این 3 مورد می‌تواند باعث بهبود نتایج در بیماران سرطانی شود


با وجود تعداد زیادی از افراد برجسته‌ای که به سرطان مبتلا شده‌اند، ما با این واقعیت تلخ روبرو هستیم که این بیماری می‌تواند هر یک از ما را در هر زمانی مبتلا کند. همچنین گزارش‌هایی وجود دارد که برخی از سرطا‌ن‌ها در بین افراد جوان 30 و 40 ساله در حال افزایش است. در این مطلب سه روش موثر که باعث بهبودی چشمگیری در نتایج بیماران سرطانی می‌شود را با شما به اشتراک می‌گذاریم.

بهبودی نتایج در بیماران سرطانی

از جنبه مثبت، درمان‌های پزشکی سرطان به سرعت در حال پیشرفت هستند و برخی از سرطان‌ها در حال حاضر بیشتر به عنوان بیماری‌های مزمن طولانی‌مدت مدیریت می‌شوند تا بیماری‌هایی که به سرعت جان یک بیمار را می‌گیرند.

پایه‌های اصلی درمان سرطان، جراحی، شیمی درمانی، پرتودرمانی، ایمونوتراپی، درمان هدفمند و هورمون درمانی است. اما درمان‌ها و استراتژی‌های دیگری وجود دارد. مراقبت‌های کمکی و حمایتی سرطان می‌توانند تأثیر قدرتمندی بر کیفیت زندگی و پایداری بیمار در طول درمان سرطان داشته باشند و باعث بهبود نتایج در این بیماران شود.

3 استراتژی برای بهبود نتایج در بیماران سرطانی:

اگر می‌توانید حرکت کنید

ورزش بدنی امروزه به عنوان یک دارو شناخته شده است. می‌توان آن را متناسب با بیمار و مسائل سلامتی آن طراحی کرد تا بدن را تحریک کند و محیطی داخلی ایجاد کند که در آن سرطان کمتر رشد کند. این کار را به چند روش می‌توان انجام داد.

ورزش یک محرک قوی برای سیستم ایمنی بدن ما فراهم می‌کند و تعداد سلول‌های ایمنی مبارزه‌کننده با سرطان را در گردش خون ما افزایش می‌دهد و آنها را به بافت تومور تزریق می‌کند تا سلول‌های سرطانی را شناسایی و از بین ببرد.

ماهیچه‌های اسکلتی ما (آنهایی که برای حرکت به استخوان متصل هستند) مولکول‌های سیگنال‌دهی به نام میوکین‌ها را آزاد می‌کنند. هر چه توده عضلانی بزرگتر باشد، میوکین‌های بیشتری آزاد می‌شود حتی زمانی که فرد در حال استراحت است. با این حال بلافاصله پس از دوره‌های ورزشی، افزایش بیشتری از میوکین‌ها به جریان خون ترشح می‌شود. میوکین‌ها به سلول‌های ایمنی متصل می‌شوند و آنها را تحریک می‌کنند تا «شکارچی» بهتری باشند. همچنین میوکین‌ها مستقیماً به سلول‌های سرطانی سیگنال می‌دهند که رشد آنها را کند کرده و باعث مرگ سلولی می‌شوند.

ورزش همچنین می‌تواند عوارض جانبی درمان سرطان مانند خستگی، کاهش حجم عضلات، استخوان و زیاد شدن چربی را تا حد زیادی کاهش دهد. و خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن دیگر مانند بیماری قلبی و دیابت نوع 2 را کم کند. ورزش می‌تواند کیفیت زندگی و سلامت روانی بیماران مبتلا به سرطان را حفظ یا بهبود بخشد.

شواهد تحقیقاتی در حال ظهور نشان می‌دهد که ورزش ممکن است اثربخشی درمان‌های اصلی مانند شیمی درمانی و پرتودرمانی را افزایش دهد. مطمئناً ورزش برای آماده سازی بیمار برای هر عمل جراحی، افزایش آمادگی قلبی تنفسی، کاهش التهاب سیستمیک و افزایش توده عضلانی، قدرت و عملکرد فیزیکی و سپس توانبخشی آنها پس از جراحی ضروری است.

