8 مورد از بهترین نویسندگان ژانر علمی تخیلی و برترین آثار آنها

آیا در جستجوی بهترین آثار نویسندگان علمی تخیلی هستید؟ اگر اینطور است لطفا‌ً تا انتهای این مطلب با دینو همراه باشید. چرا که در ادامه قصد داریم به معرفی 8 مورد از بهترین نویسندگان ژانر علمی تخیلی و برترین آثار آنها بپردازیم.

دنیای داستان‌های علمی تخیلی گاها هیچ وجه اشتراک با دنیای واقعی ندارند. این داستان در کسری از ثانیه شما را به دنیای دیگری برده و از زمین دور می‌کنند. به علاوه، این امکان را برای شما فراهم می‌کنند که در زمان سفر کرده و آینده را لمس کنید. این ژانر معمولاً با مضامین آینده‌نگرانه‌ای مثل فناوری‌های پیشرفته، سفر در زمان، اکتشافات فضایی، واقعیت مجازی، هوش مصنوعی و زندگی فرازمینی‌ها سروکار دارد. این داستان‌ها از بسیاری از جهات مردم را به بلندپروازی تشویق می‌کنند و به آنها کمک کرده تا رویاهای بزرگ داشته باشند و از آنچه در این فضا یاد می‌گیرند به عنوان الگوی زندگی خود در آینده استفاده کنند.

بهترین نویسندگان علمی تخیلی

اما بهترین نویسندگان علمی تخیلی طول تاریخ چه کسانی هستند؟ کدام آثار جز شاهکارهای این ژانر به شمار می‌آیند؟ با ما همراه شوید تا پاسخ این سوالات را در ادامه مطلب پیدا کنیم.

بهترین نویسندگان ژانر علمی تخیلی

1. آیزاک آسیموف (Isaac Asimov)

بهترین نویسندگان علمی تخیلی 1

ایزاک آسیموف یکی از بهترین نویسندگان تمام دوران و یکی از مطرح‌ترین چهره‌های ژانر علمی تخیلی است. وی در دانشگاه بوستون در زمینه تدریس بیوشیمی فعالیت می‌کرد. او در طول زندگی حرفه‌ای خود بیش از 500 کتاب را نوشته یا ویرایش کرده است. اگرچه عناصر علمی تخیلی زیادی را مورد کاوش قرار داده؛ اما در بیشتر آثارش به سیستم‌های اندرویدی، ربات‌ها و سایر جنبه‌های زندگی علمی پرداخته است.

آسیموف را از بسیاری از جهات، پدر ژانر علمی تخیلی مدرن می‌دانند. بسیاری از کتاب‌های او همچنان پرفروش هستند. اقتباس‌های زیادی از آثار او صورت گرفته، بنابراین نویسنده شناخته‌شده‌ای به شمار می‌آید. همچنین وی کتاب «من، ربات» (I, Robot) را نوشته که به یک فیلم سینمایی معروف تبدیل شده است.

2. آرتور چارلز کلارک (Arthur Charles Clarke)

بهترین نویسندگان علمی تخیلی

آرتور سی.کلارک نویسنده انگلیسی داستان‌های علمی تخیلی است. او علاوه بر نویسندگی، در برنامه‌های تلویزیونی نیز حضور داشت و بخش اعظمی از وقت خود را صرف کاوش در اعماق اقیانوس‌ها می‌کرد. همچنین در کنار رمان‌هایش، مقاله‌های زیادی را با تمرکز بر سفرهای فضایی منتشر کرده است. به همین دلیل آثار وی روحیه بلندپروازی را در مخاطب تقویت می‌کنند.

کلارک حتی نوعی توانایی پیش‌بینی آینده را نیز داشت. او قبل از اختراع اینترنت پیش‌بینی کرده بود که بالاخره روزی بشر می‌تواند با افراد دیگر در سراسر کره زمین به راحتی ارتباط برقرار کند. با وجود اینکه بسیاری از آثار او در فهرست بزرگترین داستان های علمی تخیلی تاریخ قرار گرفته‌اند، اما او بیشتر با رمان «2001: اودیسه فضایی» شناخته می‌شود. این داستان بعدها توسط استنلی کوبریک (Stanley Kubrick) به فیلم تبدیل شد و مورد تحسین منتقدان بسیاری قرار گرفت.

3. فرانک هربرت (Frank Herbert)

بهترین نویسندگان علمی تخیلی3

فرانک هربرت نویسنده مشهور آمریکایی داستان‌های علمی تخیلی است. او از دوران کودکی مجذوب نویسندگی بود و تلاش می‌کرد تا روزنامه‌های تلنبارشده روی پیشخوان روزنامه‌فروشی‌ها را بخواند. وی در نهایت به دنیای رمان های علمی تخیلی علاقه‌مند شد و شروع کرد به تصور‌کردن دنیای آینده. وی علاوه بر نویسندگی در زمینه‌های روزنامه‌نگاری، عکاسی و سخنرانی نیز فعالیت می‌کرد.

