دانشمندان با موفقیت ماسک های استفاده شده صورت را به باتری های لیتیوم یونی تبدیل کردند

دانشمندان روش جدیدی را برای بازیافت ماسک‌ های استفاده شده صورت کشف کردند و آن تبدیل این ماسک های صورت به باتری های لیتیوم یونی است. به همان اندازه که ماسک‌ های صورت در دنیای کنونی پر از همه‌گیری ویرووس‌ها، اهمیت دارند، بدون شک به محیط زیست آسیب وارد می‌کنند و در محله‌های دفن زباله و اقیانوس‌ها ریخته می‌شوند و گازهای سمی تولید می‌کنند. تنها در سال 2020، 52 میلیارد ماسک صورت ساخته شد و 1.56 میلیارد از آن‌ها به اقیانوس‌ها راه یافت.

تیمی از دانشمندان دانشگاه ملی علم و فناوری “MISIS” به همراه همکارانی از ایالات متحده و مکزیک روش جدیدی برای تبدیل ماسک های صورت به باتری های کم‌هزینه، انعطاف‌پذیر و یکبار مصرف لیتیوم یونی ارائه کرده‌اند.

تبدیل ماسک های صورت به باتری های لیتیوم یونی

تبدیل ماسک های صورت به باتری های کارآمد لیتیوم یونی

برای بازیافت ماسک‌ها، تیم ابتدا ماسک‌ها را با استفاده از امواج فراصوت ضدعفونی کردند و آن‌ها را در جوهر ساخته شده از گرافن گذاشتند. سپس ماسک‌ها فشرده‌ شده و تا دمای 284 درجه فارنهایت (140 درجه سانتیگراد) حرارت داده شدند و به شکل گلوله‌هایی در آمدند تا به عنوان الکترودهای باتری کار کنند. این گلوله‌ها توسط یک لایه عایق، که آن هم از ماسک های استفاده شده نیز ساخته شده‌است، جدا می‌شود. مرحله آخر خیساندن همه چیز در یک الکترولیت و پیچاندن آن در پوسته و محفظه‌های ساخته شده از مواد زائد است.

به این ترتیب، زباله‌های پزشکی پایه‌ای برای ساخت باتری‌ها ایجاد کردند و تنها چیزی که برای تکمیل معادله لازم بود گرافن بود.

در حالی که این فرآیند به خودی خود الهام بخش است، تیم متوجه شد که باتری‌ها کاملاً مؤثر هستند. محققان ادعا می‌کنند که آنها به چگالی انرژی 99.7 وات ساعت بر کیلوگرم (Wh/kg) دست یافته‌اند. محققان این باتری‌ها را با افزودن نانوذرات پروسکایت اکسید کلسیم-کبالت به الکترودها بهبود دادند. این چگالی انرژی را بیش از دو برابر افزایش می‌دهد و آن را به 208 وات ساعت بر کیلوگرم می‌رساند.

بهترین نسخه باتری پس از 1500 دور، 82 درصد ظرفیت خود را حفظ کرد و می‌توانست انرژی را برای بیش از 10 ساعت در ولتاژ 0.54 ولت ارائه دهد.

باتری‌های نازک می‌توانند جایگزین باتری‌های معمولی سنگین‌ با روکش فلزی شوند. این باتری‌ها انعطاف‌پذیر، کم‌هزینه و یکبار مصرف هستند و در آینده می‌توانند در لوازم خانگی از ساعت تا لامپ استفاده شوند.

نظرات خود را در مورد تبدیل ماسک‌ها به این مدل باتری‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

امتیاز: 5.0 از 5 (2 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.