آسیب‌های مغزی

چند راهکار برای جلوگیری از آسیب‌های مغزی که باید در روزمره به آن توجه کنید

قطعا همه‌ی ما دوست داریم تا مغزمان سالم بماند و از عملکرد خوبی برخوردار باشد. در مواردی بی‌احتیاطی‌هایی باعث می‌شود تا سلامت مغز ما به خطر بیفتد که باید این موارد را بشناسیم و از آن جلوگیری نمایید. البته برخی عادت‌های غلط هم بر مغز انسان تأثیر می‌گذارد و باعث اختلالات عصبی یا افسردگی می‌شود درواقع عادت‌های بد زندگی باعث آلزایمر، سکته مغزی، صرع و حتی سرطان خواهد شد. شاید فکر کنید که مغز شما نیاز به مراقبت ندارد اما این تفکر کاملاً غلط است و نکاتی وجود دارد که مغز را فرسوده می‌کند و به مغز آسیب می‌رساند. درنتیجه در این مطلب لیستی از مواردی را در اختیارتان قرار خواهیم داد که می‌توانید برای جلوگیری از آسیب‌های مغزی به این موارد توجه کنید. امیدواریم که این اطلاعات کمی شما را بترساند و شما را مجبور کند تا تغییراتی جدی در روند سلامت مغز خود در روزمره ایجاد نمایید.

چه چیزهایی باعث آسیب‌های مغزی می‌شود؟

نخوردن صبحانه

نخوردن صبحانه

صبحانه مهم‌ترین وعده‌ی غذایی است و نخوردن صبحانه باعث پایین آمدن سطح قند خون و آسیب رسیدن به مغز خواهد شد. مغز شما انرژی بیشتری نسبت به دیگر ارگان‌های بدن دارد و روزانه 20 درصد از کل گلوکز سیستم بدن شما را دریافت می‌کند. درنتیجه درصورتی‌که تغذیه مناسب و کافی را دریافت نکنید مغز شما توان پاسخ‌دهی به‌فرمان‌ها را نخواهد داشت. در نهایت باید بدانید که خوردن صبحانه امری حیاتی و ضروری برای سلامت مغز است و نباید از آن بگذرید درنتیجه صبحانه بخورید تا از آسیب‌های مغزی جلوگیری کنید.

کم‌خوابی

کم‌خوابی

قطعاً برای شما هم پیش‌آمده که زمان‌هایی که خواب کافی نداشته‌اید، ذهنتان متمرکز نمی‌شود و حافظه‌تان کمی کندتر می‌شود. دلیل این امر این است که خواب ناکافی عملکرد مغز را پایین می‌آورد و موجب اختلالات ذهنی می‌شود درنتیجه بر روی کار و روابط شما تأثیر خواهد گذاشت. اگر کم‌خوابی تبدیل که موضوعی عادی شود و بارها اتفاق بیفتد بدن شما در بدترین حالت عملکرد خود قرار خواهد گرفت درنتیجه سعی کنید برای زمان خوابتان ارزش قائل شوید و به‌موقع بخوابید.

پرخوری

پرخوری

مطالعات نشان داده که چاقی با زوال مغز رابطه‌ی مستقیم دارد و دلایل آن هنوز مشخص نیست. افراد چاق با تمایل بیش از حد به غذا ذهنشان مدام بر روی گرسنگی و خوردن متمرکز است. درواقع در این افراد بخش بزرگی از ذهن و مغز درگیر تغذیه و خوردن است و این موضوع باعث زوال مغز خواهد شد. با توجه به بررسی‌ها در سال 2015 تعداد بیماران مبتلا به بیماری‌های مغزی براثر پرخوری به 45 میلیون نفر رسید. از سوی دیگر چاقی در بین مردم روزبه‌روز بیشتر می‌شود و از 11 درصد به 30 درصد رسیده است.

سیگار کشیدن

سیگار

سیگار کشیدن و قلیان کشیدن اثرات بدی بر روی سیستم بدن فرد می‌گذارد و بسیار مضر است که قطعاً همه از این موضوع مطلع هستید. سیگار کشیدن و قلیان کشیدن باعث آسیب رسیدن غشا سلولی مغز می‌شود و توازن و هماهنگی بدن را به هم خواهد ریخت. سیگار همچنین می‌تواند بخش کورتکس، بخشی که با زبان، حافظه و ادراک انسان مرتبط است را از بین ببرد و عملکرد مغز را به پایین‌ترین حد خود خواهد رساند. درنهایت باید بگوییم که ترک سیگار و قلیان می‌تواند این غشا و قشر را به حالت اول بازگرداند درنتیجه برای سلامت مغز هرچه زودتر سیگار و قلیان را کنار بگذارید.

کم‌آبی

کم‌آبی

70 درصد بدن ما از آب تشکیل شده است بنابراین برای عملکرد بهتر بدن به آب نیاز داریم و مغز نیز از این قاعده مستثنا نیست. اثرات آب بر روی بدن بسیار سریع است. مطالعات نشان می‌دهد که کمبود آب بدن باعث ایجاد مشکلات پیچیده‌ای می‌شود و عملکرد مغز را به‌شدت پایین می‌آورد. نیازی نیست تا در روز مقدار مشخصی آب بنوشید بلکه کافی است به احساس تشنگی‌تان توجه نمایید تا آب کافی بدنتان تأمین شود. سعی کنید روزانه چندین لیوان آب بنوشید تا از سلامت مغز بهره ببرید و از آسیب مغز جلوگیری نمایید.

مصرف شکر بیش‌ازحد

شکر

بدن ما برای توانایی انجام کارها به شکر هم نیاز دارد اما مصرف شکر بیش‌ازحد ضررهایی خواهد داشت. وقتی به‌طور منظم از مواد قندی مصرف می‌کنید سلول‌های شما به‌خصوص سلول‌های مغزی‌تان دچار التهاب مزمن می‌شوند درنتیجه این موضوع می‌تواند به مغز شما آسیب برساند و مغز شما را دچار زوال کند. همچنین شکر بیش‌ازاندازه هیپوکامپ که مدیریت حافظه را به عهده دارد را کوچک‌تر می‌کند درنتیجه مصرف شکر بر روی حافظه نیز تأثیر خواهد گذاشت. سعی کنید مصرف روزانه‌ی شکر را کنترل کنید تا از سلامت مغز بهره ببرید یا از آسیب‌های مغزی مغز جلوگیری نمایید.

استرس

استرس

همان‌طور که می‌دانید استرس مشکلات زیادی را در بدن ایجاد می‌کند و استرس مزمن اثر منفی خود را بر سراسر بدن خواهد گذاشت. استرس وضعیتی است که مدام وضعیت خطر را در بدن اعلام می‌کند و مدام بدن را برای مبارزه یا فرار آماده می‌کند که این موضوع می‌تواند در سبک زندگی فرد نیز تأثیر بگذارد. استرس همچنین می‌تواند به هورمون کورتیزول که در مغز ایجاد می‌شود آسیب برساند. استرس نه تنها می‌تواند سلول‌های مغز را از بین ببرد بلکه باعث کوچک شدن مغز می‌شود و توانایی یادگیری و یادآوری را تحت تأثیر قرار خواهد داد. پس قبل از اینکه دیر شود، مشکل استرس خود را برطرف کنید و از آسیب‌های مغزی جلوگیری نمایید.

امتیاز: 5.0 از 5 (2 رای)
Avatar

نوشته شده توسط

ایمیل: [email protected]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.