جنبه‌های خوب و بد و پیچیده وب تاریک

وب پنهان: نگاهی به جنبه‌های خوب و بد و پیچیده وب تاریک در عصر تکنولوژی

آیا چیزی درباره وب پنهان می‌دانید؟ یا تا به حال عبارت وب تاریک به گوش شما خورده است؟ شاید با شنیدن این عنوان تصویر مبهم و ناشناخته‌ای در ذهنتان مجسم شود و عواقب ترسناک حضور در چنین فضایی شما را از کنجکاوی منصرف نماید. شاید هم اطلاعی از این موضوعات نداشته باشید. بنابراین، ما تصمیم گرفتیم در این مطلب نگاهی به جنبه‌های خوب و بد و پیچیده وب تاریک در عصر تکنولوژی داشته باشیم. در ادامه دینو را همراهی نمایید تا با این عبارت‌ها بیشتر آشنا شوید.

وب تاریک

وب تاریک

اگر عبارت «وب تاریک» یا «دارک وب» (Dark Web) را شنیده باشید، احتمالا ذهن شما تصویری از مکان بی‌نظیری در اینترنت را تصور کند که در آن به راحتی می‌توانید از قاچاقچیان انسان، کودک بخرید و یا همسایه مزاحمتان را توسط یک آدمکش حرفه‌ای به قتل برسانید. شاید هم فقط به دنبال خرید مقداری بیت کوین باشید. به هر حال شهرت وب تاریک مربوط به فضای بی‌قانون آن است. جاده ابریشمی در دل غرب وحشی اینترنت. وب ترسناک و حال و هوای رعب‌آور آن، از رخ دادن اتفاقات غیرقانونی حرف می‌زند. در واقع، ما وب تاریک را به سختی می‌شناسیم. این محیط تنها بخش کوچک و بی‌قانونی از «وب پنهان» یا «دیپ وب» (Deep Web) است.

بیایید به گذشته برگردیم و به روزهایی که «ال گور» (Al Gore) اینترنت را ابداع کرد برویم. وب تاریک از همان زمان با انتشار «فری نت» (Freenet) در سال 2000 به عنوان یک سیستم عامل «همتا به همتا» (Peer-to-Peer) برای ارتباطات مقاوم در برابر سانسور شکل گرفت و آغاز به کار کرد. قطعه مهم و نهایی برای تکمیل پازل وب تاریک، ظهور «رمزارز» (Cryptocurrency) در سال 2010 بود که معاملات مالی را پنهان و غیرقابل ردیابی نموده و عرصه بازار سیاه را باز می‌کرد.

نحوه ورود به وب تاریک

اکنون این سوال برای شما مطرح می‌شود که چگونه می‌توان به وب تاریک دسترسی پیدا کرد؟ بیایید شروع کنیم. قبل از پاسخ دادن به این سوال، باید بگوییم که اگر شما فردی قانون‌شکن و مجرم نیستید، به هیچ وجه نباید از سر کنجکاوی وارد این فضای بی‌قانون شوید؛ زیرا به محض ورود به این فضا، شما نیز یک قانون‌شکن خواهید بود. در ادامه باید گفت که وب تاریک در واقع یک اصطلاح کلی برای بخشی از اینترنت می‌باشد که توسط موتورهای جستجو ایندکس نشده است. به این معنی که آدرس این سایت‌ها در موتور جستجوی «گوگل» (Google) نمایش داده نمی‌شوند و شما با یک جستجوی ساده قادر به پیدا کردن آن‌ها نخواهید بود. پس آن چه که شما برای وارد شدن به این سایت‌ها نیاز دارید، یک مرورگر Tor است. پسوند انتهای آدرس چنین سایت‌هایی به .onion ختم می‌شود که فقط در شبکه Tor موجود است.

پروژه Tor

بد نیست بدانید که ما امنیت خود در استفاده از این مرورگر را مدیون سهم «راجر دینگلدین» (Roger Dingledine) در پروژه‌های مربوط به وب تاریک هستیم. این فارغ التحصیل دانشگاه MIT در اوایل دهه 2000 پروژه Tor را که به معنای «مسیریابی پیازی» (The Onion Routing) است، تاسیس کرد. هدف مسیریابی پیازی در حقیقت ایجاد مکانی با وجود حریم خصوصی هر چه بیشتر در فضای اینترنت بود. فرضیه پروژه این است که از طریق چندین سرور، ترافیک را مسیریابی کرده و در هر مرحله آن را رمزگذاری نمود. می‌توانید به عنوان نمونه، به مرورگرهای Firefox یا Safari فکر کنید.

