ترکیب رنگ و ست کردن

ترکیب رنگ و ست کردن در هنگام انتخاب لباس  – راهنمای جامع چرخه رنگ

انتخاب ترکیب رنگ و ست کردن درست در زمان پوشیدن لباس، همان اندازه که به هنر مربوط می‌شود، یک موضوع علمی است. شما می‌توانید گرانقیمت‌ترین لباس‌ها را از معروف‌ترین برندهای جهان در اختیار داشته باشید، اما اگر نتوانید رنگ‌های آنها را به درستی ترکیب کنید، هیچکس متوجه ارزشمندی خرید شما نخواهد شد.

ترکیب رنگ و ست کردن  درست لباس

برای آنکه بتوانید انتخاب درستی در هنگام خرید لباس داشته باشید، باید قوانین مد را پیش از شکستن آنها بدانید. تنها کافیست نگاهی به آثار طراحان مورد علاقه خود بیندازید تا متوجه شوید آنها به چه دقتی امضای خود را در پیروی از قوانین ترکیب رنگ و ست کردن لباس نمایش می‌دهند. در ادامه این مطلب با معرفی چرخه رنگ نحوه ترکیب رنگ و ست کردن لباس‌ها را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت.

چطور بدانیم که چه رنگی‌های را با هم ترکیب کنیم؟

انتخاب رنگ‌های درست و ترکیب کردن آنها به شیوه درست می‌تواند یک کار خارق‌العاده باشد. انتخاب یک رنگ عالی برای لباس آن چیزی است که منظور شما را می‌رساند و به همین دلیل است که این رنگ تنها به لباس شما مربوط نمی‌شود، بلکه مو، آرایش و موارد دیگر را هم تحت تأثیر خود قرار خواهد داد.

برای توضیح بیشتر، ابتدا باید مفاهیم اولیه درخصوص نظریه رنگ‌ها در دریابیم. به همین منظور بد نیست نگاهی بیندازیم به چرخه رنگ:

ترکیب رنگ و ست کردن - چرخه رنگ

چرخه رنگ اولین بار توسط ایزاک نیوتن در قرن 18 اختراع شد، زمانی‌که او سعی طیف رنگی را به یک چرخه منتقل کند و به‌صورت بصری رابطه بین آنها را نمایش دهد. این چرخه به دسته‌های زیر تقسیم شده‌است. در حالیکه ما در بیشتر موارد از این چرخه برای انتخاب لباس‌هایمان استفاده می‌کنیم، این نظریه جهانی است و در مورد هر چیز مانند دکوراسیون خانه و… کاربرد دارد.

رنگ‌های اصلی

این دسته شامل رنگ‌های قرمز، زرد و آبی می‌شود. از ترکیب هیچ رنگ‌هایی این رنگ‌ها حاصل نمی‌شود در صورتیکه همه رنگ‌های دیگر از ترکیب این سه رنگ به‌دست می‌آیند.

رنگ‌های ثانویه

رنگ‌های ثانویه از ترکیب رنگ‌های اصلی به‌دست می‌آید:

  • قرمز+ زرد= نارنجی
  • قرمز+ آبی= بنفش
  • آبی+ زرد= سبز

رنگ‌های جانبی

این دسته از رنگ‌ها از ترکیب رنگ‌های اولیه و ثانویه به‌دست می‌آید. با مخلوط کردن این رنگ‌ها به رنگ‎‌هایی مانند نعنایی، مرجانی و… دست ایجاد می‌شوند.

رنگ‌های گرم و سرد

ترکیب رنگ و ست کردن - رنگ‌های گرد و سرد

رنگ‌هایی مانند قرمز، نارنجی، زرد، قهوه‌ای و … رنگ‌های گرم به حساب می‌آیند. این رنگ‌ها سایز را کوچک‌تر نشان می‎‌دهند و بیشتر برای لباس‌های گرم فصول پاییز و زمستان مورد استفاده قرار می‌گیرند، چرا که افراد ترجیح می‌دهند با این رنگ‌ها لاغرتر به نظر آیند. رنگ‌های سرد مانند آبی، بنفش، سبز و … آرام‌بخش می‌باشند.

رنگ‌های خنثی

ترکیب رنگ و ست کردن - رنگ‌های خنثی

این رنگ‌ها خودشان گویای همه چیز هستند. آنها ساکت، ساده و آرام‌اند. رنگ‌هایی مانند مشکی، خاکستری، سفید، خاکستری مایل به قهوه‌ای در دسته رنگ‌های خنثی قرار می‌گیرند.

قانون اصلی ترکیب رنگ‌های متناسب چیست؟

یک اصل اساسی برای ست کردن لباس‌ها و یا هر موضوع دیگر، ترکیب رنگ‌هایی است که با یکدیگر هارمونی دارند. این همان چیزی است که ما در هنگام ست کردن لباس باید به آن توجه داشته باشیم. سه قانون کلی برای ترکیب رنگ و ست کردن لباس وجود دارد:

ترکیب رنگ و ست کردن

1. مکمل

رنگ‌های قرمز و سبز، بنفش و زرد، آبی و نارنجی رنگ‎‌های مکمل هم به حساب می‎آیند و همانطور که از نام آن مشخص است، یکدیگر را کامل می‌کنند. این رنگ‌ها در چرخه رنگ کاملاً متضاد یکدیگرند، اما در ترکیب لباس عالی به نظر می‌رسند. اگر در لباس‌های بهاری و تابستانی خود دقت کنید، معمولاً از رنگ‌های مکمل استفاده شده است.

2. مشابه

از ترکیب 2 یا 3 رنگ پشت هم از چرخه رنگ یک تم رنگی زیبا ایجاد می‌شود. زمانیکه شما لباس‌های خودتان را براساس یک ترکیب رنگی انتخاب می‎‌کنید، ظاهر شما شیک و جذاب خواهد شد. اگر شک دارید که با کت کرم رنگ خود چه شلوار و کفشی را ست کنید، تنها کافیست نگاهی دوباره به چرخه رنگ داشته باشید.

3. سه‌گانه

ترکیبی از رنگ‌هایی که در چرخه رنگ در فاصله یکسانی از یکدیگر قرار دارند، را ست کردن سه‌گانه می‌گویند. این رنگ‌ها با یکدیگر بی‌نظیرند، اما این احتمال وجود دارد که هر کسی طرفدار آن‌ها نباشد. سه ضلع مثلث‌هایی که در شکل بالا می‌بینید، تنها سه نمونه از سبک ترکیب رنگ و ست کردن لباس سه‌گانه می‌باشد.

دنیای مد و چگونگی انتخاب بهترین ترکیب‌های رنگی گسترده‌تر از آن چیزی است که در یک مطلب کوتاه بتوان آن را توضیح داد، اما با راهنمای جامع چرخه رنگ که در این مطلب ارائه شد، شما می‌توانید با اصول درست ترکیب رنگ و ست کردن لباس را آشنا شوید و تجربه خودتان را در اختیار عزیزان خود قرار دهید.

امتیاز: 5.0 از 5 (3 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.