خواب بیش از حد

تاثیرات منفی در رابطه با خواب زیاد تر از هشت ساعت در طول شبانه‌روز

با وجودی که اکثر مردم می‌دانند حداقل 8 ساعت خوابیدن لازمه سلامت بدن است، اما اغلب نمی‌دانند که خواب زیاد تر از هشت ساعت نیز اصلا توصیه نمی‌شود. کمتر و بیشتر از هشت ساعت خواب شبانه‌روزی، هر دو مضراتی را به همراه دارند.

عوارض خواب زیاد تر از هشت ساعت در یک شبانه‌روز

همراهان عزیز و همیشگی دینو، ما را در ادامه این مطلب همراهی کنید تا از شش اثر منفی خواب زیاد تر از هشت ساعت در طول یک روز آگاهی پیدا کنید.

6. افزایش وزن:

چاقی

مطالعات مختلف نشان داده است که خواب کم و یا بیش از حد، هر دو با دیابت و چاقی مرتبط هستند. ممکن است برای شما علت این امر خیلی واضح نباشد و باعث شود فکر کنید که این موضوع تنها یک ادعای باطل است اما باید به شما بگوییم پزشکان یک دلیل واضح در پشت این موضوع دارند: خوابیدن زیاد یا کمد، هر دو باعث کاهش تحرک فرد می‌شوند و همه ما می‌دانیم که کم‌تحرکی یکی از عوامل اصلی چاقی است. از طرف دیگر، افرادی که دیر از خواب برمی‌خیزند، زمان لازم برای ورزش کردن در طول روز را از دست می‌دهند.

5. مهیا کردن شرایط افسردگی:

افسردگی

افرادی که از افسردگی رنج می‌برند، همواره با اختلالات مربوط به خواب دست و پنجه نرم می‌کنند. این موضوع یک چرخه از مشکلات است، زیرا از طرفی خواب زیاد از حد باعث ناامیدی و خستگی می‌شود، از طرف دیگر در بسیاری از اختلالات افسردگی، بد‌خوابی به عنوان زمینه اصلی وجود دارد. هر چه بیش‌تر بگذرد، شما بیش‌تر و بیش‌تر به خوابیدن علاقه نشان می‌دهید و دیگر دنیا برای شما نشاط‌آور نخواهد بود، که تمام این‌ها از علایم افسردگی می‌باشد.

4. بیماری‌های قلبی:

بیماری قلبی

با خواب بیش از حد نه تنها ساعات ارزشمند زندگی را از دست می‌دهید بلکه دچار بیماری قلبی نیز خواهید شد. امروزه بیماری‌های قلبی از رایج‌ترین دلایل مرگ‌و‌میر به حساب می‌آیند و خواب زیاد تر از 8 ساعت در طول یک شبانه‌روز، می‌تواند تا 34% احتمال مردن به‌دلیل سکته قلبی را در شما بالا ببرد. علاوه بر این، نکته‌ای که در اکثر مطالعات ثابت شده این است که خوابیدن بیش از حد، در زنان بسیار شایع‌‌تر از مردان است که به همین دلیل باید توجه بیشتری نسبت به خواب زیاد و بیماری‌های قلبی نشان دهند.

3. سردرد:

سردرد

کمبود خواب موجبات سردرد را فراهم می‌کند اما خوابیدن بی‌اندازه نیز همین اثر را بر جا خواهد گذاشت. بهتر است در طول آخر هفته‌ها و تعطیلی‌ها خیلی نخوابید، در غیر این صورت ممکن است دچار سردرد وحشتناکی بشوید. دلیل این امر آن است که خواب اضافی، بر روی انتقال دهنده‌های عصبی مغز و سطح سروتُنین تاثیر می‌گذارد.

2. مشکلات مرتبط با حافظه:

مشکلات حافظه

طبق تحقیقات انجام شده، خواب طولانی بر روی مغز ما اثر می‌گذارد. به علاوه، اگر معمولا در طول شب از خواب برمی‌‌خیزید، بدان معناست که شما به اندازه نیاز وارد خواب عمیق نمی‌شوید که به همین دلیل از خواب می‌پرید. این امر به نوبه خود بر عملکرد ادراک، توانایی تمرکز و به خاطر آوردن جزئیات، اثر منفی می‌گذارد.

1. مرض بی‌خوابی:

بی خوابی

شاید برای شما عجیب باشد اما گاهی بی‌خوابی ناشی از مجموع عادات غلط روزانه و خواب است. برای مثال: اگر شب‌ها تا دیروقت در برابر رایانه بیدار می‌نشینید و تصمیم می‌گیرید روز بعد تا دیروقت بخوابید، شما در معرض مرض بی‌خوابی قرار خواهید گرفت. کافی است تنها 2 روز ساعات بدنی خود را بهم بریزید تا مشکلات مربوط به خواب را تجربه کنید.

امتیاز: 5.0 از 5 (5 رای)

مطالب مرتبط ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.

تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.