سوراخ جدید در لایه ازون

باز شدن سوراخ جدید در لایه ازون با ابعاد سه برابر بزرگ‌تر از گرینلند بر روی قطب شمال

متاسفانه هر ساله شاهد شکاف‌های عظیم لایه ازون در قطب جنوب هستیم و چنین چیزی نسبتا رایج است. با این وجود، وقوع همین پدیده در قطب دیگر زمین بسیار نادر بوده و عمومیت ندارد. این بار دانشمندان دریافته‌اند که مورد جدید، بزرگ‌ترین نوع خود بوده که از گذشته تا کنون به ثبت رسیده است. در ادامه برای اطلاع بیشتر از جزییات باز شدن سوراخ جدید در لایه ازون با ابعاد سه برابر بزرگ‌تر از گرینلند بر روی قطب شمال همراه دینو باشید.

 باز شدن سوراخ جدید در لایه ازون

دانشمندان «آژانس فضایی اروپا» (ESA) در بیانیه‌ای اعلام کردند که باز شدن سوراخ جدید در لایه ازون مساحتی تقریبا سه برابر بزرگ‌تر از گرینلند را در بر می‌گیرد. آن‌ها همچنین در این باره هشدار داده‌اند که اگر سوراخ جدید بزرگ‌تر شود، می‌تواند افرادی را که در عرض‌های بسیار شمالی این قطب زندگی می‌کنند را در معرض اشعه ماورای بنفش قرار دهند. البته این آژانس در ادامه توضیحات خود گفت که خوشبختانه در چند هفته آینده این سوراخ بسته خواهد شد.

لایه ازون یک لایه گازی در جو زمین است که بخش زیادی از نور مضر ماورای بنفش ساطع شده توسط خورشید را جذب نموده و موجودات زنده روی سطح را از تشعشات خطرناک آن محافظت می‌کند. شکاف‌های این لایه هر ساله در قطب جنوب به دلیل تغییرات فصلی در پوشش ابرهای خاص شکل می‌گیرند. با این حال، پدیده مشابه بر روی قطب شمال بسیار نادر است. طبق گزارش محققان این زمینه، آخرین باری که وقوع این پدیده در قطب شمال رخ داد، مربوط به سال 2011 بود که ابعادی به مراتب کوچک‌تر از مورد امروزی داشت. «مارتین دامریس» (Martin Dameris)، دانشمند جوی مرکز هوافضای آلمان به نشریه Nature گفت:

از نظر من این اولین باری است که می‌توان در مورد یک سوراخ ازون واقعی در قطب شمال صحبت کرد.

باز شدن سوراخ جدید در لایه ازون با ابعاد سه برابر بزرگ‌تر از گرینلند بر روی قطب شمال
روند باز شدن سوراخ جدید در لایه ازون روی قطب شمال از سال 1997 تا 2020

تخلیه ازون در قطب شمال

سوراخ ازون در قطب جنوب هر ساله به دلیل ترکیبی از دمای منجمد هوا و آلودگی‌های ایجاد شده توسط انسان، باز می‌شوند. هنگامی که درجه حرارت در آغاز زمستان قطب جنوب کاهش می‌یابد، ابرهای مرتفع در این منطقه تشکیل می‌شوند. آلاینده‌های شیمیایی صنعتی از جمله کلر و برم، واکنش‌هایی را در این ابرها ایجاد می‌کنند که گاز ازون اطراف آن را می‌خورند. قطب شمال که درجه حرارت متغیرتری نسبت به جنوب دارد، معمولا شرایط تخلیه ازون مشابهی را مشاهده نمی‌کند. با این وجود، بادهای قدرتمند امسال هوای سرد را در «گرداب قطبی» بالای قطب شمال به دام انداختند. این امر منجر به سردتر شدن دمای هوا و تشکیل ابرهای مرتفع‌تر از حد نرمال می‌شود. از این رو، تخلیه لایه ازون قطب شمال آغاز شده است.

البته محققان اعلام کرده‌اند که خوشبختانه با بالا رفتن آهسته خورشید در قطب شمال، دمای جوی در حال افزایش است و این بدان معنی است که به زودی شرایط ایجاد سوراخ جدید در لایه ازون تغییر می‌کند. با این حال، اگر این سوراخ گسترش یابد، ساکنان قطب شمال نیز مانند کسانی که در جنوب گرینلند زندگی می‌کنند، نیاز دارند برای جلوگیری از آسیب UV از ضدآفتاب استفاده کنند.

