آسفالت آبی قطر

تدابیر قطر برای خنک کردن دوحه؛ استفاده از آسفالت آبی و کولر در سطح شهر

قطر که یکی از داغ‌ترین کشورهای زمین است، تصمیم گرفته تا برای خنک کردن شهروندان خود از آسفالت‌های آبی رنگ استفاده کرده و در محل‌هایی از شهر دستگاه‌های تهویه مطبوع نصب کند. قرار است جام جهانی فوتبال 2022 در این کشور که دمای هوای تابستان آن به بیش از 50 درجه سانتیگراد می‌رسد برگزار شود. البته بدلیل گرمای شدید هوا در فصل‌های بهار و تابستان در قطر، قرار است تا جام جهانی این کشور استثنائا در فصل زمستان برگزار شود.

از سال گذشته مسئولین فوتبال قطر از دستگاه‌های تهویه مطبوع برای خنک کردن تماشاگران و بازیکنان فوتبال در استادیوم‌ها استفاده می‌کنند. اما به گزارش دیلی میل، این بار مسئولین این کشور تصمیم گرفته‌اند تا با نصب کولرهای عظیم در کنار پیاده‌روها و بیرون مراکز خرید، گرمای شدید هوا را برای افرادی که در فضای باز تردد دارند قابل تحمل‌تر کند. سیستم تهویه مطبوعی که در پیاده روهای قطر نصب خواهد شد با پمپ کردن آب خنک از زیر زمین کار می‌کند.

سیستم تهویه مطبوع استادیوم‌های قطر
سیستم تهویه مطبوع استادیوم‌های قطر

همچنین گزارش شده که آسفالت خیابان عبدالله بن جاسم، یکی از خیابان‌هایی که در نزدیکی یکی از بزرگترین مراکز خرید دوحه قرار دارد، به رنگ آبی درآمده است. گفته شده که با این کار دمای آسفالت بین 15 تا 20 درجه کاهش می‌یابد. با توجه به اینکه رنگ‌های تیره جذب گرمای بالاتری نسبت به رنگ‌های روشن دارند، جاده‌های آبی می‌توانند به کاهش دمای سطح زمین کمک کنند.

این خیابان دویست متری که با پوششی یک میلیمتری از ذرات مخصوص آبی پوشیده شده، بخشی از یک آزمایش 18 ماهه برای تست این مواد است.

این اولین بار نیست که مسئولین شهری از چنین کاری برای کاهش دما استفاده می‌کنند. در تابستان امسال برخی از خیابان‌های لس آنجلس نیز برای کاهش دما با نوعی رنگ خاکستری-سفید پوشیده شده بودند.

بیشتر بخوانید: طراحی و ساخت یک ورزشگاه پرزرق‌وبرق برای جام جهانی 2022 در قطر

امتیاز: 5.0 از 5 (3 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.