بزرگ ترین جانداران حال حاضر کره زمین – آب‌زی و خاک‌زی

دنیای پیرامون ما، پر از موجودات کوچک و بزرگ، کوتاه و طویل است. این‌بار برای شما لیستی از بزرگ ترین جانداران روی کره زمین را بر اساس دسته بندی‌های آبزیان، پستاندارن، خزندگان، پرندگان، دوزیستان و غیره تهیه کرده‌ایم. امیدواریم از خواندنشان لذت ببرید.

20 مورد از بزرگ ترین جانداران روی کره زمین

اگرچه ممکن است انسان مسئول اکثر تغییرات به وجود آمده بر روی زمین باشد اما وقتی بحث به موضوع ابعاد فیزیکی برسد، دیگر انسان‌ها بزرگ ترین جانداران روی این سیاره نیستند. در این لیست خواهیم دید که برخی از بزرگ‌ترین موجوادت این کره خاکی، از درختان، قایق‌ها و حتی خانه‌ها نیز برگ‌ترند.

بزرگ ترین جانداران

1. بزرگ ترین جاندار تمام زمان‌ها: وال آبی

وال آبی نوعی پستاندار آبزی است. دارای 30 متر طول و حداقل 200 تن وزن می‌باشد. فقط زبان این جاندار چیزی در حدود 2.7 تن وزن دارد و قلب آن 600 کیلوگرم است. وال آبی از موجودات ریز میگو مانندی به نام کریل تغذیه می‌کند.

بزرگ ترین جانداران

2. سنگین‌ وزن‌ترین جاندار روی خشکی: فیل آفریقایی

این فیل بزرگ‌ترین جاندار خشکی‌زی می‌باشد. جنس مذکر این حیوان دارای 6 الی 7.5 متر طول، 3.3 متر ارتفاع و 6 تن وزن دارد، در حالی‌که جنس ماده آن‌ها با داشتن طول 5.4 تا 6.9 متری، ارتفاع 2.7 متری و 3 تن وزن، به نسبت از ابعاد کوچک‌تری برخوردار است. این جاندار به دلیل سایز بزرگی که دارد تقریبا هیچ دشمن طبیعی ندارد اما بچه‌های تازه به دنیا آمده آن‌ها ممکن است توسط شیرها یا کروکودیل‌ها در معرض خطر قرار گیرند.

بزرگ ترین جانداران

3. بلند قدترین حیوان موجود: زرافه

زرافه‌ها پستانداران خشکی‌زی بومی آفریقا می‌باشند که لقب بلند قدترین جاندار زمین را با خود به یدک می‌کشند. این جاندار با داشتن 5 الی 6 متر ارتفاع، وزنی در حدود 1,600 کیلوگرم در جنس مذکر و 830 کیلوگرم در جنس مونث را دارا می‌باشد. زرافه دارای گردن بسیار طویل (بیش از 2 متر) است که تقریبا نصف ارتفاع این جاندار را تشکیل می‌دهد.

بزرگ ترین جانداران

4. برزگ‌ترین گوشت‌خوار آب‌زی: خوک ماهی فیلی جنوب

خوک ماهی فیلی بزرگ ترین جاندار گوشت‌خوار امروز این کره است. جنس مذکر این خوک ماهی‌ها با داشتن وزنی در حدود 2200 الی 4000 کیلوگرم، 6 برابر سنگین‌تر از جنس مونث آن‌ها بوده و طولشان 4.5 الی 5.8 متر می‌باشد. خوک ماهی فیلی، هر 20 دقیقه، به عمق 400 الی 100 متری دریاها، برای شکار کردن ماهی‌ها شیرجه می‌زند.

بزرگ ترین جانداران

5+6. بزرگ‌ترین گوشت‌خوار خشکی‌زی: خرس قطبی و خرس قهوه‌ای

خرس قطبی و خرس کودیاک (نوعی خرس قهوه‌ای)  به دلیل داشتن سایز مشابه، هر دو در این رده بندی قرار می‌گیرند زیرا مشخص نیست کدام‌یک بزرگ‌تر است. این جانداران با داشتن ارتفاع بیش از سه متر و پهنای 1.6 متری، به ترتیب وزنی در حدود 1003 و 1135 کیلوگرم دارند.

بزرگ ترین جانداران

7. بزرگ‌ترین خزنده دنیا: کروکودیل ساکن در آب‌های شور

یک کروکودیل نر بزرگسال، وزنی از 409 تا 1000 کیلوگرم (طول 4.1 تا 5.5 متر) دارد، در حالی‌که نرهای بالغ بیش از 6 متر طول و فراتر از 1000 کیلوگرم وزن دارند.این جاندار یک شکارچی فرصت طلب در خشکی و آب محسوب می‌شود.

