قتل ناموسی

تعداد زیاد قتل‌ ناموسی به یک بحران جدید در ایران تبدیل شده‌ است!

در اوایل خرداد شاهد خبر قتل رومینا اشرفی، دختر ۱۴ ساله گیلانی بوده‌ایم که این قتل توسط پدر او با یک داس صورت گرفت. در واقع این ماجرای قتل، شروعی برای پررنگ شدن قتل‌های ناموسی در ایران شد و باعث شد تا این موضوع در ایران بار دیگر جان بگیرد. قتل‌ ناموسی همیشه در ایران رایج بوده اما در یک ماه اخیر شاهد قتل‌های ناموسی زیادی در کشور بوده‌ایم. ظاهرا اکنون که پدر رومینا از قانون جان سالم به در برده، هر مرد ناعاقلی به خود اجازه می‌دهد تا دختر یا همسر خود را به دلایل ناموسی به قتل برساند.

بیشتر بخوانید: علت آتش سوزی در ایران و لیست آتش سوزی‌های رخ داده در ماه‌های اخیر

قتل‌ ناموسی هر روز بیشتر می‌شود

در یک ماه گذشته پس از رومینا، زنان و دختران زیادی توسط مردان به قتل رسیدند و البته نمی‌توان گفت که این ماجرا فقط در این دوران اتفاق افتاده است. سال‌ها است که زنان در ایران با چنین مسائلی روبرو هستند و قتل‌های ناموسی در تمامی شهرها و روستاها مدت‌ها است که رخ می‌دهد. اما به طور کلی این ماجرا پس از قتل رومینا اشرفی دوباره جان گرفت و آمار قتل‌های ناموسی دوباره مرور شد.

پس کشته شدن رومینا اشرفی با داس توسط پدرش، در روزهای اخیر خبر بریده شدن سر فاطمه برحی ۱۹ ساله توسط پسرعمویش بر لب رودخانه‌ در آبادان منتشر شد و اکنون نیز ریحانه عامری دختری ۲۲ یا ۲۵ ساله به ضربات تبر (به گفته برخی منابع با میله آهنی) به دست پدر به قتل رسیده است. در نهایت پیکر این دختر در جاده‌ای در اطراف شهر کرمان رها شد. پدر ریحانه عامری به دلیل دیر آمدن او به خانه او را به قتل رساند و نکته‌ای که باید به آن بپردازیم این است شرایط برای زنان حتی در محیط خانه نیز خطرناک شده است.

درست است که قاتلان این پرونده‌ها در بازداشت به سر می‌برند اما طبق قوانین قصاص نخواهند شد. در نهایت تا زمانی که قوانین در این زمینه تغییر نکند، قتل‌ ناموسی نیز ادامه خواهد داشت و مردان به خود اجازه می‌دهند تا در مسائل این چنینی زنان و دختران خود را به قتل برسانند و غیرت خود را به تصویر بکشند. البته موارد ذکر شده تنها مواردی نیستند که در این یک ماه اخیر یا حتی در سال‌های اخیر اتفاق افتاده‌اند. ما در طول این سال‌ها دختران و زنان زیادی را به دلیل مسائل مثلا ناموسی از دست داده‌ایم و هرگز قوانینی برای بهبود این وضعیت و حفظ امنیت زنان تصویب نشده یا حداقل تغییری در قوانین قصاص صورت نگرفته تا آمار چنین قتل‌های خشونت‌امیز و وحشیانه‌ای را کم کند. شما عزیزان برای جلوگیری از قتل‌ ناموسی چه پیشنهاداتی دارید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

بیشتر بخوانید: خط فقر 9 میلیونی در سال 99 و مردمی که زیر خط فقر زندگی می‌کنند
بیشتر بخوانید: IQ ایران چگونه از ۱۰۴ به ۶۸ رسیده و چه عواملی باعث کاهش IQ ایران شده است؟

امتیاز: 3.3 از 5 (10 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

ایمیل: [email protected]

