تأثیر هوش مصنوعی در زندگی بشر

تحولات سبک زندگی و تأثیر هوش مصنوعی در زندگی بشر در سال 2018

در این سال‌های اخیر مطالب زیادی در راستای هوش مصنوعی و تأثیر هوش مصنوعی در زندگی بشر منتشر شد. اما همه‌ی مطالب به‌گونه‌ای هستند که انگار هوش مصنوعی هنوز به وجود نیامده و هنوز تأثیری در سبک زندگی بشر نداشته است. همه‌ی ما به‌طور ناخدا گاه درگیر هوش مصنوعی هستیم و به‌نوعی با آن کنار آمده‌ایم. شاید فک کنیم که دوران هوش مصنوعی همان دورانی خواهد بود که در فیلم‌ها می‌بینم و ربات‌ها در خیابان مانند انسان‌ها به‌کار و گذراندن روزمره می‌پردازند. اما درواقع در همین سال‌های اخیر یعنی سال ۲۰۱۸، دوران اوج تکنولوژی است و همه‌ی ما بدون اینکه بدانیم با تکنولوژی، هوش مصنوعی و ربات‌ها گره خورده‌ایم که البته از این ارتباط بشر و ربات‌ها لذت می‌بریم. هوش مصنوعی و بشر

تأثیر هوش مصنوعی در زندگی بشر

از همان سال‌های شروع کار کامپیوترهای شخصی، تورینگ پیش‌بینی کرده بود که کامپیوترها در آینده قادر به فکر کردن خواهند بود و اکنون شاهد هوش مصنوعی و تأثیر هوش مصنوعی در زندگی بشر هستیم. موضوع توسعه و تهدیدهای هوش مصنوعی مربوط به سال‌های آینده نیست بلکه معضل جامعه‌ی امروز نیز هست.

  1. وجود دستیارهای صوتی و مجازی در هر شرکت یا هر منزل

این روزها دستیارهای صوتی در بین مردم بسیار رایج شده‌اند و این دستیارها به‌راحتی به زبان ما انسان‌ها مسلط‌اند. به‌راحتی کاربران می‌توانند فعالیت‌های روزانه‌ی خود را با درخواست از دستیارهای صوتی انجام دهند و به گفتگو با دستیار خود بپردازند. درواقع با هوشمند بودن تجهیزات خانه، دستیارهای صوتی مسئولیت زیادی را به عهده خواهند گرفت و کنترل و نظارت بر لوازم هوشمند مختلف را انجام می‌دهند.

  1. کنترل و دسترسی بر گجت های مختلف از طریق صدای شما

این روزها حتی یک جستجوی ساده در گوگل نیز از طریق سیستم صوتی امکان‌پذیر شده و به‌راحتی با بیان هر چیزی می‌توانید به آن دست‌یابید. سیستم نورپردازی و روشنایی، تلویزیون، اتومبیل، گوشی هوشمند، و طیف وسیعی از دستگاه‌های مختلف ما این روزها مجهز به سیستم تشخیص صدا هستند و به‌راحتی جملات و خواسته‌های شما را شناسایی خواهند کرد. این موضوع بخش بزرگی از هوش مصنوعی است و بدون انجام دادن عمل خاصی، از طریق درخواست یک عملیات می‌توانید به برخی از امور رسیدگی نمایید.

  1. تکنولوژی تشخیص چهره

شناسایی چهره‌ی افراد و تشخیص انسان‌ها از طریق کارت‌های اعتباری، بخش دیگری از هوش مصنوعی است که در روزمره حتماً با آن روبرو خواهیم شد. این تکنولوژی‌ها در راستای تأیید مجوز رانندگی، تأیید کارت‌های اعتباری و بارکد کارت‌های شناسایی مختلف دیگر استفاده می‌شوند و می‌تواند تفاوت انسان‌ها را شناسایی نماید. این تکنولوژی کمک بزرگی در زمینه‌ی ایجاد امنیت برای انسان‌ها بوده تأثیر زیادی در روند و سبک زندگی بشر داشته است.

  1. جایگزین شدن روبات‌ها به‌جای نیرو انسانی در برخی مشاغل

همان‌طور که می‌دانید اتوماسیون باعث تعدیل نیرو در برخی کمپانی‌ها شده و ربات‌ها از خطاهای انسانی دور هستند. درنتیجه بسیاری از مشاغل و کمپانی‌ها به‌جای نیروی انسانی از سیستم اتوماسیون استفاده کرده‌اند. درواقع مدیران اجرایی با سیستم اتوماسیون با خیال راحت به‌کار خود می‌پردازند و نگران تأمین نیازهای نیروهای انسانی نیستند. البته این موضوع آثار مخربی را برای نیروهای انسانی به‌جا خواهد گذاشت و عامل بیکاری در برخی کشورهای پیشرفته خواهد بود. اما باید یادآور شویم که اتوماسیون همان هوش مصنوعی است که تحولات گسترده‌ای را در روند شرکت‌ها ایجاد کرده است.

  1. هوش مصنوعی در صنعت پزشکی

این روزها بخش عمده‌ی تشخیص‌ها و درمان بیماری‌ها به کمک تکنولوژی و هوش مصنوعی انجام می‌شود و به‌نوعی می‌توان گفت که هوش مصنوعی جایگزین پزشکان شده است. ضمن اینکه هوش مصنوعی از خطاهای انسانی در زمینه تشخیص و درمان دور است درنتیجه شاهد نتایج بهتری در زمینه پزشکی خواهیم بود. در سال ۲۰۱۸ حدود نیمی از سیستم‌های بهداشتی و سلامتی از سیستم هوش مصنوعی بهره می‌برند و این سیستم‌ها از قدرت تشخیص بالایی برای بیماری‌های مختلف برخوردارند. تکنولوژی هوش مصنوعی در زمینه پزشکی در سطح جهانی در حال رشد است و در آینده بسیاری از پزشکان و پرستاران بیکار خواهند شد زیرا هوش مصنوعی با دقت بالاتری قادر به انجام مسئولیت‌های انسانی در این زمینه خواهد بود.

هوش مصنوعی در صنعت پزشکی

همان‌طور که مشاهده کردید در همین لحظه از سال ۲۰۱۸، شاهد تأثیر هوش مصنوعی در زندگی بشر داشته و به‌کلی رفتار انسان با محیط اطرافش را تحت تأثیر قرار داده است. موارد ذکرشده درواقع مواردی هستند که در روزمره به شکلی رایج شاهد آن هستیم اما فکر می‌کنیم ورود هوش مصنوعی مانند فیلم‌ها بسیار متفاوت خواهد بود و هنوز دوره‌ی ظهور هوش مصنوعی و ربات‌ها نرسیده است. دوره‌ی هوش مصنوعی و ربات‌ها همین سال‌هایی است که پیش روداریم.

امتیاز: 5.0 از 5 (6 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

ایمیل: [email protected]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.