بیماری پارانوئید چیست؟ از علائم این بیماری تا آسیب ها و درمان آن

بیماری پارانوئید در واقع یک اختلال شخصیتی است که از کودکی بروز می‌دهد اما زمانی عمق فاجعه مشخص می‌شود که فرد وارد زندگی مشترک شود. در واقع بیماری پارانوئید یک اختلال رفتاری بد گمانی، مشکوکی و سوظن مداوم نسبت به اطرافیان است که قطعاً هم فرد را دچار آسیب می‌کند و هم مشکلاتی را برای اطرافیان به همراه خواهد داشت. در ادامه جزییاتی از این بیماری را در اختیارتان قرار خواهیم داد و حالات این بیماری را ذکر می‌کنیم.

بیماری پارانوئید

با بیماری پارانوئید آشنا شوید

بر اساس بررسی‌ها و گزارش‌های منتشر شده این بیماری از دوران کودکی آغاز خواهد شد و عموماً در بین مردان بسیار رایج‌تر است. علت این بیماری مشخص نیست اما به طور کلی یک اختلال روانی و شخصیتی است که عوامل متعددی بر تشدید آن مؤثر خواهد بود. از سوی دیگر گفته می‌شود که ضربات روحی شدید و عاطفی می‌تواند در دوران کودکی یکی از عوامل بروز بیماری پارانوئید شود و در تشدید حالات این بیماری تأثیر زیادی خواهد داشت. این افراد بیمار همیشه مراقب‌اند و همیشه نگران اطراف خود هستند. در واقع دلشان آرام و قرار ندارد و مدام احساس می‌کنند که اطرافیان قصد تحقیر یا آسیب رساندن به آن‌ها را دارند. در واقع این افراد بیمار پارانوئید اعتماد به نفس ندارند و مدام خود را سرزنش می‌کنند.

علائم بیماری پارانوئید

بیماران پارانوئید در ظاهر بسیار طبیعی هستند اما از جمله علائمی که می‌توان از این بیماری نام برد باید به شک و تردیدهای بی جا، گشتن به دنبال یک سر نخ و عدم اطمینان به وفاداری اطرافیان اشاره کرد. باید بگوییم که این افراد به سختی به اطرافیان اعتماد می‌کنند و نگران فاش شدن شخصیت واقعی‌شان هستند. این بیماری باعث عصبانیت همیشگی می‌شود و فرد بیمار را بیش از اندازه کینه‌ای می‌کند.

بیماری پارانوئید چیست؟

فرد بیمار مدام خود را سرزنش خواهد کرد، اعتماد به نفس نخواهد داشت و در زمینه‌های مختلف بسیار ضعیف ظاهر خواهد شد. این بیماری فرد را بسیار حساس می‌کند در نتیجه فرد بیمار با کوچک‌ترین چیزی واکنش‌های شدید نشان خواهد داد. این بیماری باعث عدم اعتماد به دیگران خواهد شد و فرد حتی خالصانه‌ترین اقدامات یک فرد را هم مشکوکانه و با نقشه قبلی می‌داند. این افرد معمولاً حرف‌های دیگران در این زمینه قبول نمی‌کنند و در واقع یقین دارند که دیدگاه منفی‌شان همیشه دقیق و درست است.

به طور کلی این افراد مبتلا به بیماری پارانوئید در روابط عاشقانه یا دوستانه همیشه دچار مشکل خواهند بود و قطعاً شک همیشگی این افراد روابطشان را نابود خواهد کرد. در پی این شک آن‌ها همیشه افرادی خشن و عصبی خواهند بود و هیچ وقت رفتارها و واکنش‌های واقعی افراد را باور نخواهند داشت.

درمان بیماری پارانوئید

چیزی که واضح است این حالات در مواقعی برای همه ما پیش آمده اما تکرار این حالت نشانه خوبی نیست و باید با یک روان پزشک در این زمینه مشورت شود و با چند تست ساده این بیماری تشخیص داده خواهد شد. اما در نهایت درمان این بیماری از طریق روان درمانی خواهد بود و در مواردی قرص‌هایی توسط پزشک ارائه خواهد شد. به طور کلی روان درمانی به فرد کمک می‌کند تا احساسات خود را تغییر دهد و زمینه فکری‌اش نسبت به رفتار اطرافیان تغییر خواهد کرد. در نتیجه بیمار در طول روان درمانی یاد می‌گیرد که مسائل را درک کند، الگوهای رفتاری خود را بشناسد و تأثیر منفی آن بر دیگران بفهمد. اگر شما یا اطرافیانتان چنین حالاتی را به طور مداوم داشته‌اید یا دیده‌اید حتماً با یک روان‌پزشک در این زمینه مشورت بگیرید.

امتیاز: 4.8 از 5 (4 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

ایمیل: [email protected]

۳ دیدگاه

  1. Avatar Googooli گفت:

    متاسفانه مشخصه این اختلال این هست که این بیماران عموما دنبال تراپی نمیرن یا اگه برن ادامه نمیدن چون قانع کردنشون از عهده هر روانشناسی بر نمیاد و براحتی اعتمادشون رو ازدست میدن. این اختلال احتمالا تا اخر عمر با بیمار هست یا تراپی لایف تایم لازم داره چون ترجیح اولش روان درمانی و نه دارودرمانی هست. کلا اختلال بدیه عموما کنترل میشه نه درمان

  2. Avatar محسن منصوری گفت:

    بهترین نوع درمان برایش درمان با هیپنوتیزم ، هیپنوتراپی یا تکنیکهای nlp هست که ترکیبی از هیپنوتیزم وروانکاوی است .

    • Avatar Googooli گفت:

      هیپنوتیزم (که تکنیک قدرتمندی هست) موارد ممنوعیت یا احتیاط دارد: یکی از اون موارد دقیقا اختلال شخصیت پارانویید هست؛ حداقل با احتیاط بالا
      لطفا مطالعه کنید واطلاعات اشتباه منتشر نکنید:
      https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5793931/
      “There are no FDA approved medications for PPD, nor for its frequently comorbid condition of BPD. There have been no clinical trials specific to PPD.”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.