بزرگ ترین جانداران

8. بزرگ‌ترین دوزیست جهان: سمندر غول‌پیکر چینی

این جاندار با داشتن 1.8 متر طول، بزرگ‌ترین سمندر دنیاست. البته با توجه به آلودگی‌های بیش از حد در زیستگاه طبیعی این جاندار، استفاده از آن‌ها در طب سنتی، خوش‌ خوراک بودن در چین و جمع آوری بیش از حدشان، امروزه رسیدن به چنین حدی از رشد در آن‌هاکاملا نادر است.

بزرگ ترین جانداران

9. بزرگ‌ترین خرگوش دنیا: خرگوش فلاندری غول پیکر

این خرگوش نژاد قدیمی و اهلی شده از منطقه فلاندر بلژیک است که در اوایل قرن شانزدهم در شهر ژنت شناسایی شدند. وزن این خرگوش می‌تواند به 12.7 کیلوگرم برسد و تقریبا ابعادی برابر با یک سگ معمولی دارد.

بزرگ ترین جانداران

10. بزرگ‌ترین خفاش دنیا: خفاش روباه تاج طلایی غول پیکر

این خفاش‌ها در جنگل‌های بارانی فیلیپین، از میوه‌ها تغذیه می‌کنند. بیش‌ترین وزن آن‌ها 1.5 کیلوگرم بوده و طولشان 55 سانتی متر است. عرض بال‌های آن‌ها در حالت باز به  1.8 متر و حتی بیشتر از آن می‌رسد.

بزرگ ترین جانداران

11. بزرگ‌ترین جوندگان دنیا: کپیبارا (Capybara)

کپیبارا در مناطق گرمسیری و معتدل آمریکای جنوبی، شرق آندس، همیشه در نزدیکی آب ساکن است. کپیباراهای بالغ دارای طول 1.5 متر و ارتفاع 90 سانت هستند و وزنی در حدود 105 کیلوگرم دارند.

بزرگ ترین جانداران

12. بزرگ‌ترین ماهی استخوانی دنیا: خورشید ماهی اقیانوس‌ها

این ماهی‌ها علاوه بر اسکلت‌های غضروفی، اسکلت‌های استخوانی هم دارند. خورشید ماهی یا مولا مولا بزرگ‌ترین ماهی استخوانی اقیانوس‌هاست. شمایلی همچون یک سر متصل به دم دارد و بدن آن نسبتا مسطح است. نوع بالغ آن دارای طول 1.8و عرض  2.5 متر می‌باشد که وزنی در حدود 1000 کیلوگرم دارد. این ماهی حتی با ابعاد 3.3 متر طول، 4.2 متر عرض و وزن 2300 کیلوگرم نیز مشاهده شده است.

بزرگ ترین جانداران

13. بزرگ‌ترین مار دنیا: آناکوندای سبز

این جاندار عظیم الجثه در رودخانه‌های آمریکای جنوبی زندگی می‌کند. حداکثر اندازه مشاهده شده 7.5 متر طول با 250 کیلوگرم وزن بوده که البته شایعاتی در خصوص وجود داشتن ماری بزرگ‌تر از این هم به گوش می‌رسد. با آنکه پیتون مشبک جنوب آسیا با 9.7 متر طول از این جاندار طویل‌تر است اما به دلیل داشتن جثه ریزتر، در جایگاه‌های بعدی قرار می‌گیرد.

بزرگ ترین جانداران

14. بزرگ‌ترین پرنده دنیا: شترمرغ

این پرنده بومی دشت‌های آفریقا و عربستان است. یک شترمرغ بزرک نر دارای 2.8 متر ارتفاع و 156 کیلوگرم وزن است. تخم این پرندگان 1.4 کیلوگرم وزن دارد که در نوع خودم بزرگ‌ترین تخم مرغ دنیا حساب می‌شود. همچنین این پرندگان می‌توانند با سرعت 97.5 کیلومتر بر ساعت بدوند که آن‌ها را سریع‌ترین پرندگان نیز می‌کند. اما قادر به پرواز نیستند.

بزرگ ترین جانداران

15. سنگین‌ وزن‌ترین پرنده قادر به پرواز دنیا: پلیکان دالماتیان

این پرنده از جنوب شرق اروپا آمده و باتلاق‌های کم عمق دریاچه‌های هند و چین پرواز می‌کند. با داشتن میانگین طول 1.6 تا 1.8 متر طول، بیش از 3 متر پهنای بال و 11 الی 15 کیلوگرم وزن، این پرنده از بزرگ‌ترین نژاد پلیکان‌ها محسوب می‌شود.