هربرت بیشتر معروفیت خود را مدیون انتشار رمان «تلماسه (Dune)» در سال 1965 است. این رمان به موفقیت بزرگی دست یافت و الهام‌ بخش پنج دنباله‌ پس از خود شد. به علاوه این رمان محبوب، چندین بار بر روی پرده نقره‌ای مورد اقتباس قرار گرفته است.

داستان مجموعه تلماسه در آینده‌ای دور و ظرف هزاران سال بعد اتفاق می‌افتد. این اثر به بررسی مشکلات مختلفی می‌پردازد که نوع بشر باید با آنها مقابله کند تا به جهان‌های دیگر راه یابد.

4. اورسولا کروبر لو گویین (Ursula Kroeber Le Guin)

بهترین نویسندگان علمی تخیلی 4

اورسولا کروبر لو گویین یکی از محبوب‌ترین نویسندگان ژانر علمی تخیلی آمریکایی است. بیشتر داستان‌های او در دنیای منحصر به فرد هاینیش (Hainish) اتفاق می‌افتند و به خاطر نوشتن رمان‌های فانتزی «دریای زمین (Earthsea)» مشهور شده‌است. وی در طول 60 سال فعالیت خود، ده‌ها رمان و تعداد بیشماری داستان کوتاه منتشر کرد.

گویین مدرک کارشناسی ارشد را در رشته زبان فرانسه دریافت کرد و از اواخر دهه 1950 فعالیت خود را به طور تمام وقت در زمینه نویسندگی شروع نمود. جادوگر دریای زمین (A Wizard of Earthsea) و دست چپ تاریکی (The Left Hand of Darkness) از معروف‌ترین آثار محسوب می‌شوند. نوشتن این کتاب آخر جوایز هوگو (Hugo) و نبولا (Nebula) را برایش به ارمغان آورد. گفتی است که او اولین زنی است که برنده این دو جایزه شده است.

5. هربرت جورج ولز (Herbert George Wells)

بهترین نویسندگان علمی تخیلی 5

هربرت جورج ولز موسوم به اچ. جی. ولز نویسنده‌ای نگلیسی است که در نیمه دوم قرن نوزدهم می‌زیست. او چه در زمینه‌های مختلفی مثل زندگینامه‌نویسی، طنز، داستان‌های تاریخی و تفسیر اجتماعی نیز فعالیت کرد؛ اما در اصل یکی از پیشگامان داستانهای علمی تخیلی است و یکی از اولین‌های در این عرصه به شمار می‌آید.

جی. ولز از بسیاری از جهات، دیدگاه مثبتی نسبت به پیشرفت‌های آینده زمین داشت. و مدت‌ها قبل از اینکه سلاح‌های هسته‌ای، سفرهای فضایی، هواپیماها، تلویزیون‌های ماهواره‌ای و اینترنت به واقعیت تبدیل شوند، درباره آنها می‌نوشت. او چیزی شبیه به یک مدینه فاضله را در آینده تصور می‌کرد. همچنین در آثارش به بررسی امکان سفر در زمان می‌پرداخت و در مورد امکان نامرئی شدن صحبت می‌نمود.

از جمله معروف‌ترین آثار هربرت جورج ولز می‌توان به این مواردی چون جنگ دنیاها (The War of the Worlds)، جنگ در هوا (The War in the Air)، ماشین زمان (The Time Machine) و مرد نامرئی (The Invisible Man) اشاره کرد. او چهار بار نامزد جایزه ادبیات نوبل شده است.

6. نیل استیونسن (Neal Stephenson)

بهترین نویسندگان علمی تخیلی

نیل استیونسن یکی دیگر از محبوب‌ترین نویسندگان علمی تاریخی معاصر آمریکایی است. اگرچه او همواره به فناوری‌های آینده علاقمند بوده، حوزه‌های بسیاری را در زمینه علمی تخیلی کشف کرده است. آثار او بیشتر در سبک سایبر پانک (Cyberpunk) منتشر شده‌اند که تلفیقی از داستان‌های تاریخی، علمی تخیلی و رمزنگاری هستند.

آثار سایبر پانک منحصربه‌فرد او دیستوپیایی را خلق می‌کنند که در آن افراد ناامید و ناتوان جامعه با فناوری‌های پیشرفته یکی می‌شوند و همین منجر به خلق پویایی جالب‌توجهی می‌گردد. از محبوب ترین آثار استیونسن می‌توان به سیستم جهان (The System of the World)، سردرگمی (The Confusion) و Cryptonomicon اشاره کرد. وی علاوه بر فعالیت به عنوان رمان‌نویس، به طور منظم مقالاتی را نیز در زمینه فناوری برای مجله وایرد (Wired) منتشر می‌کند.