این مکانیسم‌ها توضیح می‌دهند که چرا بیماران سرطانی که از نظر بدنی فعال هستند، نتایج بقای بسیار بهتری دارند و خطر نسبی مرگ ناشی از سرطان 40 تا 50 درصد کم می‌شود.

کمک‌های سلامت روان

دومین وسیله‌ای که نقش مهمی در مدیریت سرطان دارد، روان‌شناسی است. این شامل جنبه‌های روانشناختی، اجتماعی، رفتاری و عاطفی سرطان نه تنها برای بیمار، بلکه مراقبان و خانواده او نیز می‌باشد. هدف حفظ و بهبود کیفیت زندگی و جنبه‌های سلامت روان مانند پریشانی عاطفی، اضطراب، افسردگی، سلامت جنسی، استراتژی‌های مقابله، هویت شخصی و روابط است.

حمایت از کیفیت زندگی و شادی به خودی خود مهم است اما فشاری مانند بیماری می‌تواند بر سلامت جسمانی بیمار، پاسخ به داروهای ورزشی، انعطاف‌پذیری در برابر بیماری و درمان‌ها تأثیر بگذارند. اگر بیمار به شدت مضطرب باشد، بدن او می‌تواند وارد یک واکنش مبارزه شود که یک محیط داخلی ایجاد می‌کند و در واقع از پیشرفت سرطان از طریق مکانیسم‌های هورمونی و التهابی حمایت می‌کند. بنابراین ضروری است که به سلامت روان بیمار توجه شود.

خوردن چیزهای خوب در رژیم غذایی

سومین درمان در جعبه ابزار مراقبت از سرطان، رژیم غذایی است. یک رژیم غذایی سالم می‌تواند از بدن برای مبارزه با سرطان حمایت کند و به آن کمک کند تا درمان‌های پزشکی یا جراحی را تحمل کند و بهتر شود.

التهاب، محیط حاصل‌خیزتری را برای سلول‌های سرطانی فراهم می‌کند. اگر بیمار دارای اضافه وزن با بافت چربی بیش از حد است، رژیم غذایی برای کاهش چربی که همچنین ضد التهابی است، می‌تواند بسیار مفید باشد. این به طور کلی به معنای اجتناب از غذاهای فرآوری شده و خوردن غذاهای عمدتاً تازه است که منابع محلی و عمدتاً گیاهی هستند.

از دست دادن عضلات یکی از عوارض جانبی تمام درمان‌های سرطان است. تمرینات مقاومتی می‌تواند کمک کند اما افراد ممکن است به مکمل‌های پروتئینی یا تغییر رژیم غذایی نیاز داشته باشند تا مطمئن شوند پروتئین کافی برای ساخت عضله دریافت می‌کنند. باتوجه به سرطان و نوع درمان آن، برخی از بیماران ممکن است به رژیم درمانی بسیار تخصصی نیاز داشته باشند. برخی از سرطان‌ها مانند سرطان پانکراس، معده، مری و ریه می‌توانند باعث کاهش سریع و کنترل‌نشده وزن بدن شوند.

سایر سرطان‌ها و درمان‌ها مانند هورمون درمانی می‌توانند باعث افزایش سریع وزن شوند.

این پروسه درمانی و تغذیه‌ای نیاز به راهنمایی و مدیریت دارد تا زمانی که بیمار از سرطان پاک شد، در معرض خطرات بالای سایر مشکلات سلامتی مانند بیماری قلبی عروقی و سندرم متابولیک، سکته مغزی و دیابت نوع 2 قرار نگیرد.

نتیجه
اینها سه مورد از قدرتمندترین ابزارها در جعبه ابزار مراقبتی برای افراد مبتلا به سرطان هستند. هیچ یک از آنها به تنهایی یا با هم “درمان” سرطان نیستند. اما می‌توانند در کنار درمان‌های پزشکی تاثیرگذار باشد و باعث بهبودی سریع‌تر بیمار شود.

برای انجام ورزش، بهتر است با یک فیزیولوژیست ورزشی معتبر، برای رژیم درمانی با یک متخصص تغذیه معتبر و برای ساپورت سلامت روان با یک روانشناس ثبت شده مشورت کنید.

امتیاز: 5.0 از 5 (3 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.