بزرگ ترین جانداران

16. بزرگ‌ترین بندپای دنیا: خرچنگ عنکبوت ژاپنی

خرچنگ عنکبوت ژاپنی در واقع گونه‌ای از خرچنگ دریایی در آب‌های اطراف ژاپن است که به دلیل قطعه قطعه بودن هر عضو آن و شباهت بسیار به عنکبوت‌ها، در شاخه بندپایان قرار دارد. طولانی‌ترین پاها در بندپایان با 3.8 متر طول، به این جاندار تعلق دارد. وزن این موجود به 19 کیلوگرم می‌رسد. زیستگاه طبیعی آن ژاپن است. از موجودات دریایی صدف‌دار تفذیه می‌کند و دارای طول عمر 100 ساله است.

بزرگ ترین جانداران

 

17. بزرگ‌ترین حشره دنیا: سوسک‌های گولایث (Goliath)

این سوسک‌ها در زیر زمین جنگل‌های استوایی آفریقا پنهان می‌شوند که با داشتن 100 گرم وزن و 11.5 سانت طول، از سنگین و بزرگ‌ترین حشرات جهان به حساب می‌آیند.

بزرگ ترین جانداران

18. بزرگ‌ترین ماهی در آب‌ها: کوسه نهنگ

با داشتن بیش از 12 متر طول این گونه از کوسه‌ها در زمره بزرگ‌ترین ماهی‌ها قرار می‌گیرند. وزن آن‌ها بیش از 24 تن است اما با داشتن چنین جثه عظیمی تنها از پلانکتون‌ها تغذیه می‌کنند. به دلیل ظاهر بسیار زیبا، این نهنگ‌ها که ساکن آب‌های مناطق گرمسیر هستند، در معرض شکار انسان‌ها قرار دارند.

بزرگ ترین جانداران

19. بزرگ‌ترین سرپایان دنیا: ماهی مرکب کلوسال

با آن‌که در اینترنت به صورت اغراق شده‌ای طول این ماهی مرکب را از 18 الی 27 متر ذکر می‌کنند، بزرگ‌ترین نوع ثبت شده آن دارای 14 متر طول بوده است. این جاندار با داشتن چشم‌هایی به قطر 25 سانتی‌متر، بزرگ‌ترین چشم‌های دنیا را نیز به خود اختصاص می‌دهد.

بزرگ ترین جانداران

20. بزرگ‌ترین سخت‌پوست دنیا: ایزوپاد غول‌پیکر

با داشتن 76 سانتی‌متر طول و 1.7 کیلوگرم وزن، این جاندار در رده بزرگ‌ترین سخت پوستان قرار می‌گیرد. ایزوپاد ساکن آب‌های اقیانوس اطلس، اقیانوس آرام و اقیانوس هند بوده و از خانواده میگوها و خرچنگ‌ها محسوب می‌شود.

بزرگ ترین جانداران

امتیاز: 4.6 از 5 (30 رای)
کمی صبر کنید...

۲۵ دیدگاه

  1. Avatar ادم گفت:

    چرت پرت چرا میگین اینا که همه جانورن:/بزرگ ترین جاندار دنیا یه درخته🗿

  2. Avatar زهرا گفت:

    بزرگترین موجد زنده ی جهان کدام است کسی می دونه بهم بگه لطفا

  3. Avatar محمد گفت:

    من و پسرم مهراد از شما متشکریم بابت این اطلاعات جالب

  4. Avatar محمود گفت:

    ممنون بابت اطلاعات عمومی مفید

  5. Avatar محمد علی گفت:

    کشتی مارو هوبره یه پرنده کوچولوئه دیوانه
    بزرگترین پرنده ای که پرواز می‌کنه آلباتروس نام داره
    الکی از خودت در نیار وبکم تو ایرانه

    • Avatar پارسا گفت:

      نه عزیزم آلباتروس بزرگترین بال رو بین پرندگان داره…

    • Avatar عندلیب گفت:

      چرا باهم بحث الکی میکنید آلباتروس طول باهاش زیده ولی بزرگترین پرنده جهان نیست ، بعدش هم کسانیکه به ادعاهای تحقیق شده ایشون اعتراض دارند عکس ادعاها رو با دلیل و مدرک ارائه دهند تا ثابت بشه ادعای ایشون اشتباه است .

  6. Avatar علی اصغر گفت:

    بزرگترین پرنده که پرواز میکند هوبره هست که در ایران و در یزد هست وزنش هم بین ۲۰تا۳۰ کیلو هست

  7. Avatar آرشام گفت:

    خیلی دیوانه هستی

    • Avatar علی اصغر گفت:

      بزرگترین پرنده که پرواز میکند هوبره هست که در ایران و در یزد هست وزنش هم بین ۲۰تا۳۰ کیلو هست

  8. Avatar مهدی گفت:

    یه وال آبی تو گوگل پلی دیدن که اندازش بیشتر از 120 متره و حدس میزنن بیشتر از 19,000 تن وزن داشته باشه.

  9. Avatar اتنا عابدی گفت:

    بله راست میگن👆

  10. Avatar رضا نادری گفت:

    بزرگ ترین جاندار حال حاظر درخت سکویاست نه وال آبی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.