چگونگی تاثیر رنگ‌ها بر احساسات و رفتار انسان

روانشناسان درباره چگونگی تاثیر رنگ‌ها بر احساسات و رفتار انسان توضیح می‌دهند

اسکار وایلد گفت: «رنگ خالص به هزار روش مختلف با روح صحبت می‌کند.» ما امروزه معنی این جمله را به درستی درک کرده‌ایم. حتما تا به حال احساس نیاز به خرید یک گلدان سبز رنگ داشته‌اید. شاید هم برای آرامش به دنبال آبی رفته باشید. حتی ممکن است هنگام شادی لباس قرمز بپوشید و از هیجان آن لذت ببرید. باید بدانید که روانشناسی رنگ برای خود دنیای وسیعی دارد که از طریق رنگ با شما صحبت می‌کند. اگر می‌خواهید درباره چگونگی تاثیر رنگ‌ها بر احساسات و رفتار انسان بدانید و ببینید که چه طور می‌توانید با این روش، روح خود را لمس کنید، در ادامه با نگاه اجمالی ما به مفاهیم این علم گسترده، همراه دینو باشید.

چگونگی تاثیر رنگ‌ها بر احساسات و رفتار انسان

چگونگی تاثیر رنگ‌ها بر احساسات

آیا دنیای شما پر از رنگ است؟ آیا می‌دانید رنگ‌ها چطور بر کیفیت رفتاری ما در زندگی تاثیر می‌گذارند؟ درباره این موضوع که ما امروزه درک درستی از طیف رنگی داریم، باید از اسحاق نیوتون تشکر کنیم. در قرن هفدهم او فهمید که وقتی نور سفید خالص از یک منشور عبور می‌کند، به هفت رنگ مرئی تقسیم می‌شود، همان رنگ‌هایی که ما در رنگین‌کمان می‌بینیم. از زمان این کشف بزرگ تا به امروز، تحقیقات متعددی در زمینه روانشناسی رنگ و تاثیر آن بر خلق و خو، رفتار و احساسات انسانی انجام شده است. در نتیجه این تحقیقات مشخص شده که تاثیرات بسیار فردی هستند و تا حد زیادی ریشه در تجربیات و فرهنگ خود فرد دارند.

با این وجود، به نظر می‌رسد برخی از رنگ‌ها معنای جهانی دارند. قرمز، نارنجی و زرد در قسمت گرم طیف رنگی قرار می‌گیرند و تمایل به برانگیختن احساسات ما، از هیجان گرفته تا احساس خشم دارند. در آن طرف طیف رنگی، رنگ‌های جالب آبی، بنفش و سبز را خواهید یافت که این رنگ‌ها عامل ایجاد آرامش هستند. این دسته از رنگ‌ها به دلیل سردی خود حتی می‌توانند باعث ناراحتی و بی‌تفاوتی شوند. پس می‌بینیم که رنگ‌ها نقش بسیار مهمی در زندگی ما – از لباس‌هایی که می‌پوشیم و ماشین‌هایی که سوار می‌شویم گرفته تا نحوه تزئین خانه و محیط کار ما – دارند. به همین دلیل هم باید به انتخاب رنگ در زندگی خود توجه بیشتری داشته باشید.

چگونگی تاثیر رنگ‌ها بر احساسات و رفتار انسان

روانشناسی رنگ

«نیک کلندا» (Nick Kolenda)، نویسنده مقاله «روانشناسی رنگ» به ما می‌گوید که رنگ منجر به ایجاد دو واکنش غالب می‌شود:

  • اولین واکنش «انگیختگی» است. رنگ‌های گرم (در سمت قرمز طیف رنگی) حالت برانگیختگی را در افراد ایجاد می‌کنند. شما در این حالت که با افزایش آدرنالین، فشار خون و ضربان قلب مشخص می‌شود، تمایل به انرژی بیشتر و فعال بودن دارید.
  • دومین واکنش «ارزش‌گذاری» است. افراد عموما تمایل دارند در بیشتر مواقع رنگ‌هایی با طول موج کوتاه‌تر را انتخاب کنند. رنگ‌های خنک و سرد (در سمت آبی طیف رنگی) در این گروه قرار می‌گیرند که باعث آرامش و خونسردی در فرد می‌شوند.