به طور دقیق‌تر باید گفت که Tor به عنوان ابزاری برای محافظت از نظارت گسترده ایجاد شده است. ما می‌دانیم که «ادوارد اسنودن» (Edward Snowden) مدت‌ها در مورد این مسئله و همچنین نیاز به وجود موتور جستجوی غیرمتمرکز تحقیق کرده است. تقریبا هر مرحله در طول استفاده از اینترنت، فرصتی برای افراد سودجو به جهت فروش داده‌های شما به شخص ثالث را فراهم می‌کند. تبلیغات هدفمندی که صرفا توسط بررسی پیشینه جستجوهای شما، برایتان نمایش داده می‌شوند، نمونه بارزی از این رهگیری‌ها و سواستفاده از حریم شخصی شما هستند.

جنبه‌های مثبت و منفی وب تاریک

حقیقت این است که شما می‌توانید وب تاریک را به عنوان یک کانال ارتباطی عظیم در نظر بگیرید که به افراد امکان برقراری ارتباط آزاد در کشورهایی که با گفتار آزاد خصومت دارند را می‌دهد. به عنوان مثال، افراد مخالف جهت‌گیری‌های حاکم در دولت‌ها، می‌توانند در این فضای خاص بدون رهگیری و دستگیر شدن به بحث و گفتگو بپردازند. با این وجود ما قصد نداریم که وب تاریک را به عنوان یک عرصه سالم گفتار آزاد معرفی نماییم. در واقعیت، طبق تحقیقات انجام شده توسط محققان کالج کینگ در لندن که محتویات 2723 وب سایت تاریک را طی یک دوره 5 هفته‌ای طبقه‌بندی کرده‌اند، 57 درصد محتوای این فضا، میزبان معاملات غیرقانونی و مجرمانه است.

در چنین فضایی به خوبی امکان خرید و فروش حساب‌های بانکی دزدیده شده، انواع مواد مخدر، دارو، اسلحه و انواع اعمال غیرقانونی دیگر نیز فراهم است. همچنین فعالان وب تاریک، مشاوره‌هایی در مورد نحوه انجام جرایم مختلف مانند نحوه هک کردن حساب Facebook شخصی یا باز کردن حساب‌های بانکی تقلبی برای کلاهبرداری، پولشویی، تجارت اعتبارهای سرقت شده، قاچاق کودکان و دستگاه‌های اسکیمر را به فروش می‌رسانند. شما در نهایت باید بدانید که وب تاریک یک مکان بسیار پیچیده و ابزاری است که به ما امکان می‌دهد خصوصی‌تر و ایمن‌تر باشیم. همچنین فراموش نکنید که هرگز نباید همسایه خود را توسط یک آدمکش حرفه‌ای به قتل برسانید!

خوشحال خواهیم شد اگر شما نیز اطلاعات و دانسته‌های خود از وب تاریک را در اختیار ما و همراهان همیشگی دینو قرار دهید. همچنین می‌توانید نظراتتان را در این زمینه با ما در میان بگذارید. منتظر دیدگاه‌های ارزشمند شما هستیم.

منبع: Observer

بیشتر بخوانید: اینترنت در ایران و نگاهی کوتاه به سرعت آن در نسل‎های مختلف

بیشتر بخوانید: از برنامه نویسی چه مقدار می‌دانید؟ یک برنامه نویس چه چیزهایی را باید بداند؟

امتیاز: 5.0 از 5 (3 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

Yet the diggers & the wanderers In their hopes of extracting that very sliver Of flaccid meaning Every so often migrate...

۱۴ دیدگاه

  1. Avatar حسین گفت:

    ال گور از اصطلاح بزرگراه اطلاعاتی استفاده کرد و در زمانی که معاون رئیس‌جمهور ایالات متحده بود نقشی مهم در توسعه زیرساخت اینترنت داشت
    اما اختراع اینترنت به صورت فعلی توسط مردی به نام رابرت تیلور ، که برای «آژانس ‘پروژه‌های’ تحقیقاتی پیشرفته» (Advanced Research Projects Agency) وزارت دفاع آمریکا در شهر واشینگتن دی سی کار می‌کرد شروع شد.

