بحث و دعوا با پارتنر خود سالم و طبیعی است اگر آن را درست انجام دهید

بحث و دعوا با پارتنر و شریک زندگی می‌تواند سالم باشد اگر آن را به درستی انجام دهید! جیم مک نالتی، استاد روانشناسی در دانشگاه ایالتی فلوریدا که بر روی افراد تازه ازدواج کرده و روابط نزدیک مطالعه کرده است، می‌گوید: «یکی از مهم ترین چیزهایی که در تحقیقات خود دیده‌ام این است که رک و راست بودن بیشترین فایده را دارد. کتک زدن، اشاره به چیزها، در لفافه حرف زدن و کنایه زدن کارساز نیست. وقتی مردم دیدگاه‌های متفاوتی دارند و همه ما چنین هستیم، مهم است که آنها را ابراز کنیم، اما باید این کار را به شیوه‌ای شفاف و تا حد امکان سازنده انجام دهیم.»

بسیاری از مردم به خود می‌بالند که هرگز وارد جنگ با شرکای خود نمی‌شوند و این یک اشتباه جدی است! مطالعه‌ای در سال 2008 که تقریباً 200 زوج را به مدت 17 سال مورد بررسی قرار داد، نشان داد زوج‌هایی که هر دو در ازدواج خشم خود را فرو نشاندند، نسبت به آنهایی که این کار را نکردند، احتمال مرگ زودهنگام بیشتری داشتند.

کیتلین کانتور، درمانگر جنسی می‌گوید: “دوری از درگیری کارساز نیست. بحث کنید تا یاد بگیرید که چگونه در اختلافات خود با هم ارتباط برقرار کنید و در طول دعوا از یکدیگر چیزهای بیشتری می‌فهمید و یاد می‌گیرید. “

راه حل‌هایی برای بحث و دعوا سالم با پارتنرتان:

دعوا در رابطه

#برای بحث و گفت و گو زمانبندی کنید

زمانی را برای گفتگو در مورد احساسات خود با پارتنرتان برنامه ریزی کنید تا هر دو از حواس پرتی و استرسی که در مورد مسئله مورد نظرتان می‌کشید، رها شوید. این کار سخت‌تر از آن چیزی است که به نظر می‌رسد، زیرا مردم اغلب اجازه می‌دهند که اوضاع تا زمانی که به حد انفجار برسد، ادامه یابد یا وقتی خسته، دچار استرس یا «گرسنه» هستند، وارد درگیری و بحث می‌شوند.

اگر متوجه شدید در زمان بدی دچار بحث و دعوا با پارتنر خود هستید، چه؟

تمام کردن بحث و موکول کردن آن به یک زمان بهتر می‌تواند راه درستی باشد. اما باید برای شریک زندگی‌تان روشن باشد که شما به رابطه و حل مشکل متعهد هستید، فقط ممکن است اکنون بهترین زمان نباشد و شما برای از سر باز کردن، بحث را تمام نکرده‌اید.

#احساسات خود را تجزیه تحلیل کنید

به گفته کارشناسان، زمان‌بندی برای بحث به شما این امکان را می دهد که به احساسات خود فکر کنید، آن را تجزیه کنید و دلیل آن را بیابید. تفاوت زیادی بین صحبت کردن در مورد مسائله‌ای و اینکه چگونه از این مسائله آسیب دیده‌اید، وجود دارد. اما سعی نکنید که در یک جلسه بیش از حد به مغزتان فشار بیاورید.

اگر نتوانید بفهمید که چرا این احساس را دارید، چه؟

این نقطه‌ای است که مردم ممکن است نیاز داشته باشند کمی درون نگری کنند و حتی از افراد حرفه‌ای برای پیدا کردن دلیل ناراضی بودنشان کمک بگیرند. اگر مسائل مهمی وجود دارد که مدام تکرار می‌شود، احتمالاً زمان خوبی برای مراجعه به درمانگر و مشاور است.

#شنونده خوبی باشید

شنونده خوب بودن به این معناست که بتوانید احساسات خود را متعادل کنید. درنتیجه هنگامی که چیزی را می‌شنوید که دوست ندارید، می‌توانید به جای اینکه حالت تدافعی، آسیب دیده یا عصبانی به خود بگیرید، روی درک حرف‌های همسرتان تمرکز کنید. ما معمولاً وقتی آنچه که می‌شنویم را بررسی نمی‌کنیم، اشتباه می‌کنیم. ما فقط به دنبال چیزی هستیم که فکر می‌کنیم می‌شنویم و این معمولاً بر اساس واکنش‌های دفاعی ما است و نه آنچه واقعاً شریک زندگی ما گفته است.

گاهی اوقات مردم فکر می‌کنند که گوش دادن فعال فقط به معنای بازگرداندن آنچه شنیده‌اند به صورت کسی است، اما اینطور نیست. این کار فقط یک راه حل سنجیده برای گوش دادن و در نتیجه رسیدن به راه حل و توافق است.

#از کلمات “تو “هرگز” یا “همیشه” استفاده نکنید

وقتی با گفتن “تو باعث میشی من چنین حسی داشته باشم” شروع می‌کنید، این نشان دهنده این است که گویی شما مالک و مسئول احساسات خود نیستید. تفاوت زیادی بین گفتن «تو این کار را می‌کنی» یا «تو این مدلی هستی» در مقابل جمله «وقتی این کار را می‌کنی من چنین احساسی دارم» وجود دارد. “استفاده از عبارت “من احساس می کنم …” حالت دفاعی کمتری دارد و منطقی‌تر است.

بحث با پارتنر خود

#مراقب زبان غیرکلامی خود باشید

ناگفته نماند که استفاده از لحن تند و زننده با فرد مورد علاقه خود نتیجه معکوس خواهد داشت، اما حرکات غیرکلامی هم می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد. به طور مثال چشم چرخاندن یکی از بدترین کارهایی است که می‌توانید انجام دهید. در واقع شما به طور غیرمستقیم به این موضوع اشاره می‌کنید که طرف مقابل یک احمق است و شما ارزشی برای حرف‌هایی که می‌زند قائل نیستید. اگر احساس می‌کنید در موقعیت دشواری هستید، سعی کنید نفس عمیق بکشید. با این کار می‌توانید آرامش خود را حفظ کنید.

شما چه راه کاری برای دعوای سالم در رابطه دارید؟ با ما به اشتراک بگذارید.

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...

۲ دیدگاه

  1. Avatar مهمان گفت:

    از چوب و سنگ به موقع بهره ببرید

  2. Avatar mitra گفت:

    متشکر از مقاله های مفیدتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.