آرامش‌بخش‌ترین رنگ جهان

آبی سرمه‌ای آرامش‌بخش‌ترین رنگ جهان برای بهبود حس اضطراب و افسردگی است

بیایید با هم به سراغ دنیای رنگ‌ها برویم و حال خوب را با آن‌ها تجربه کنیم. آیا می‌دانستید که از میان تمام رنگ‌های متنوع و زیبا، آبی سرمه‌ای آرامش‌بخش‌ترین رنگ جهان شناخته می‌شود؟ بله، این رنگ می‌تواند به بهبود حس اضطراب و افسردگی در افراد کمک کند. در ادامه با دینو همراه باشید تا ترکیب رنگ‌های متناسب با آبی سرمه‌ای را برای تجربه‌ای دلنشین، بشناسید.

آبی سرمه‌ای آرامش‌بخش‌ترین رنگ جهان

انسان‌ها غالبا در ذهن خود، رنگ‌های خاص را با وقایع خاص، احساسات و حتی حالات روحی خاصی مرتبط می‌کنند. با این حال هر رنگی به تنهایی انرژی خاص خود را داشته و می‌تواند تاثیر متفاوتی بر روان ما بگذارد. کارشناسان این زمینه به تازگی دریافته‌اند که آبی سرمه‌ای آرامش‌بخش‌ترین رنگ جهان بوده و بهترین انتخاب برای بهبود حس اضطراب و افسردگی است. آن‌ها به همه افراد توصیه می‌کنند که محیط اطراف خود را با لباس‌ها، اشیاء و لوازم آبی رنگ احاطه کرده تا زندگی آرام‌تری داشته باشند. جالب است بدانید که حتی تاثیر این رنگ در صورت ترکیب آن با رنگ‌های متناسب، باعث آرامش بیشتر نیز می‌شود. اما، چه رنگ‌هایی؟ رنگ‌های تند و گرم متضاد یا ملایم و سرد مشابه آبی؟ شما چه فکر می‌کنید؟ بیایید با هم ببینیم.

دانشگاه ساسکس و کارخانه کاغذسازی G.F Smith در پی تحقیقات خود در این زمینه، از 26596 نفر در بیش از 100 کشور جهان خواستند تا رنگ مورد علاقه خود را معرفی نمایند. محققان به سرپرستی پروفسور «آنا فرانکلین» (Anna Franklin) از دانشکده روانشناسی دانشگاه ساسکس در بررسی‌های خود مشخص کردند که با دیدن این رنگ‌ها، بیشتر چه کلماتی در ذهن‌شان تداعی می‌شود. برخی از متداول‌ترین کلمات مرتبط با این رنگ‌ها شامل: «آرامش»، «درخشان»، «گرم»، «آسمان»، «دریا»، «تازه»، «پرطراوت» و «تابستان» بودند. نتایج نهایی این تحقیقات مشخص کرد که مردم دنیا درباره رنگ‌ها چه فکری دارند. آن‌ها معتقدند:

  • رنگ‌های قوی و تند با سایه‌های آبی، قرمز و نارنجی مرتبط می‌شوند.
  • آرامش بیشتر از آبی تیره، فیروزه‌ای و بنفش الهام می‌گیرد.
  • تصورات مربوط به آینده بیشتر با سایه‌های سبز همراه است.
  • رنگ‌های لوکس شامل بنفش، نارنجی و سفید هستند.

پدیده ترجیح رنگ

پروفسور فرانکلین در گزارش خود از نتایج تحقیقات می‌نویسد:

طی ده سال گذشته، علم مشغول بررسی این موضوع بوده که چرا مردم بعضی از رنگ‌ها را بیشتر از بقیه دوست دارند؟ از بسیاری جهات، «ترجیح رنگ» یک پدیده عجیب است. چرا مردم باید احساسات محکمی نسبت به یک سری رنگ ساده داشته باشند؟ در حال حاضر 4 نظریه در این باره وجود دارد که هر کدام نیز مدارکی برای اثبات صحت ادعای خود دارند.

