زلزله

هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، قابلیت پیش‌بینی زلزله و سونامی را ارائه خواهند کرد

با افزایش زمین‌لرزه و دگرگونی وضعیت زمین، نیاز بشر به پیش‌بینی بلایای طبیعی روز به روز بیشتر می‌شود تا بتواند خود را از خشم طبیعت نجات دهد. تاکنون روش‌های زیادی برای پیش‌بینی زلزله و سونامی یا حتی طوفان ارائه‌شده که بسیار کاربردی و چاره‌ساز بوده‌اند. اما به‌تازگی محققان به کمک هوش مصنوعی توانستند روشی نوینی را برای پیش‌بینی زلزله ارائه کنند. محققان دانشگاه Metropolitan توکیو به کمک هوش مصنوعی و یادگیری ماشین موفق شدند تا به تجزیه‌وتحلیل جزئی‌ترین تغییرات زمین بپردازند.

عملکرد این هوش مصنوعی در راستای پیش‌بینی زلزله

به‌طورکلی استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین درزمینهٔ زمین‌شناسی بسیار کاربردی خواهد بود. ازآنجایی‌که زلزله و سونامی حاصل تغییرات موضعی زمین در میدان‌های مغناطیسی است، درنتیجه شناسایی و تشخیص این تغییرات، می‌تواند چنین حوادثی را پیش‌بینی کند. این الگوریتم هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، درواقع از نورون های مغز انسان شبیه‌سازی‌شده که قادر به تشخیص و پیش‌بینی مخاطرات طبیعی خواهد بود. شبکه‌های عمیق عصبی پس از آموزش دیدن و با جمع‌آوری اطلاعات می‌تواند وضعیت میدان‌های مغناطیسی را بررسی و تجزیه‌وتحلیل کند. درنتیجه از طریق این سیستم، امکان پیش‌بینی بلایای طبیعی وجود خواهد داشت و هشدارهای به‌موقع این سیستم می‌تواند آسیب‌ها، تلفات و خسارات را کاهش دهد.

پیش‌بینی زلزله

سرعت عملکرد این هوش مصنوعی

تکنولوژی باید بتواند انسان را از بلایای طبیعی نجات دهد و یکی از راه‌های نجات، پیش‌بینی به‌موقع خواهد بود. درنتیجه سرعت تشخیص و پیش‌بینی این سری بلایای طبیعی باید بالا باشد تا فرصتی را برای فرار مردم یک منطقه فراهم کند. در حال حاضر سرعت تشخیص این تکنولوژی چند ثانیه قبل از وقوع زلزله است که باید بهبود یابد و در زمان دقیق و آنی هشدارهای لازم را دهد. تکنولوژی هوش مصنوعی و یادگیری ماشین می‌توانند سرعت این شبکه‌ها را افزایش دهند.

باید اشاره‌کنیم که تغییرات میدان مغناطیسی، برابر با سرعت نور است درنتیجه سرعت این تکنولوژی باید بسیار بالا باشد تا بتواند پیش‌بینی دقیق و به‌موقعی را ارائه دهد. لازم به ذکر است که قدرت سیستم هشدار نیز از اهمیت بالایی برخوردار است و محققان باید علاوه بر تقویت سیستم تشخیص و شناسایی، سیستم هشدار را نیز بهبود ببخشند.

امتیاز: 5.0 از 5 (4 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

ایمیل: [email protected]

یک دیدگاه

  1. Avatar آرش گفت:

    چقدر جالبه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.