مقایسه سوراخ جدید در لایه ازون روی قطب شمال با سال گذشته

سوراخ جدید در لایه ازون

سوراخ ازون بزرگ قطب شمال همان گونه که در چهار دهه گذشته شاهد آن بوده‌ایم، یک ویژگی فصلی خواهد بود که در حال کوچک شدن است. ارزیابی سال 2018 سازمان جهانی هواشناسی نشان داد که شکاف ازون جنوبی از سال 2000 چیزی در حدود 1 درصد تا 3 درصد در هر دهه کاهش یافته است. همین طور سوراخ سال 2019 نسبت به سال 1982 به کوچک‌ترین حد خود رسیده است. این روند مثبت کاهش ابعاد شکاف‌ها عمدتا به دلیل رعایت قوانین ممنوعیت جهانی مصرف مواد شیمیایی تخلیه کننده ازون – که در سال 1987 آغاز شد – اتفاق افتاده است. اگر چه هنوز هم برخی از کشورهای مهم در این زمینه فعالیت مثبتی انجام نداده و بندهای قانونی آن را رعایت نمی‌کنند. بر اساس تحقیقات سال 2018، هنوز هم کارخانه‌های کشور چین با فعالیت‌های خود مقادیر زیادی مواد شیمیایی تخلیه کننده ازون را وارد جو می‌کنند.

آیا شما هم درباره بهبود شرایط باز شدن سوراخ جدید در لایه ازون بر روی قطب شمال خوشبین هستید؟ نظرات و دیدگاه‌های خود را در این زمینه با ما و همراهان همیشگی دینو به اشتراک بگذارید.

منبع: Space

بیشتر بخوانید: بهبود لایه ازن زمین و خبرهای خوب از وضعیت حرکت جهانی باد

بیشتر بخوانید: ابداع روش جدید برای حذف دی‌اکسید کربن هوا توسط مهندسان دانشگاه MIT

امتیاز: 4.2 از 5 (6 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

Yet the diggers & the wanderers In their hopes of extracting that very sliver Of flaccid meaning Every so often migrate...

۱۷ دیدگاه

  1. Avatar parsagholampour گفت:

    فرق ما با بقیه‌ی جانداران تو اینه که اونا خودشون در اثر یک سری حوادث و انتخاب‌های طبیعی منقرض میشن ولی ما خودمون داریم خودمونو منقرض می‌کنیم! داریم زورمونو می‌زنیم که برسیم به مرحله‌ی آخر بازی (:

  2. Avatar محمد گفت:

    لایه ی اوزون هم از ترس کرونا سوراخش سه برابر شد😂
    حلا خودت حساب کن برا ما چه اتفاقی افتاده😅

  3. Avatar حمید گفت:

    یا پروژه فضایی آیوی ,که یک پروژه بوده که سه تا موشک فضاپیما بفرستن فضا که سومی منفجر میشه توسط گوی درخشان فضایی. البته اگرم نتونستید اشکال ندارد پیشاپیش ممنون ممنونم .

  4. Avatar حمید گفت:

    خیلی خوب و عالی . خانوم میرزاخان امکانش هست از سال 1952 حادثه هفت گوی درخشان یوفو مطلبی بذارید . نه مثه این سایت های که کلی گفتن مطلب جدید و ریزتر که بلخره چی شد . چندنفر شاهد بودن . مختومه شد یا نه
    تو سریال پروژه کتاب ابی که خیلی جالب بیان کردن . اما بازم سریاله شاید سانسورهایی شده باشه.ولی در کل میشه اطلاعاتی و یا خبری بذارید که چی شد ماجراااا ؟؟؟ بازم ممنون

    • Avatar لیلا میرزاخان گفت:

      حمید عزیز ممنونم از پیشنهاد خوب شما👌🏼☘🙏🏼 چشم سعی میکنم در صورت امکان در این باره هم مطلب بنویسم. منتهی قبلش نیاز به مطالعه هست که مطلب معتبر باشه
      البته باید عرض کنم خدمتتون ک اخبار مربوط به یوفوها هیچ کجای دنیا معتبر نیست و تصاویر و فیلمهایی ک پخش میشن ب قدری بی کیفیت هستن ک امکان جعلشون خیلی بالا هستش ک واقعا نمیشه نظر قطعی درباره شون داد. به خاطر همین اعتبار پایینشون هم هست ک زیاد درباره شون مطلب کار نمیکنیم. درباره پیشنهاد شما هم من مطالعه میکنم و اگر مطلب مفیدی بود حتما قرار میدم.👽

  5. Avatar نیما گفت:

    از این سوراخ‌ها زیاد داریم، صداشو درنمیارن که دستمال کاغذی کمیاب نشه!

  6. Avatar مهرداد گفت:

    این چینی های آشغال هر حا صخبت از نکبته نفر اولن

  7. Avatar فضول باشی گفت:

    خدا کنه یکی هم بالای قم سوراخ شه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.