پدیده «ترجیح رنگ» از تعامل ما با اشیاء رنگی محیط اطرافمان ناشی می‌شود. این پدیده به دلیل نحوه رمزگذاری رنگ‌ها توسط مکانیسم‌های حسی در چشم و مغز ما اتفاق می‌افتد. مردم بعضی از رنگ‌ها را بیشتر از بقیه دوست دارند؛ زیرا، پردازش آن‌ها در مغز و برقراری ارتباط با آن‌ راحت‌تر است. چنین پدیده‌ای را می‌توان با خواص و ویژگی‌های یک رنگ پیش‌بینی کرد. «جان هسلم» (John Haslam)، مدیر عامل مشترک G.F Smith در ادامه افزود:

رنگ همیشه با فرهنگ ما رابطه ذاتی داشته و در آگاهی ما تجلی می‌یابد. داستان حضور رنگ‌ها از گذشته تا به امروز، در میان توسعه فرهنگی ما یک تصویر تاریخی خاص را ترسیم می‌کنند. آن‌ها همچنین داستان‌های بسیار بزرگ‌تری را در مورد نحوه درک، ارزش‌گذاری و گرامی داشتن مفهوم رنگ در فرهنگ‌ها، توسط مردمان ما بازگو می‌کنند.

ترکیب سایر رنگ‌ها با آرامش‌بخش‌ترین رنگ جهان

در نتایج تحقیقات اخیر کارشناسان، تاکید شده که مفهوم یک رنگ به همان اندازه که درباره زیبایی صحبت می‌کند، در مورد ماده نیز مطرح است. این نتایج جالب، درباره الهام‌بخشی به جهان برای تفکری متفاوت در مورد نقش و ارزش رنگ در زندگی ما صحبت می‌کنند. در زیر چند نمونه از محبوب‌تر و متناسب‌ترین ترکیب رنگ‌ها در کنار آرامش‌بخش‌ترین رنگ جهان را می‌بینید:

آرامش‌بخش‌ترین رنگ جهان - ترکیب رنگ‌های آرامش
آرامش‌بخش‌ترین رنگ جهان - ترکیب رنگ‌های سکوت
ترکیب رنگ‌های راحتی
ترکیب رنگ‌های شادی
ترکیب رنگ‌های مثبت‌اندیشی
آرامش‌بخش‌ترین رنگ جهان - ترکیب رنگ‌های فصل‌های سال

آیا شما هم یکی از طرافداران آبی سرمه‌ای آرامش‌بخش‌ترین رنگ جهان هستید؟ یا برخلاف انتظار همه، حس خوبی از این رنگ نمی‌گیرید؟ برای بهبود تجربه استفاده از این رنگ، شما چه پیشنهاداتی برای ما دارید؟ دیدگاه‌هایتان را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: Daily Mail

بیشتر بخوانید: نقاشی‌درمانی و کتاب رنگ آمیزی بزرگسالان و تاثیرش بر روی افراد

بیشتر بخوانید: رنگ سال 2020 توسط کمپانی پنتون مشخص شد – Classic Blue

امتیاز: 4.4 از 5 (5 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

Yet the diggers & the wanderers In their hopes of extracting that very sliver Of flaccid meaning Every so often migrate...

۷ دیدگاه

  1. Avatar Masix گفت:

    من عاشق این رنگ و رنگ آبی هستم
    خیلی بهم آرامش میدن

    • Avatar لیلا میرزاخان گفت:

      دوست عزیز این مورد کاملا در علم روانشناسی رنگ اثبات شده، هر چی بیشتر از این رنگ استفاده کنید، به سلامت روان خودتون کمک کردید👌🏼💙

  2. Avatar محمد باقر گفت:

    ببخشید امکانش هست لینک منبع رو بهم بدین، من هرچی گشتم نتونستم تو اینترنت پیداش کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.