج شده و در زمینه‌های مختلف مورداستفاده قرار می‌گیرد. اما این روزها به‌قدری به استفاده از گوشی هوشمند می‌پردازیم که در برخی موارد می‌توان گفت دچار اعتیاد به آن شده‌ایم. درواقع نوع زندگی‌مان به‌واسطه‌ی گوشی‌های هوشمند به‌کلی تغییر کرده است.

اکنون گوشی‌های هوشمند بخش بزرگی از زندگی ما را تشکیل می‌دهند و به‌طور میانگین مردم روزانه 47 بار گوشی خود را چک می‌کنند. آمارها نشان می‌دهد که مردم بیش از 4 ساعت از روز را با گوشی‌های هوشمند خود مشغول هستند و برخی دیگر هر 15 دقیقه یک‌بار گوشی خود را چک می‌کنند، حتی اگر اعلانی نداشته باشند. این مقدار درواقع بیش از یک‌ششم کل عمرمان است و باید یادآور باشیم که این میزان اعتیاد به گوشی‌های هوشمند نگران‌کننده است.

گوشی هوشمند

از سوی دیگر خود کمپانی‌های تولیدکننده گوشی‌های هوشمند به دنبال راهکارهایی برای کاهش و مدیریت استفاده کاربران از گوشی‌های هوشمند هستند و در این راستا قابلیت‌های مختلفی را ارائه کرده‌اند تا کاربران بتوانند میزان استفاده از گوشی‌های هوشمند خود را کنترل و مدیریت نمایند.

این روزها استفاده از گوشی هوشمند به‌قدری پیچیده و گسترده شده که به‌طور ناخداگاه برای هر کار جزئی به آنها نیاز خواهیم داشت و نمی‌توانیم به‌طورکلی آنها را کنار بگذاریم. این میزان وابستگی انسان به چنین ابزار کوچکی کمی ترسناک به نظر می‌رسد و باید مدیریت شود. از سوی دیگر نمی‌توان منکر شد که استفاده بیش‌ازحد از گوشی‌های هوشمند بر سلامت روان و تمرکز تأثیر می‌گذارد و مطالعات و تحقیقات مختلف این موضوع را ثابت کرده است. از دیگر اثرات مخرب استفاده بیش‌ازحد از گوشی‌های هوشمند می‌توان به افزایش اضطراب، خستگی روانی و افزایش حس وابستگی اشاره کرد. البته زمانی که درگوشی هوشمند هدر می‌رود هم بحث دیگری است که نمی‌توان به آن اشاره نکرد. اما باید که در مقابل چنین وابستگی‌هایی به گوشی‌های هوشمند چه کرد؟ در این مطلب سعی داریم تا چند راهکار ساده را برای کاهش اعتیاد و استفاده از گوشی‌های هوشمند ارائه کنیم درنتیجه می‌توانید این روش‌ها را برای مدیریت و کنترل میزان استفاده از گوشی هوشمند خود به‌کار گیرید.

اعتیاد به گوشی هوشمند

چگونه استفاده از گوشی هوشمند را کاهش دهیم؟

برای استفاده از گوشی هوشمندتان برنامه‌ریزی کنید

اساسی‌ترین روش برای ترک اعتیاد به گوشی، تنظیم یک زمان‌بندی برای چک کردن گوشی است. برای مثال در روزهای اولیه سعی کنید هر نیم ساعت یک‌بار گوشی خود را چک کنید بعد این زمان را افزایش دهید و هر 45 دقیقه به گوشی‌تان سر بزنید. کم‌کم این تمرین را تکرار کنید تا تعداد دفعاتی که گوشی‌تان را چک می‌کنید کاهش یابد. توجه داشته باشید در این تمرین نیازی نیست هر پیامی را به‌سرعت پاسخ دهید و می‌تواند هرزمانی که وقتش بود به پیام‌هایتان رسیدگی کنید پس اضطراب این موضوع را نداشته باشید. البته برای اینکه نزدیکان را نگران نکنید می‌توانید آن‌ها را از تصمیمتان مطلع کنید.

