رانیتیدین

ماجرای توقف تولید قرص رانیتیدین چیست و چرا نباید این قرص را مصرف کنیم؟

براساس گزارش‌های منتشر شده ظاهرا سازمان و غذا و دارو دستور جمع‌آوری تمامی قرص‌های رانیتیدین از بازار دارویی کشور و توقف تولید این دارو را داده است. اما علت این تصمیم‌گیری چیست؟ در ادامه جزییاتی را در این زمینه در اختیارتان قرار خواهیم داد.

براساس بررسی‌های اخیر داروی رانیتیدین جزو داروهای H2 بلاکر است که گیرنده هیستامین را غیرفعال خواهد کرد و از ترشح اسید معده نیز جلوگیری می‌کند. در واقع این دارو با هدف درمان مشکلات گوارشی، تولید و عرضه شده اما اکنون مشکلاتی را برای معده ایجاد می‌کند.

رانیتیدین

به گفته‌ی برخی منابع معتبر، اولین بار آمریکا و اروپا ۶ ماه قبل وجود ناخالصی و آلودگی را در این دارو خبر دادند. البته در آن زمان ایران اشاره کرد که تاکنون ناخالصی سرطان‌زایی در رانیتیدین ایرانی کشف نشده است.

علت توقف تولید رانیتیدین

در اواخر تابستان سال ۲۰۱۹ یعنی سال گذشته، نوعی ناخالصی نیتروزآمینی به نام NDMA در قرص‌های رانیتیدین کشف شد و اکنون با بررسی‌های بیشتر در اوایل آوریل ۲۰۲۰ خبر حذف و توقف تولید این دارو منتشر شد. اما چرا وجود نیتروزآمینی در این قرص خطرناک است؟ علت این است که نیتروزآمین‌ها که در حیوانات و انسان‌ها سرطان‌زا شناخته شده‌ است. در نتیجه به جرات می‌توان گفت که براساس کشفیات اخیر، قرص‌های رانیتیدین رسما سرطان‌زا و خطرناک هستند. البته شایان ذکر است که نیتروزآمین‌ها به مقدار اندکی در سوسیس و کالباس و برخی دیگر از مواد غذایی نیز وجود دارند.

رانیتیدین

اکنون وجود آلودگی سرطان‌زا در این دارو در ایران نیز تایید شده و خبر توقف تولید این داروها منتشر شده است. در واقع توصیه شده که تمام افرادی که این قرص را مصرف می‌کنند هرچه سریع‌تر آن را کنار بگذارند و به توصیه پزشک، از سایر داروها که بدون آلودگی NDMA هستند در این زمینه استفاده کنند. باید تاکید کنیم که مصرف قرص‌های رانیتیدین به طور حتم خطرناک هستند تا حدی که شاهد توقف تولید آن بوده‌ایم.

بیشتر بخوانید: آیا امکان انتقال ویروس کرونا از طریق نیش پشه در تابستان وجود دارد؟

امتیاز: 4.7 از 5 (7 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

ایمیل: [email protected]

۱۴ دیدگاه

  1. Avatar ارش گفت:

    شماهادچقد ساده این من با۲۸سال سن۱۳ساله میخوردم هر داروخونه ای میرم میگن این یه سیاسته یا صادر میکنن خارج راستم میگن من الان دو روزه دارم بخودم میپیچم مجبورم فردا برم از سرقبرم ۲۰۰هزارتومن پیداکنم برم متخصص کلی چرت وپرت بگه و یه دارو بده ماها خیلی ساده ایم بخدا 🤐🤐🤐🤐 اخه ی بدبختی مث من چ گناهی کرده اون فاماتیدینم نایابه خیلی جالبه ای خدا ی مرگ ازت میخام نمیدی میخایی تا کجا ببری قربونت برم….. مردمو خر فرض نکنیم

  2. Avatar نیلو گفت:

    بنده به فکر جدید میکنم که از نظر دارو کشورمون معلوم شد به پیشرفت نرسیذیم و دارو سازها نمیتونن بجز کپی داروهای خارجی درست کنند همه قرص ها کپی خارجی هاست پس چرا داروی کرونا را نمیزاریم که از همون خارج میاد استفاده کنیم وقتی قرص کرونا ممنوع میشه با خودمون فکر میکنیم چرا بقیه قرص های خارجی ها. را استفاده میکنیم اما کرونا نه که روزی صدها انسان تو کشورمون از بین میرن..باید به این نتیجه رسیده باشیم که قرص و از این موارد همیشه استفاده کردیم خارجی و غیره و مطمنم هم قرص خارجی خوبه چون همه ما و شما وقتی میریم داروخانه انتظار داریم هر قرصی که بخریم اول خارجی باشه اگر نبود مشابه ایرانی ..دوستان کسی بفکر این موارد نیست چقدر ما دکترهای خوبی و داروسازان خوبی داریم تو جهان بی نظیر هستند اگر حمایت بشون امکانات داشته باشند مطمنم تو جهان از نظر دارو و درمان از رتبه بالایی برخوردار میشیم اما تا وقتی دست دلالان تو کشورمون قطع نشه همین آش است و همین کاسه