۴۵ دیدگاه

  1. Avatar رامین گفت:

    به عنوان یه مرد ایرانی که هم با دخترای ایرانی و هم دخترای خارجی ارتباط داشتم میخوام یه چی رو بگم ولی میدونم برای بعضیا یا لااقل خیلیا خوشایند نخواهد بود.
    یه دوره ای بود برام که بعد از ارتباط داشتن با دخترای خارجی رو اوردم به ارتباط با دخترای ایرانی. قبل از اون همه چی خوب بود و از زندگی لذت میبردم تا اینکه برای مدت ۲-۳ سال فقط یک روانی شدم.
    من خودم جزیی از این ادم هایی که نوشته شده تو این مطلب هستم و این رو با جرات میگم چون این کارم دست خودم نبوده ولی به تعدادی ادم (که کم هم نیستن) اسیب رسوندم که سخت میدونم اون ادم ها به حالت عادی برگردن (فقط دنبال علت رفتار های دخترا بودم)
    مدتی بود که حتی قصد کشتن داشتم.
    فقط این رو میخوام بدونین که صرف دیدن یه تایبیک مهم نیست. تا حدودی میتونم حس و حال اون افرادی که این کار ها رو میکنن درک کنم.
    تایید نمیکنم ولی منی که یه زمانی دنبال حقوق زنان بودم این کار رو متوقف کردم کامل و به کل بای دختران ایرانی رو از زندگیم قطع کردم و با دیدن این طور چیزا اصلا تحریک نمیشم چون چیز هایی که من خودم دیدم دست کمی از قتل یک ادم نداره.
    مدیر لطفا ثبت کنید قصدم این هست تا فقط حرف خودم رو بزنم و دید بعضی هارو نسبت به بحث بازتر کنم.

    • Avatar محسن گفت:

      شعر نگو مرد حسابی رابطه داشتی یا نداشتی ما کاری نداریم این چه ربطی به خشونت داره . دو سه سال روانی شدی ؟ فروید میگه همه ما نیمه دیوانه ونیمه هشیار هستیم

  2. Avatar US گفت:

    نوشتید خیلی زیاد شده و بعد کلا 3 تا رو نام بردید که البته یکیش هم واقعی نیست و شد 2 تا.
    البته هنوز خیلی با فرانسه دموکراتیک و آزاد و پیشرفته 😂😂😂😆 فاصله داریم که هر سال بیشتر از 100 تا زن توسط مردهایی که باهاشون زندگی می کنند (زن و شوهر هم که نیستند!)، کشته می شوند.
    البته به نظر من تعداد مردهایی که به نوعی توسط زنهایشان در کشورهای مختلف کشته می شوند، از زنها بیشتر است.
    https://www.france24.com/en/20191124-france-femicide-violence-against-women-female-killed-death-gender-international-day-domestic-abuse-macron

  3. Avatar MATI گفت:

    مردم فکر کردن به آخر دنیا رسیدیم چهره واقعی خودشون رو کردند، باور کنید 6 تا همسایه 100 متر جا همدیگرو تحمل نمیکنند، من خودم کرونا گرفتم با هر سرفه چندتا فحش میخوردم، انسانیت کجا بود، مردم مثل فیلمهای پسا-آخرزمانی رفتار میکنند، یکم دیگه فشار بیاد از ترس تموم شدن غذا زنده زنده همدیگرو خوردن، مسائل جنسی که دیگه جای خود دارد، این روزها اگر آمار تجاوز هم اعلام بشه بدک نیست!

  4. Avatar omid گفت:

    رفتار مخرب یه نفر رو به کل جامعه تعمیم ندید لطفا.درسته طرف با این کارش یه ملت و کشور و دین رو زیر سوال برده ،، ولی همه ادما که اینجوری نیستن. کرونا هرچه بدم باشه خوبی هم داره-خوبه خودتون دارین وضعیت خراب و ویرانه کعبه و آمال جهانیان ، امریکا انگلیس و فرانسه رو میبینید.نمیخاید چشماتونو باز کنید و ببینید کجا جنگله و کجا کشور؟کجا جون ادما ارزش داره کجا نداره؟کجا پلیش با مردم خوبه کجا مثل حیوونه؟

    • Avatar مجتبی گفت:

      کجا؟ از کوی دانشگاه تا ابان پارسال! اینا لکه های ننگی هستن که تو تاریخ ما ثبت شدن و با این حرفا چیزی عوض نمیشه

  5. Avatar خدا علی گفت:

    از خدا برای این کشته شدگان عفو و آمرزش می‌طلبم. قضاوت هم با خداست و اگر بیگناه کشته شده باشند، قاتلانشان حتی اگر بخاطر سیستم حاکمیت در این دنیا قسر در برن، خداوند در کمین آنهاست و مجازات خواهند شد.
    خانمهای محترم مملکت فعلا اوضاع ایران اینطوریه، تو رو خدا بخاطر اینکه شاهد اینگونه حوادث دردناک نباشیم خودتون مراعات کنید. پدر و برادر شما چیزی برای از دست دادن ندارن که کارشون به قتل می‌رسه وگرنه ذاتا قاتل زاییده نشدن.
    خیلی متشکرم

