چرا بعد از رابطه جنسی معمولاً هفته‌ ها طول می کشد تا واقعاً باردار شوید

رابطه جنسی محافظت نشده می‌تواند منجر به بارداری شود اما فرایند پیچیده‌ای دارد. اتفاق‌های مختلفی باید پس از انزال آلت تناسلی در داخل واژن رخ دهد و این همیشه منجر به بارداری قابل قبولی نمی‌شود.

تخمک بارور‌شده اولین قدم برای حاملگی است اما به همین جا ختم نمی‌شود و ممکن است قبل از اینکه به طور رسمی باردار شوید، بیشتر از آنچه که فکر می‌کنید طول بکشد.

در اینجا مطالبی در مورد مدت زمان بارداری بعد از رابطه جنسی، علائم اولیه بارداری و اگر نمی‌خواهید باردار شوید، راهکارهایی آورده‌ایم.

چقدر طول می‌کشد تا بعد از رابطه جنسی باردار شوید؟

بارداری بعد از رابطه

بارداری بلافاصله پس از رابطه جنسی اتفاق نمی‌افتد و شروع رسمی بارداری زمانی است که تخمک بارور شده در دیواره رحم لانه گزینی می‌کند، که می‌تواند دو تا سه هفته پس از رابطه جنسی طول بکشد.

در این دو تا سه هفته چه اتفاقاتی می‌افتد؟

مرحله 1: می‌تواند از چند دقیقه تا پنج روز طول بکشد. برای اینکه تخمک بارور شود، باید به یک اسپرم بپیوندد. هنگامی که شما تخمک گذاری می‌کنید، بدن شما یک تخمک را از تخمدان آزاد می‌کند تا برای لقاح آماده شود. این تخمک به لوله فالوپ می‌رود و در آنجا 12 تا 48 ساعت باقی می‌ماند.

اسپرم می‌تواند تا پنج روز زنده بماند، بنابراین اگر در هر نقطه‌ای در این بازه زمانی تخمک گذاری کردید، ممکن است اسپرم تخمکی را که آزاد کرده‌اید، بارور کند. اگر به تازگی تخمک گذاری کرده‌اید و بعد آن رابطه جنسی محافظت نشده داشته‌اید، لقاح می‌تواند بسیار سریع‌تر اتفاق بیفتد.

مرحله 2: پس از تکمیل مرحله اول، این مرحله می‌تواند سه تا هشت روز طول بکشد. تخمک و اسپرم در لوله فالوپ به هم می‌رسند و جنین ایجاد می‌شود. این جنین پس از لقاح، برای حدود سه روز از لوله فالوپ به سمت رحم حرکت می‌کند و هنگامی که وارد رحم شد، ممکن است چند روز دیگرشناور بماند.

مرحله 3: پس از تکمیل مرحله دو، این مرحله می‌تواند پنج تا شش روز طول بکشد. در این مدت، جنین ممکن است در رحم شما لانه گزینی کند.

  • جنین در بیرونی‌ترین لایه آندومتر (پوشش رحم) لانه گزینی می‌کند.
  • تروفوبلاست‌ها (سلول های لایه بیرونی جنین) به سلول‌های رحم می‌چسبند.
  • سلول‌های تروفوبلاست به پوشش رحم حمله می‌کنند.

این فرآیند در طی چند روز اتفاق می‌افتد، به این معنی که چندین روز (حدود پنج یا شش) پس از لقاح طول می‌کشد تا لانه گزینی انجام شود و بارداری به طور رسمی آغاز شود.

اما اگر نمی‌خواهید باردار شوید چه؟

اگر نمی‌خواهید باردار شوید، چند گزینه وجود دارد:

اولین گزینه شما همیشه باید استفاده از یک نوع روش پیشگیری از بارداری مثل کاندوم باشد، اما اگر رابطه جنسی محافظت نشده داشته‌اید، پیشگیری از بارداری اضطراری می‌تواند به بارداری پایان دهد.