نوتیفیکیشن یا اعلان برنامه‌هایتان را غیرفعال کنید

نیازی نیست تا تمامی تصاویر اینستاگرام یا اخبار روز را همان لحظه مشاهده کنید. می‌توانید بعداً سر فرصت به تمام پیام‌ها و مطالب منتشرشده در هر برنامه‌ای رسیدگی کنید. یک راه‌حل ساده برای فراموش کردن گوشی هوشمند، غیرفعال کردن اعلان‌ها و نوتیفیکیشن برنامه‌ها است که می‌توانید وارد تنظیمات گوشی هوشمندتان شوید و اعلان تمامی برنامه‌ها را غیرفعال نمایید. باید اعلان تمامی برنامه‌ها اعم از ایمیل، تقویم، پیام‌رسان‌ها، اینستاگرام و برنامه‌های کاربردی دیگر را خاموش‌کنید.

استفاده از گوشی هوشمند

برنامه‌هایتان را از صفحه اصلی حذف کنید

بررسی و چک کردن شبکه‌های اجتماعی مختلف، تبدیل به یک رفتار ناخداگاه شده است درنتیجه برای ترک این عادت باید تمامی برنامه‌ها را از صفحه‌ی اصلی حذف کنید تا در معرض دید قرار نداشته باشند و با چک کردن ساعت وسوسه نشوید. درواقع در مواردی ممکن است برای یک کار ساده گوشی هوشمندتان را بازکنید و درنهایت با ورود به یک شبکه اجتماعی ساعت‌های یک روزتان را از دست خواهید داد. با این روش اگر مجبور شوید لحظه‌ای از گوشی هوشمندتان استفاده کنید، دیگر چشمتان به برنامه‌های دیگر نمی‌افتد درنتیجه وارد هیچ برنامه‌ی دیگری نمی‌شوید و میزان استفاده‌تان از گوشی هوشمندتان کاهش خواهد یافت. به‌طورکلی باید برنامه‌های پراستفاده خود را از دیدتان دور کنید و در صفحه‌ها و پوشه‌های مجزایی قرار دهید. البته اگر در این تصمیمتان خیلی جدی باشید راهکار ما این است که برای مدتی اینستاگرام، تلگرام، فیس‌بوک یا توییتر را به‌کلی حذف نمایید و کاربردهای گوشی هوشمندتان را محدود کنید.

گوشی هوشمندتان را به رخت خواب نبرید.

گوشی هوشمندتان نباید آخرین چیز قبل از خواب و اولین چیز بعد از خواب باشد. درنتیجه باید گوشی هوشمندتان را بیرون از اتاق‌خواب بگذارید و به جای گوشی، یکی از کتاب‌هایتان را به رخت خواب ببرید و بخوانید تا خوابتان ببرد. اگر آخر شب یا اول صبح به گوشی‌تان احتیاج دارید باید از رخت خواب بیرون بروید زیرا گوشی هوشمند در رخت خواب در شب‌ها باعث بی‌خوابی و در صبح‌ها باعث تنبلی خواهد شد درنتیجه بخش زیادی از زمان استراحتتان را اشغال خواهد کرد.

استفاده از گوشی هوشمند

از برنامه‌هایی برای مدیریت و کنترل میزان استفاده از گوشی هوشمند استفاده کنید

برای اینکه میزان استفاده از گوشی هوشمند خود را بررسی کنید، برنامه‌های مختلفی ارائه‌شده است که می‌توان به QualityTime، Forest، Moment و دیگر موارد این‌چنینی اشاره کرد. این برنامه‌ها درواقع میزان استفاده شمارا محاسبه می‌کنند و می‌توانند برای استفاده‌ی شما از گوشی‌تان محدودیت‌هایی ایجاد کنند تا اعتیاد شما به این ابزار کوچک از بین برود. درنتیجه به کمک این برنامه‌ها می‌توانید بفهمید که روزانه چقدر از گوشی هوشمندتان استفاده می‌کنید و می‌توانید این مدت‌زمان را به‌صورت روزانه کاهش دهید.

امتیاز: 3.0 از 5 (2 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

ایمیل: [email protected]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.