سروتونین و دوپامین

تفاوت واقعی بین سروتونین و دوپامین چیست؟

سروتونین و دوپامین که اغلب به عنوان مواد شیمیایی برای ایجاد احساس خوب در مغز معرفی می‌شوند، در واقع دو انتقال دهنده عصبی هستند که به تنظیم احساسات حیاتی کمک می‌کنند. سروتونین و دوپامین هر دو برای ایجاد احساسات ضروری هستند اما تفاوت عمده‌ای میانشان وجود دارد. در ادامه جزییاتی را در مورد تفاوت واقعی بین سروتونین و دوپامین ارائه خواهیم کرد.

سروتونین و دوپامین

یک دوز سالم دوپامین منجر به احساس لذت، رضایت و انگیزه در مغز می‌شود و دوپامین به هماهنگی مغز کمک می‌کند، حافظه کوتاه مدت را بهبود می‌بخشد و به بهبود رفتار کمک خواهد کرد. هر دو ماده شیمیایی عملکردهایی را ارائه می‌دهند که به یکدیگر کمک کنند، بنابراین وقتی عدم تعادل در سروتونین و دوپامین وجود داشته باشد، اغلب می‌تواند منجر به انواع مسائل مربوط به سلامت روحی و جسمی شود.

کمبود دوپامین اغلب با افسردگی، اعتیاد، اختلالات سلامت روانی و بیماری‌های حرکتی مرتبط است. سطح پایین سروتونین نیز می‌تواند بر روی خلق و خوی افراد تاثیر بگذارد، باعث افسردگی شود، باعث بیخوابی شود و مشکلات گوارشی به وجود بیاورد. سروتونین و دوپامین به طور واضح مجموعه‌ی مثبت و منفی مشترکی دارند. اما در واقع یک تفاوت بزرگ بین این دو وجود دارد که ممکن است از آن بی خبر باشید.

سروتونین و دوپامین

تفاوت اصلی سروتونین و دوپامین در چرخه خواب و بیداری است. دوپامین می‌تواند انتقال دهنده عصبی که به تولید و ترشح هورمون خواب ملاتونین کمک می‌کند را متوقف کند. هنگامی که دوپامین این ماده شیمیایی را مهار می‌کند، باعث می‌شود تا مغز شما ملاتونین کمتری آزاد کند و این موضوع منجر به افزایش انرژی خواهد شد. از طرف دیگر، سروتونین نقش پیچیده‌تری در چرخه خواب و بیداری دارد. هنگامی که سروتونین در سطح بالایی در حال تولید باشد منجر به بیداری و بیخوابی خواهد شد. اما اگر مقدار زیادی سروتونین در بدن وجود داشته باشد، ممکن است احساس خواب آلودگی بیشتری در شما ایجاد کند. این انتقال دهنده عصبی همچنین می‌تواند مرحله خواب REM را در برخی موارد مختل کند.

بیشتر بخوانید: برای سلامت مغز به چه مواد غذایی احتیاج داریم؟
بیشتر بخوانید: بهترین غذاها و نوشیدنی ها که می‌توانید قبل از خواب بخورید!
بیشتر بخوانید: طبق تحقیقات، نواختن یک ساز موسیقی می‌تواند به سلامت مغز کمک کند

امتیاز: 4.5 از 5 (4 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

ایمیل: [email protected]

۲ دیدگاه

  1. Avatar مسعود گفت:

    سلام و ممنون از مطلب خوبتون. یه سوال، اینکه یه کلیپ دیدم از یه فردی که می گفت دوپامین زمانی که ترشح میشه یه سری نورون هارو از بین می بره چون اونارو برانگیخته می کنه اما سروتونین باعث حفظ و سلامت نورون های عصبی میشه. این شخصی که می گم داشت راجع به لذت و شادی صحبت می کرد و می گفت شادی بهتر از لذته. می خوام ببینم چیزی راجع به این موضوع می دونید؟

  2. Avatar joie گفت:

    واقعا مطالب جالبی میذارید
    ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.