10 مورد که به ما نشان می‌دهد روزانه آب کافی نمی‌نوشیم

در این مطلب قصد داریم به بررسی چند مورد که نشان می‌دهد روزانه آب کافی نمی‌نوشیم، بپردازیم. در دنیا چیزی نشاط‌آورتر از یک لیوان آب سرد و یخی نیست. فکر نمی‌کنم کسی در دنیا باشد که انکار کند گاهی یک لیوان آب‌‌ بدون هیچگونه افزودنی می‌تواند به مراتب رضایت‌بخش‌تر از یک فنجان قهوه یا یک قوطی نوشابه باشد. با این حال، بسیاری از ما روزانه آب کافی نمی نوشیم و به طور مداوم به بدن خود آسیب می زنیم. بنابراین اگر متوجه هر یک از علائم زیر شدید، توصیه می‌کنم بلافاصله بروید و یک لیوان آب بنوشید.

در نتیجه عدم آشامیدن آب کافی:

1.دهان شما خشک می‌شود

این مورد کاملا ساده به نظر می‌رسد، اما عواقب آن ممکن است آنچنان ساده نباشد. قابل درک است که هر زمان حالتی ناخوشایند و چسبناک در دهان خود احساس می‌کنید، سریعاً به سراغ نزدیکترین نوشیدنی موجود می‌روید؛ با این حال، نوشیدنی‌های شیرین تنها یک راه حل موقت هستند درصورتیکه نوشیدن آب کافی، همواره غشاهای مخاطی دهان و گلو را روان می‌کند و برای مدتی طولانی، دهان شما را مرطوب نگه می‌دارد.

2. پوست شما خشک می‌شود

پوست دارای بیشترین سطح در بین اندام‌های بدن شماست، بنابراین باید به آن آب کافی برسد. خشکی پوست یکی از اولین نشانه‌های کم آبی شدید بدن است که می‌تواند منجر به مشکلات بسیار بزرگتری شود. در واقع کمبود آب همان کمبود عرق است که منجر به ناتوانی بدن در خارج کردن ضایعات و چربی اضافی می‌شود. همچنین اگر می‌خواهید از ظاهرشدن جوش‌ها جلوگیری کنید، اولین راه پیشنهادی برای شما نوشیدن آب کافی است.

3.چشمان شما خشک می‌شود

خشکی چشم یکی از علائم عدم نوشیدن آب کافی است.

کمبود آب می‌تواند منجر به خشکی و خون‌آلود شدن چشم‌ها شود. کم آبی در بدن موجب خشک شدن مجاری اشک شما می‌شود و باید آگاه باشید که این مشکل می‌تواند آسیب بسیار شدیدی به چشمان شما وارد کند.

4.در مفاصلتان احساس درد می‌کنید

غضروف‌ها و دیسک‌های ستون فقرات ما حدوداً۸۰درصد از آب تشکیل شده‌اند. ساییدگی استخوان‌ها روی هم درهنگام راه رفتن نشان‌دهنده‌ی مشکل است. با آب رسانی مدوام به بدن، اطمینان حاصل می‌کنید که مفاصل شما توانایی تحمل شوک ناشی از حرکات ناگهانی مانند دویدن، پریدن یا افتادن را دارد.

5. توده عضلانی شما کاهش می‌یابد

بیشتر ماهیچه‌های شما نیز از آب تشکیل شده‌اند. بدیهی است که آب کمتر در بدن مساوی است با توده عضلانی کمتر. نوشیدن آب قبل، حین و بعد از تمرین نه تنها شما را هیدراته نگه می‌دارد، بلکه آب را به مکان‌های مناسب بدن که نیاز به آب دارند، می‌رساند و احتمال ایجاد درد ناشی از ورزش و تمرین با وزنه را کاهش می‌دهد.

6. مدت بیشتری بیمار می‌مانید

نوشیدن آب کافی باعث می‌شود بدنتان به طور مداوم سموم را دفع کند. اندام‌های شما برای فیلتر کردن مواد زائد خاص مانند یک ماشین کار می‌کنند، اما اگر سوخت مورد نیاز دستگاه را با آب تامین نکنید، نمی‌تواند به درستی کار کند و در نهایت چیزی که در بدن کم آب اتفاق می‌افتد این است که اندام‌ها شروع می‌کنند به برداشت آب از نواحی ذخیره‌ای مانند خون، که خود منجر به مجموعه‌ای جدید از مشکلات می‌شود.

7. احساس خستگی و بی حالی می‌کنید

خستگی ناشی از عدم نوشیدن آب کافی

همانطور که اشاره کردیم، وقتی بدن دچار کم آبی می‌شود، آب را از خون قرض می‌گیرد. کمبود خون هیدراته شده منجر به کمبود اکسیژن در سراسر بدن می‌شود. همچنین، کمبود اکسیژن منجر به خواب‌آلودگی و خستگی شدید می‌شود. فقدان استقامت به این معنی است که شما هر روز زودتر و زودتر احساس خستگی و خواب‌آلودگی خواهید کرد (و به یاد داشته باشید، قهوه در دراز مدت کمکی نخواهد کرد).

8. احساس گرسنگی می‌کنید

وقتی بدن شما کم آب است، ممکن است فکر کند به مقداری غذا نیاز دارد. این اتفاق در طول روز و شب‌ها وقتی از خواب بیدار می‌شوید و هوس خوردن یک میان‌وعده می‌کنید، می‌افتد. خوردن غذا همواره برای بدن شما کار بیشتری ایجاد می‌کند، در حالیکه آب آشامیدنی اندام‌های شما را تصفیه می‌کند و سوخت مورد نیاز آن را برای انجام سایر فرآیندهای بدن تامین می‌کند.

9. دچار مشکلات گوارشی می‌شوید

مشکل گوارشی ناشی از عدم نوشیدن آب کافی

در موارد فوق در مورد مخاط دهان و گلو و اینکه چگونه هیدراته نگه داشتن به غشاء اجازه می‌دهد تا به درستی عمل کند، صحبت کردیم. این روند برای کل سیستم گوارشی صدق می‌کند. بدون آبرسانی مناسب، میزان و قدرت مخاط معده کاهش می‌یابد و کمبود مخاط به اسید معده اجازه می‌دهد تا آسیب بزرگی به اعضای داخلی بدن شما وارد کند و درنهایت منجر به حالتی شود که ما معمولاً از آن به عنوان سوزش سر دل و سوء هاضمه یاد می‌کنیم.

10. شما در حال خواندن این مطلب هستید و تا اینجا پیش رفته‌اید

اگر روی این مقاله کلیک کردید، به احتمال زیاد با خودتان فکر می‌کنید که آب کافی نمی‌نوشید. بنابراین اگر تا اینجای مطلب پیش رفته‌اید، حتماً آگاه هستید که نوشیدن آب صرفاً جهت رفع تشنگی نیست و فواید بسیار زیادی برای سلامتی دارد؛ پس از همین حالا شروع کنید و یک لیوان آب بنوشید.

با توجه به این مطلب، آیا شما در طول روز آب کافی می‌نوشید؟

امتیاز: 4.4 از 5 (17 رای)
کمی صبر کنید...

۲ دیدگاه

  1. Avatar Farzam گفت:

    با مورد دهم خیلی حال کردم 😂😂👌🏼

  2. Avatar امیر گفت:

    عالی. مطلب جالبی بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.