اگر کمتر از پنج روز گذشته باشد، گزینه‌ها زیر را شامل می‌شود:

  • استفاده از داروی اورژانسی پیشگیری از بارداری، که تا پنج روز پس از رابطه جنسی محافظت نشده بتوان مصرف کرد.
  • IUD  هورمونی، موثرترین روش پیشگیری از بارداری اضطراری است. اگر در عرض پنج روز پس از رابطه جنسی، آی یو دی قرار دهید، تنها 0.1 درصد شانس بارداری دارید.
  • اگر از قبل باردار هستید و نمی خواهید ادامه داشته باشد، می‌توانید سقط جنین را انتخاب کنید. دو نوع سقط جنین وجود دارد:

1. سقط جنین دارویی

سقط جنین پزشکی که به عنوان سقط دارویی یا سقط جنین در خانه نیز شناخته می‌شود. این دارو‌ها باعث گرفتگی و خونریزی می‌شود و باعث خارج شدن بافت حاملگی از رحم می‌شود. سقط جنین دارویی در هشت هفته اول بارداری بیشترین تاثیر را دارد. اگر سقط ناموفق باشد، ممکن است نیاز به مصرف داروی بیشتری داشته باشید یا سقط جراحی انجام دهید تا این روند تکمیل شود.

2. سقط جنین جراحی

سقط جنین‌های جراحی یا سقط جنین در کلینیک روش‌هایی هستند که توسط پزشک انجام می‌شوند. در این روش یک لوله را از طریق دهانه رحم وارد می‌کنند و با استفاده از یک دستگاه، محتویات رحم را تخلیه می‌کنند.

علائم اولیه بارداری

شایع‌ترین نشانه بارداری احتمالی، عقب افتادن قاعدگی است. اما وقتی صحبت از علائم فیزیکی می‌شود، افراد باهم متفاوت هستند، اما علائم رایج اولیه بارداری عبارتند از:

  • حساسیت و تورم سینه
  • خستگی
  • تکرر ادرار
  • حالت تهوع

بعضی از زنان این علائم را در دو تا چهار هفته اول بارداری تجربه می‌کنند، اگرچه برخی دیگر ممکن است هرگز آن‌ را تجربه نکنند.

چند علامت کمتر شایع در اوایل بارداری عبارتند از:

  • بیزاری از غذا
  • نفخ
  • گرفتگی مجاری بینی
  • گرفتگی عضلات
  • یبوست
  • تغییرات خلق و خوی

علاوه بر این، برخی از افراد نوعی لکه بینی به نام خونریزی لانه گزینی را تجربه می‌کنند. این خونریزی زمانی اتفاق می‌افتد که تخمک با موفقیت خود را به دیواره رحم بچسباند. گاهی اوقات افراد خونریزی لانه گزینی را با دوره قاعدگی اشتباه می‌گیرند. با این حال، این خونریزی بسیار سبک‌تر است و باید فقط یک یا دو روز طول بکشد.

هر بارداری متفاوت خواهد بود و بسته به زمان بارور شدن تخمک، ممکن است شروع بارداری کمتر یا بیشتر طول بکشد. با این حال، ممکن است تا چند هفته بعد از رابطه جنسی، طول بکشد تا بارداری به طور رسمی شروع شود. ممکن است علائم شایع اولیه بارداری مانند حساسیت سینه یا حالت تهوع را تجربه کنید.

اگر نمی‌خواهید باردار شوید، می‌توانید از روش‌های پیشگیری از بارداری اورژانسی استفاده کنید(اگر پنج روز از رابطه جنسی محافظت نشده گذشته باشد). اگر از قبل باردار شده‌اید و نمی‌خواهید ادامه داشته باشد، می‌توانید سقط جنین دارویی یا جراحی را انتخاب کنید.

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...

۲ دیدگاه

  1. Avatar Niloufar گفت:

    سلام خسته نباشید خیلی ممنون از مطالب خوبی که توی سایت قرار میدین
    ببخشید میخواستم بدونم آیا روابط مقعدی هم میتونه گاهی اوقات منجر به بارداری بشه؟
    سپاسگزارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.