7. دن سیمونز (Dan Simmons)

بهترین نویسندگان علمی تخیلی 7

دن سیمونز در شهر پئوریا (Peoria) به دنیا آمد و مدرک لیسانس خود را در رشته ادبیات انگلیسی از کالج واباش (Wabash College) دریافت کرد. وی از سنین پایین نوشتن داستان‌های کوتاه را آغاز کرد، اما تا سال 1982 چندان موفق نبود.

او در آن زمان داستان کوتاهی با عنوان River Styx Runs Upstream را منتشر کرد که به مجله Twilight Zone راه یافت و شهرت فراوانی را برای او به همراه داشت.

امروزه سیمونز به دلیل نوشتن مجموعه سرودهای هایپربون (Hyperion Cantos) و رمان‌های ایلیوم/ اولیمپوس (Ilium/Olympos)” بسیار مشهور شده است.

سیمونز این توانایی را دارد که چندین ژانر را با هم ترکیب کند و غالبا هم ژانرهای ترسناک، علمی تخیلی و فانتزی را با هم ادغام می‌نماید. در ضمن او در سال 1985 به خاطر نوشتن کتاب آواز کالی (Song of Kali)، جایزه جهانی فانتزی (World Fantasy Award) را به دست آورده است.

8. فیلیپ کیندرد دیک (Philip Kindred Dick)

بهترین نویسندگان علمی تخیلی 8

فیلیپ کی. دیک یکی از پرکارترین نویسندگان علمی تخیلی طول تاریخ است. وی در شیکاگو به دنیا آمد اما بیشتر زندگی خود را در منطقه خلیج سانفرانسیسکو سپری کرد. او اولین داستان‌های خود را در سال 1952، یعنی زمانیکه تنها 23 سال داشت منتشر نمود و از آن زمان بیش از 44 رمان و 121 داستان کوتاه نوشت.

بیشتر آثار وی در مجلات معروف حوزه علمی تخیلی منتشر شده‌اند. کی. دیک به دلیل نوشتن رمان ساکن برج بلند (The Man in the High Castle) در سال 1962 مورد تحسین منتقدان بسیاری قرار گرفت. او برای این اثر، جایزه هوگو بهترین رمان را کسب کرد. در ضمن یک سریال تلویزیونی محبوب نیز از این داستان اقتباس شده است.

از دیگر آثار او می‌توان به آیا آدم مصنوعی ها خواب گوسفند برقی می‌بینند؟ (?Do Androids Dream of Electric Sheep)، یوبیک (Ubik)، (Flow My Tears the Policeman Said) اشاره کرد. آثار کی. دیک به بررسی موضوعات مختلفی منجمله ماهیت واقعیت، ماهیت انسان، ادراک و ایده‌های هویت می‌پردازند. گفتنی است که او داستان‌هایی را بازگو کرده که در واقعیت‌های متناوب رخ داده‌اند و هیچکدام از آنها جز حالات تغییریافته آگاهی نبوده‌اند.

کلام پایانی در مورد بهترین نویسندگان ژانر علمی تخیلی

این نویسندگان تنها تعدادی از محبوب‌ترین نویسندگان علمی تخیلی طول تاریخ هستند. این ژانر ایده‌های پیچیده‌‌ی بسیاری برای کشف‌کردن دارد و حس جاه‌طلبی را در ما برمی‌انگیزد و شبیه یک مسابقه، ما را به سمت به سمت جلو سوق می‌دهد.

اگر چه بسیاری از رمان های علمی تخیلی دنیای آینده را تیره و تاریک جلوه می‌دهند؛ اما در عین حال می‌توانند الهامبخش‌م نیز باشند‌. بسیاری از برنامه‌های تلویزیونی، فیلم‌ها و جهش‌های شگفت ‌انگیز تکنولوژی از کتاب‌های این سبک الهام گرفته و اقتباس گردیده‌اند. همین امر نشان‌دهنده قدرت شگفت‌انگیز این ژانر است.

اگر علاقمند هستید که با این ژانر آشنا شوید؛ می‌توانید نگاهی به آثار نویسندگان این مطلب بیاندازید. خیلی سریع متوجه خواهید شد که ژانر علمی تخیلی، زیرشاخه‌های بسیار زیادی دارد. حتی ممکن است به این نتیجه برسید که بسیاری از کتاب‌های این نویسندگان، الهام‌بخش شخصیت‌های مورد علاقه شما در فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی بوده‌اند.

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.