  6. Avatar محمد حسین گفت:

    کلا یا افراطیم یا تفریط
    حالا چرا مستقیم نیستیم، نمیدونم

  7. Avatar تنها گفت:

    قتل قتله..هر کسی مرتکب شد باید اعدام بشه..وگرنه بوی خون رو شنیده بازم بدون دلیل اینکار میکنه با مردم..قاتل دیگه قادر به زندگی تو جامعه نیست و خدا به داد مردم برسه کسایی که ادم کشتن میان تو اجتماع فرقشون با مردم عادی اینه که احساس بعد از کشتن تجربه کردن و از انجام دادن دوبارش نمیترسن..خدا به داد برسه

  8. Avatar aa گفت:

    یه چیزی میگم خودتون ازش نتیجه بگیرین
    وقتی کشورهای دنیا رو با هم مقایسه میکنیم میبینیم
    اکثرا کشورهای مذهبی تندرو تر، عقب مونده تر با قوانین خشنانه تر و ضد انسانی تر
    و گروهک های تروریستی اکثرا در این کشورها وجود دارند
    در حالی که کشورهای دموکرات و ازاد پیشرفته بدون هرگونه گروهک تروریستی هستند

  9. Avatar آرش گفت:

    این اتفاقات تلخ همیشه وجود داشتند و دارند، اما فقط وقتی که دوربین خبرساز زوم میشه روی ماجرا تازه توجه سایرین جلب میشه، باید دید این گروهی که با سواستفاده از شبکه‌های اجتماعی اقدام به خبرسازی و خبرپراکنی و کنترل افکار عمومی میکنند چه کسانی هستند و چه هدفی را دنبال میکنند!

    • Avatar ابوجهیزیه گفت:

      نخیر باید دید کسایی که شغلشون ماله کشیه واقعا فک میکنن جواب میده؟ مگه مغز خودتون باورتون کنه ما که چندشمون میشه

  10. Avatar لیلا میرزاخان گفت:

    مسئله اینجاست ک متاسفانه ما فقط حرف و شعاریم. همین مردم ب ظاهر روشنفکرمون ک اگه ازشون بپرسیم، خیلی جدی مخالف این جریانات هستن، پای عمل سکوت میکنن. اگر غیر از این بود، خیلی وقت پیش همچین قوانین مسخره ای حذف شده بودن!

  11. Avatar ابوجهیزیه گفت:

    پس اسمش قتل ناموسیه؟ عجب اسمی! واقعا بهتون افتخار میکنن! همیشه هم تو ایران بوده؟
    مثل تمام مشکلات لاینحل دیگه اینم تنها راه حلش حذف فرقه … هست

  12. Avatar آخوند گفت:

    این از برکات اسلام است!

  13. Avatar مهران گفت:

    وقتی حکم سنگین نمیدن که درس عبرت باشه از اونورم هی داد میزنن خواهرم حجابت مویت. پایت.مانتو تنگت …همین میشه دیگه
    حالا یه عده میان میگن امار قتل امریکا بیشتره خخخخ

    • Avatar لیلا میرزاخان گفت:

      مردهای عاقل ما کجان که بیان و اعتراض کنن این قوانین اشتباهه؟

      • Avatar ابوجهیزیه گفت:

        ده ها بار واسه هر چی اومدن یا کشته شدن یا زندانی!

      • Avatar مهران گفت:

        متاسفانه خانه از پای بست ویران است اتحاد و همبستگی بین مردم نیست ….اکثرا فقط شنونده ایم…. اموزه های غلت و خرافی هم در بعضیا باعث جهل شده فقط میتونم بگم تا میتونن به مدارج بالای شغلی برسن و مستقل بشن که بعدا تو زندگیشون حرف زور نشنون …

      • Avatar محسن منصوری گفت:

        مشکل فقط مردهای ما نیست زنهای ما هم هست در واقع وقتی ملتی بصورت تاریخی مشکل عقلی دارند وخرد را به کار نمی گیرند مثلا آن سعدی بی غیرت را که آن چرندیات جنسی را توی باب پنجم گلستانش آورده و با این حال حتی اهل دانش ما به او می گویند شاعر پند آموز بعد از آن سو تعصبات عجیب وغریب وبی منطقی که مردم دارند طوری که تا بخواهی یکی شان را آگاه کنی سیصد سال طول می کشد وخودت هم از رمق می افتی ، اثبات بی خردی ایرانیان کار آسانی است

      • Avatar رامین گفت:

        مرد های عاقل(اگه بشه گفت) اینجا بودن و فعالیت هم کردن ولی با کار های خود شماها سکوت رو ترجیح میدن و ترجیح خواهند داد.

