13 نکته در مورد چگونگی تشخیص جواهرات واقعی یا تقلبی

در این مطلب به نکاتی در مورد تشخیص جواهرات واقعی و تقلبی شما می‌پردازیم. خیلی از خانوم‌ها با استفاده از بدلیجات و جواهرات تقلبی مشکلی ندارند با این حال، اگر جواهرات تقلبی را دوست ندارید و جواهرات واقعی را ترجیح می‌دهید، یا می‌خواهید بدانید که جواهراتتان اصل یا تقلبی است، با ما همراه باشید:

راهکارهای تشخیص جواهرات واقعی از تقلبی :

1. الماس را در یک آزمایش آتش امتحان کنید

آزمایش اصل بودن طلا

روشی برای تشخیص واقعی یا تقلبی بودن الماس وجود دارد – فندک را برای حدود 30 تا 40 ثانیه زیر آن بگیرید قبل از آن که آن را در آب سرد بیاندازید. اگر خرد شود، احتمالا جعلی است.

2. الماس را فوت کنید

یکی دیگر از راه‌های تشخیص الماس تقلبی، تنفس هوا است. همانطور که اگر هوای دهان خود را رو آینه حمام بدمید، مه میگیرد. مه سبکی روی سطح الماس تشکیل می‌شود و اگر مه فورا ناپدید شود، الماس شما واقعی است. اگر مه بیشتر طول بکشد تا محو شود، احتمالاً جعلی است.

3. الماس / عقیق ( اپال) خود را زیر نور UV بگیرید

جواهرات اصل

لامپ‌های UV برای آزمایش الماس و اوپال استفاده می‌شوند. هنگام قرار دادن یک الماس واقعی در زیر نورUV، باید درخشش آبی رنگی را مشاهده کنید، اما همه آنها زیر نور UV نمی‌درخشند با این حال، هنگام قرار دادن یک عقیق واقعی در زیر نور UV، متوجه خواهید شد که سنگ تمایل به درخشش دارد.

4. یک شی فلزی بردارید و سعی کنید سطح یشم جواهراتان را خراش دهید

اپال واقعی

یشم سنگی است که اغلب در فرهنگ چینی استفاده می‌شود و بسیار جذاب و زیبا هستند. اما به دلیل تقاضای زیاد، اکنون می‌توانید بسیاری از نسخه‌های جعلی آن را به راحتی پیدا کنید. یک چیزی که باید بدانید این است که نوع اصل آن بسیار سخت است و به راحتی خراشیده نمی‌شود. بنابراین برای اطمینان از واقعی بودن آن، یک شی فلزی بردارید و سعی کنید خراش‌هایی روی سطح یشم ایجاد کنید. اگر روی آن علامتی مشاهده کردید، یشم واقعی نیست.

5. طلا/الماس خود را در یک لیوان آب بیندازید

یک الماس و طلای واقعی چگالی بالایی دارد. بنابراین اگر می‌خواهید بدانید جواهر شما اصل است یا خیر، یک لیوان آب بردارید و الماس یا طلای خود را در آب بیندازید. اگر واقعی باشد، به پایین می‌روند، اما اگر شناورشود، پس طلا/الماس تقلبی است. همچنین اگر در اثر آزمایش آب، طلای شما دچار زنگ‌زدگی شد در این صورت جعلی است.

6. به دنبال مهری با 925، 900 یا 800 روی اقلام نقره باشید

 به گفته کارشناسان، فروشندگان بین المللی نقره، روی آن مهر 925، 900 یا 800 می‌گذارند. این اعداد نشان‌دهنده میزان خلوص نقره است. نقره استرلینگ دارای خلوص 92.5 درصد یا بالاتر است یا مطمئن شوید نقره ای که می خرید دارای این عیار بالا باشد.

7. از آهنربای قوی برای جذب طلا/نقره خود استفاده کنید

تشخیص واقعی یا تقلبی بودن جواهرات

طلا و نقره مغناطیسی نیستند، اما فلزات دیگر مغناطیسی هستند. برای اینکه ببینید آیا اقلام طلا / نقره شما واقعی هستند، بررسی کنید که آیا جذب آهنربای سنگین می‌شود یا خیر. اگر حرکت کند، از طلای خالص ساخته نشده‌است، یا احتمالاً از چیزی غیر از نقره ساخته شده‌است.

8. بررسی کنید که آیا می‌توانید بوی گوگرد یا هر بوی فلزی را روی جواهرات نقره تشخیص دهید

آنچه باید بدانید این است که نقره بی‌بو است، بنابراین قرار نیست بوی قابل توجهی را تشخیص دهید. هر گونه بوی گوگرد یا فلزات دیگر نشان می‌دهد که این کالا از نقره خالص ساخته نشده‌است.

9. یک مروارید بردارید و به آرامی آن را با دندان خود فشار دهید

گردنبند ساخته شده با مرواریدهای تقلبی مرواریدهایی با اندازه های مختلف و ناقص خواهد داشت. علاوه بر این، اگر مروارید تقلبی را بردارید و آن را کمی با دندان خود فشار دهید، لطافتی احساس خواهید کرد، جنسی مانند پلاستیک یا شیشه در زیر دندان خود احساس می‌کنید.

10. یشم خود را زیر نور بررسی کنید

یشم واقعی

برای اینکه بفهمید سنگ یشم شما واقعی است، آن را زیر نور نگه دارید و رنگ سنگ را بررسی کنید. اگر واقعی باشد، متوجه تغییرات رنگی در سراسر سنگ خواهید شد. اما اگر رنگ کامل و صاف باشد، احتمالاً تقلبی است.

11. چند قطره سرکه روی طلای خود بریزید

برای بررسی اینکه آیا طلای شما واقعی ساخته شده‌است یا خیر، می‌توانید چند قطره سرکه روی آن بریزید و منتظر بمانید. اگر قطره‌ها رنگ را تغییر دهند، پس طلا واقعی نیست. اما اگر سالم باشد و حتی بیشتر بدرخشد، طلا واقعی است زیرا طلا تحت تأثیر سرکه قرار نمی گیرد.

12. کریستال خود را از داخل بررسی کنید – کریستال باید شفاف باشد

کریستال اصل و شفاف

یکی از معروف‌ترین کریستال‌ها آمیتیست است و در بین جواهرسازان و عاشقان کریستال بسیار شناخته شده‌است. اگر می‌خواهید کریستال خود را بررسی کنید، ببینید که آیا تغییر رنگی در آن حس می‌کنید یا خیر، مانند لکه یا زوایای تیز. اگر چیزی مشاهده کردید، پس کریستالی که دارید تقلبی است.

13. یشم را در دست بگیرید و دمای آن را احساس کنید

یکی دیگر از راه‌های تشخیص یشم واقعی از سنگ تقلبی، دمای آن است. برای انجام آزمایش، یشم را در دست خود قرار دهید. با لمس دست گرم می‌شود سپس آن را برای چند ثانیه کنار بگذارید و دوباره دمای آن را احساس کنید. اگر واقعی باشد خیلی سریع خنک می‌شود زیرا یشم واقعی خنک است و به راحتی گرم نمی‌شود.

آیا تا به حال جواهر تقلبی خریده‌اید در حالی که فکر می‌کردید اصل باشد؟ آیا نکات دیگری وجود دارد که بخواهید برای تشخیص جواهرات تقلبی به این لیست اضافه کنید؟

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...

یک دیدگاه

  1. Avatar امیر گفت:

    چه باحال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.