  3. Avatar عباس گفت:

    چرابعد از ۴۰ سال که رانیتیدین مردم دنیا مصرف میکردند در موقع ورود ویروس کرونا یک دفعه سازمان غذا دارو امریکا این قرص را حذف کرد وسریع گفت سرطانزا هست وکل دنیا جمع اوری کنید فکر کنم رانیتیدین یه نقشی تو کنترل ویروس کرونا دارد وبخاطر این نقشه شوم امریکا درجهان که بتواند واکسن وداروهای دیگر را روی مردم ازمایش کند و عده ای از مردم فقیر و معتاد ولگرد وبی خانمان تو امریکا به راحتی از بین ببرد وحتی جهان این قرص حذف کرد.در سال ۱۹۹۱ زمانی که صدام به کویت حمله کرد امریکا اعلام کرده بود اگر از کویت خارج نشوید ارتش صدام را به کرونا که یک بیماری تنفسی هست الوده میکنم که انجام داده بود ونظامیان خود امریکا واکسینه شده بودند من فیلمش را دارم .

    • Avatar بابی گفت:

      منم با این ایده موافقم و به شدت مشکوکم به حذف این دارو در شروع کرونا. مطمینم یه ربطی به کنترل کرونا داشته…

  4. Avatar رهگذر گفت:

    آیا شایعه ی اینکه راینتدین کرونا ویروس را خوب میکرد واقعیت داشت؟چرا دقیقا بعدازجمع آوری راینتدین کروناویروس وارد بازی شد؟

  5. Avatar faramarz گفت:

    سازمان بهداشت جهانی فقط از داروسازها رشوه میگیره داروهای سرطانزا به خورد مردم میده

  6. Avatar علی گفت:

    َلام بنده بیست ساله مشکل بلع غذا دارم و هرشب باید یکعدد رانیتیدین بخورم که با توجه به مصرف بیست ساله البته بنده اقا هستم الان مثل زنها کپل و سینه و شکم دراوردم که رفتم ازمایش پرولاکتین دادن روی 550بود و بعد از اسکن نشون داد که بر اثر خوردن این قرص بوده ترو بخدا این قرص رو نخورید مثل من بدبخت میشین.

  7. Avatar Canon گفت:

    ینی سواد وزارت بهداشت ترکونده! فقط شدن بلندگوی بقیه وزارت خونه ها! مثلا پارسال تو امریکا رانیتیدین جمع شد این دکترا !!! مثل دکتر کردان و بقیه !!! فهمیدن ایرانیش خطرناک نیست ولی بعد یه سال همینجوری الکی جمعش کردن

  8. Avatar ابرخُس گفت:

    سلام.
    این دکترا و دارو سازها ، دیگه شورش رو درآوردن.
    یک دارویی رو کشف میکنن ، بعد از ده سال ، می آیند و میگن که فلان عارضه رو داره.
    همون اول نمیتونن بگن؟
    حتما باید ده سال بگذره ، اینهمه آدم به گند کشیده بشن ، بعدا اعلام کنن؟
    واقعا مسخره است.
    تو این دنیا ، دیگه باید حرف چه کسی رو باور کنیم؟

    • Avatar بهنیا گفت:

      حتما نمیتونن که نمیگن دیگه 😐 به این فکر کن که اگه 10 سال صبر کنن بعد دارو رو بدن بیرون چند نفر نمیتونن از اون دارو ها مصرف کنن و خوب شن.
      هر چیزی مزایا و معایبی داره دیگه

    • Avatar فری گفت:

      این به دلیل دانش محدود بشر است. با گذشت زمان، دانش ناقص ما کاملتر می شود و باعث می شود بتوانیم اشتباهات گذشته را اصلاح کنیم.

  9. Avatar Dariush گفت:

    با دمشون گرم اونا به نتایجی رسیدن.

  10. Avatar بهنام گفت:

    داروهای جایگزین برای قرص رانیتیدین که تاکنون طبق مطالعات صورت‌گرفته، هیچ‌گونه آلودگی NDMA را نشان نداده‌‌اند :
    فاموتیدین
    سایمتیدین
    امپرازول
    اس امپرازول
    لانزوپرازول
    رابپرازول
    پنتوپرازول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.