بدنسازی و اما و اگرهایی که باید برای رسیدن به هدفتان در بدنسازی آن‎ها را بدانید

بدنسازی و رسیدن تناسب اندام امروزه یکی از اهداف مهم جوانان و حتی دیگر گروه‌های سنی در تمام جوامع شده است. هدفی که به واقع مزایای فراوانی نیز با خود به همراه دارد. برای رسیدن به بدن و هیکلی مناسب باید به طور مستمر ورزش کرد و البته برنامه غذایی سالم و مناسبی را در دستور کار قرار داد که این خود موجب سلامتی و به تبع آن افزایش اعتماد به نفس به دلیل داشتن بدنی خوش فرم خواهد بود. از دیگر مزایای بدنسازی و باشگاه رفتن بالانس مناسب بین انرژی روزانه هر فرد است که می‎تواند از موجب افزایش روحیه و رهایی فکر از مشکلات زندگی روزمره تا حد چشمگیری باشد.

برای بدنسازی اصول را رعایت کنید

اما برای باشگاه رفتن و داشتن بدنی متناسب باید چندین نکته را در حین بدنسازی رعایت کنید که در این متن با اصول و جزئیات این نکات آشنا خواهیم شد، پس تا انتهای این متن با ما همراه شوید. اگر از آن دسته افرادی هستید که تا کنون حداقل یک دوره به باشگاه رفته‎اید باید بدانید که داشتن برنامه در باشگاه اولین اصل در بدنسازی است که البته این برنامه رابطه مستقیمی با وضعیت بدن شما دارد.به طور مثال برای افرادی که به دنبال کاهش وزن در کنار تناسب اندام هستند یک نوع برنامه و برای افراد لاغر اندام نیز برنامه‎ای دیگر باید در نظر گرفته شود. حتی در نوع وزنه زدن نیز باید برنامه متناسب با وضعیت جسمانی شما باشد تا بتوانید به هدف خود که همان هیکل و تناسب است، برسید.

بدنسازی بیش از آنکه یک هدف باشد باید یک علاقه باشد

اگر اضافه وزن دارید باید به شما بگویم کار شما در باشگاه آسان‎تر است تا به هدف خود برسید، چرا که فقط مدت زمان کمتری برای رسیدن به هدف خود نسبت به افرادی که لاغر اندام هستند را صرف خواهید کرد. افرادی که اضافه وزن دارند باید وزنه‎های سبک اما سریع را دستور کار خود قرار دهند. این بهترین روش برای چربی سوزی است که میتواند کالری بیشتری بسوزانید و علاوه بر عضله‎های خود را نیز بصورت مستحکم شکل می‎دهید و از افتادگی پوست جلوگیری می‎کنید. اما اگر وزن کمی دارید و به دنبال عضله سازی و افزایش حجم هستید سعی کنید وزنه‎های سنگین‎تر اما با تعداد دفعات کمتری در برنامه خود قرار دهید.

چند هفته زمان لازم است تا شما تغییرات بدنتان را لمس کنید

یکی از نکات مهم بدنسازی این است که شما قرار نیست در طول یک روز یا حتی یک هفته در بدن خود معجزه ببینید. طبق آمار رسمی پس از ۴ هفته و حدود ۳۰ روز فعالیت مستمر در باشگاه شما شاهد تغییرات اندکی در خود می‎شوید اما این تغییرات برای دیگران ملموس نیست. اما اگر ۸ هفته یعنی حدود دو ماه بدنسازی کنید تغییرات بدن شما برای اطرافیانتان ملموس است و می‎توانید یک فرم و شکل حداقلی را در بدن خود ببینید. پس از گذشت حدود ۳ ماه تقریبا همه آنان که شما را می‎شناسند می‎توانند به وضوح تغییرات بدنتان را ببینید و شکل و حجم بدنتان را لمس کنند.

دوران ریکاوری مهم‎ترین دوران در بدنسازی است

از نکات بسیار مهم دیگر در دوران بدنسازی استراحت و ریکاوری است. شما باید بدانید حجم گرفتن و عضله سازی در بدن شما در دوران تمرین انجام نمی‎شود و این امر تنها در دوران استراحت در خانه و خواب اتفاق می‎افتد. پس سعی کنید استراحت و خواب کافی را در برنامه روزانه خود داشته باشید. گاهی برخی فکر می‎کنند برای تغییرات بیشتر باید به صورت فشرده و هر روز تمرین کنند. اما این خیال کاملا اشتباه است، پس سعی کنید در طول هفته حتما بین ۱ تا ۴ روز را استراحت کنید و این تعداد روزهای استراحت به حجم گرفتن شما بسیار کمک خواهد کرد.

برنامه منظمی برای ریکاوری داشته باشید.

یکی دیگر از اصول مهم بدنسازی مدت زمان وزنه زدن در هربار تمرین است. گاهی افرادی در طول تمرین حدود ۲ ساعت یا حتی بیشتر فعالیت می‎کنند و به این خیال که هرچه بیشتر وزنه بزنند زودتر به هدف خود می‎رسند. اما باید توجه داشته باشید که برای نتیجه گیری بهتر سعی کنید در هربار تمرین ۴۵ دقیقه تا ۱ ساعت تمرین کنید تا بدن شما بتواند از تمرینتان بیشترین بهره را برای حجم گیری یا حتی چربی سوزی استفاده کند.

برنامه غذایی بسیار مهم است

برنامه غذایی در کنار برنانه رورانه بدنسازی تاثیر مستقیمی در حجم گیری یا چربی سوزی شما دارد. اگر برای حجم گرفتن به باشگاه می‎روید سعی کنید در برنامه غذایی خود به طور حتم از پروتئین بسیار زیاد استفاده کنید. اما اگر هدفتان چربی سوزی است سعی کنید شیرینی جات و غذاهای چرب را از برنامه خود حذف کنید و به جای آن تنها از سبزیجات و لبنیات استفاده حداکثری کنید.

نقش مکمل‌ها در بدنسازی

در آخر باید بدانید مکمل‎های پروتئینی می‎تواند تا حدودی به شما در حین بدنسازی کمک شایانی کند اما برعکس استفاده از موادی مانند کراتین و … در کوتاه مدت شاید راهی میان‌بر برای شما باشد اما در دراز مدت عوارضی جبران ناپذیر به همراه خواهد داشت. اکثر این مواد به اصطلاح تنها باد زیر پوست می‎اندازند و نمیتوانند ماهیچه‎های شما را برای دراز مدت شکل دهند. اما اگر به صورت سالم و بدون این مواد نیروزا بدنسازی کنید تا مدت‌ها بدن شما فرم و شکل ماهیچه‎ها را حفظ خواهد کرد و میتواند استایل شما را به طور واقعی شکل ببخشد.

امتیاز: 5.0 از 5 (3 رای)

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.