«چرایی» این که فردی کدام رنگ را ترجیح می‌دهد و واکنش او نسبت به آن رنگ چیست، بیشتر مبتنی بر فرهنگ و ارتباطات شخص با رنگ‌های مختلف است. کلندا همچنین به مطالعاتی اشاره می‌کند که نشان داده‌اند تاثیر رنگ‌ها بر فعالیت مغز شما تنها بر اساس تعامل بصری نیست. صرفا فکر کردن در مورد یک رنگ خاص می‌تواند یک پاسخ فیزیولوژیکی در فرد ایجاد کند.

کتاب‌های رنگ‌آمیزی بزرگسالان

قدرت رنگ‌ها

طبق روانشناسی امروز، برخی از رنگ‌ها می‌توانند به ذات دارای «قدرت» ویژه‌ای باشند. به عنوان مثال، تحقیقات نشان داده که رنگ سبز با خلاقیت بیشتر پیوند خورده و برای مکان‌های کاری که هنر و خلاقیت در آن‌ها اهمیت دارد، ایده‌آل است. با این وجود رنگ زرد، محبوبیت کمتری داشته و صاحبان خانه‌ها از به کار بردن آن خودداری می‌کنند. با تمام این اوصاف، اکثر کارشناسان معتقدند که ترجیح رنگ هنوز هم بسیار ذهنی و شخصی است. آن‌ها می‌گویند که روانشناسی رنگ و چگونگی تاثیر رنگ‌ها بر احساسات و رفتار انسان، علمی بسیار قدرتمند و برای هر شخصی منحصر به فرد است. همان طور که وجود رنگ‌های مختلف در زندگی شما نشان از تحرک و پویایی احساساتتان دارد، کمبود تنوع رنگی چه در لباس و چه دکوراسیون منزل، باعث یکنواختی روحی شده و زمینه‌ساز بروز افسردگی است.

«ایزابل کاسترو» (Isabel Castro)، پزشک و مربی بهداشت آیورودا، مربی یوگا، گیاه‌شناس و استاد ریکی، در مورد رابطه رنگ با روحیه و احساسات فردی و تاثیر سبک زندگی بر روی سلامت روان ما توضیح می‌دهد. کاسترو معتقد است که می‌توان از طریق شناخت علایق رنگی فرد، به احساسات درونی و تمایلات روحی او پی برد. برخی از افراد به طور طبیعی تمایل به رنگ‌های خاص و بیزاری نسبت به دیگران دارند. همچنین اگر ناراحت و غمگین باشند، به سمت رنگ‌های تیره و سنگین کشیده می‌شوند. او در این باره می‌گوید:

بدن و ذهن ما دائما در طول روز تحت تاثیر رنگ‌ها قرار دارد. همه این تاثیرات، ردپای خود را روی آگاهی ما باقی می‌گذارند. اگر حس کنید که کسل و بی‌حوصله شده‌اید، می‌توانید با ایجاد محیطی از رنگ‌های گرم، انرژی و هیجان خود را بالا ببرید. در حالی که ممکن است بخواهید با فکر کردن به ترکیب رنگ‌های سرد و آبی مانند اقیانوس و دریا، احساس آرامش و سبکی را درونتان ایجاد کنید.

تاثیر رنگ‌ها بر رفتار و سلامتی انسان

تاثیر رنگ‌ها بر سلامت انسان به این صورت است که اگر هنگامی که کمد خود را باز می‌کنید، با انتخاب‌های مختلفی روبرو نشوید، باید در نظر بگیرید که افزودن رنگ‌های جدید به لباس‌هایتان، به سادگی شرایط روحی شما را تغییر خواهد داد. اگر درباره دکوراسیون و چیدمان منزل هم همین طور باشد، می‌توانید به فکر تابلوهای رنگی یا گلدان‌های جذاب روشن برای از بین بردن احساس کسل‌کننده فضا باشید. وقت آن است که از هنر خود برای لمس روحتان استفاده کنید. مقداری رنگ جدید شاید همان چیزی باشد که روحتان به دنبال آن است. نظرات و ایده‌های خود را درباره چگونگی تاثیر رنگ‌ها بر احساسات و رفتار انسان با ما و همراهان دینو به اشتراک بگذارید.

منبع: USA Today

بیشتر بخوانید: آبی سرمه‌ای آرامش‌بخش‌ترین رنگ جهان برای بهبود حس اضطراب و افسردگی است

بیشتر بخوانید: نقاشی‌درمانی و کتاب رنگ آمیزی بزرگسالان و تاثیرش بر روی افراد

امتیاز: 5.0 از 5 (4 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

Yet the diggers & the wanderers In their hopes of extracting that very sliver Of flaccid meaning Every so often migrate...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.