    • Avatar هرچی دوس داری گفت:

      دوستان باید همه جوانب رو در نظر گرفت
      اگه یه سر برید دادگاه های خانواده بخصوص تهران ، می بینید چقدر زن و مرد اونجا ریخته که می خوان ازهم جدا بشن وقتی دلیل جدایشونو میپرسی اکثرا به دلیل خیانت هستش ، طرف رو دیدم رفته داخل فیلم خیانت میکنه به قاضی میده ولی قاضی میگه فیلم قابل قبول نیست و تمام قوانین بجز حق طلاق که اون هم میشه با ترفندهای ساده از مرد سلب کرد تماما به نفع زن هاست و همین میشه که زن ها به راحتی میان و خیانت میکنن چون میدونن قانون یه طرفه به نفعشونه پس طرف مقابل با خودش فکر میکنه اگه مساله ناموسی بشه بات توجه بوضع موجود اقتصادی بهتره یه خون بها پرداخت میکنه تمام
      نتیجه نهایی اینه باید در تمام قوانین تغییرات زیادی انجام بشه تا بشه در مورد این نوع قتل ها حکم های بهتری صادر کرد

  14. Avatar mamad گفت:

    قتل از هر چیزی بدتره و افراد قاتل ادمهای معمولی نیستن..
    اما تو ایران از اینگونه افراد حمایت میشه!
    اونم توسط افراد خشک مغز متعصب
    داریم شبیه افغانستان و پاکستان میشیم
    من به شخصه دوس دارم شبیه کشورهای غربی باشیم و پیشرفت کنیم نه گروه های بد

  15. Avatar emad گفت:

    چرا در ایران سر این گونه مسائل آمار به قتل رسیدن زن ها بیشتر از مرداس؟
    و افراد مذهبی زنها رو مقصر میدونن و از کشتن اونا حمایت میکنن؟
    کم مونده برسیم به دوران زنده به گور کردن و سنگسار کردن زنها
    در حالی که مردان هوسباز و گناهکار کم نیستن تو مملکت
    اما کسی با اینا کاری نداره چون مردان از زنها برترند!
    مردا هم خیانت میکنند اما همیشه تقصیر زناست
    چون زن ها به خاطر زیبایی مردا رو به گناه میندازن پس باید مجازات شوند و در محدودیت بالایی نگهداشته شوند…

    • Avatar Emad گفت:

      ما از کشورهای عربی مثل عربستان هم سخت گیر تریم و باید با افغانستان و پاکستان مقایسه بشیم نه کشورهای در حال پیشرفت مانند امارات و قطر …

  16. Avatar محسن گفت:

    به محتوای این خبر کار ندارم اما از یک نویسنده خانم جز از این نگارش نباید انتظار داشت.
    اما تیتر خبر دیوانم کرده.
    هر چی که تیتر ها و مقالات این سایت رو با قواعد ژرنالیستی می سنجم نمی دونم چرا اساساً فکر می کنم نویسندگان و سردبیر یک چیزهایی رو خوب یاد نگرفتن!!!!!! و یا شاید من بد متوجه می‌شم.

    • Avatar azad گفت:

      متن رو ببینید !!!
      ” از یک نویسنده خانم جز از این نگارش نباید انتظار داشت ”
      شما با خانما مشکل داری؟
      خانم یعنی چی؟ کسانی که میشن مادرت – خواهرت – دخترت – زنت
      از شما انسانهای کوته تفکر هم بیشتر از این انتظار نباید داشت
      شمایی که مشکل خود برتر بینی داری خیال میکنی دست خودت بوده که مرد زاده شدی!

    • Avatar سیامک گفت:

      شما بد متوجه شدید .

    • Avatar Debugger گفت:

      شما یک بیمار کامل روانی هستید نمیدونم چرا کامنت های شما تندروهای معلوم الشغل! منتشر میشه

  17. Avatar آناهیتا گفت:

    این قتل ها دست کمی از زنده بگور کردن دختران در دوران جاهلیت عرب ندارن

  18. Avatar Hermes گفت:

    “قتل ناموسی”؟! خب دیگه این میساجنی غربیه؛مث مردای استرالیا و آمریکا. و چیز تاره ای نیست.ایران حتی از استرالیا و آمریکا جلوتره؛از قتل سریالی گرفته تا اسیدپاشی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.