  2. Avatar Aryan گفت:

    راستش من یه بچه ۱۲ ساله که خیلی به این فضا ها علاقه دارم میخواستم از سر کنجکاوی وارد این سایت بشم مخصوصا اتاق قرمز رو دوست دارم ولی از این توضیحاتی که شما دادید پشیمون شدم

    • Avatar لیلا میرزاخان گفت:

      دوست عزیز خوشبختانه با خطراتش آشنا شدین و من براتون خوشحالم ک قبل از اینک دچار مشکل جدی بشین این رو فهمیدین👌🏼✨
      انسان در کل موجود کنجکاویه اما همیشه باید قبل از انجام دادن هر کاری اطلاعات کافی درباره اش داشته باشه و بعد شروع کنه. برای شما آرزوی موفقیت دارم😊 ممنونم بابت نظر خوبتون

  3. Avatar جادوی سیاه گفت:

    همسایه مون آدم خوبیه نمیخام بکشمش:) خیلی دلم میخاست برم و تو دارک وب فضولی کنم ولی با این توضیحات پشیمون شدم. مطئنا تو وب پنهان هم روش هایی برای ردیابی افراد هست، اما بسیار پیچیده تر. در هر حال مگه از جونمون سیر شدیم. همین وب خودمون خیلی هم گوگولیه!

    • Avatar لیلا میرزاخان گفت:

      😅😅😅خوشحالم ک از نابودی منصرفتون کردم! همین طور هم سعادتیه ک همسایه خوبی دارین! این روزا کمتر پیدا میشه!👌🏼 البته این رو هم بگم ک اگر واقعا ب اصول و قواعدش مسلط باشین میتونین ب صورت امن وارد بشین اما اگه دلیلی برای فعالیت ندارین بهتره ک اصلا وارد نشین چون خطراتش خیلی جدی و زیاده. نکته مهمی ک توی منبع ذکر شده بود این هستش ک شما با وارد شدن ب فضای بی قانونی، خودتون تبدیل ب ی خلافکار میشید و خب این ب تنهایی میتونه آسیب زننده باشه

  4. Avatar عباس گفت:

    فضای بی‌قانون؟!!! طبق قانون کدوم کشور؟ هر چی باشه از گزند سایبریا در امون مونده

    • Avatar لیلا میرزاخان گفت:

      صحبت شما کاملا درسته🙏🏼 در واقع قوانین نانوشته ای این فضای ب ظاهر بی قانون رو شکل دادن و طبق گفته شما به خوبی هم اداره میشه! البته نباید این موضوع رو نادیده گرفت که فعالان اصلی دارک وب چقدر قدرتمند هستن و در کنار قدرتشون ثروتهای کلانی هم دارن.

  5. Avatar زین العابدین نعمت زاده گفت:

    وب تاریک مکان امن و خصوصی است ، اما برای حرفه ای ها .
    در پیامرسان های عادی می دانیم که اطلاعاتمان توسط شرکت های بزرگ به سرقت می رود . اما در مورد پیامرسان های وب تاریک هیچ اطلاعی از اینکه چه کسی پشت سر این پیامرسان است و در حال سرقت چه اطلاعاتی است نداریم .
    در مورد ورود امن به دارک وب حتی توصیه شده که پنجره مرورگر خود را در حالت کوچک نگه داشته شود تا رزولیشن مانیتور فهمیده نشود . حال رزولیشن مانیتور من به چه دردشان می خورد ، نمی دانم. از همین حساب بقیه اش را هم بکنید .
    خلاصه اینکه سری که درد نمی کند را دستمال نمی بندند .

    • Avatar لیلا میرزاخان گفت:

      بسیار عالی همراه خوب دینو👌🏼 به نکته ارزشمندی اشاره کردید متشکر🙏🏼

    • Avatar unknow گفت:

      پنجره مرورگر خود را در حالت کوچک نگه داشته شود تا رزولیشن مانیتور فهمیده نشود
      جان !!!
      مگه براساس اندازه مرورگر رزولیشن مانیتور بدست میاد
      حدأقل یک مثالی میزدی که با عقل جور در بیاد
      نیازی به دانش برنامه نویسی هم نداره
      اگر کمی توی سایت های والپیپر رفته باشی که من زیاد رفتم پنجره مرورگرت هر اندازه ای هم که باشه رزولیشن مانیتورتو میگیرن و براساسش تصویرُ به رزولیشن مانیتورت تغییر میدن
      دستورشم توی جاوا اسکریپت screen هست همین یه دستور
      توی سایت w3school سرچ کنی میاد

  6. Avatar parsagholampour گفت:

    این درسته که حریم شخصی توی دارک وب قوی‌تره اما اینم باید بدونید که توی دارک‌وب هرگز نباید با اسم و رسم واقعی و اصلی خودتون فعالیت کنید! حتی دارک‌وب می‌تونه خطرناک‌ترین جای ممکن باشه چون به‌راحتی میتونن بابت خدماتی که گرفتید ازتون باج بگیرن و حتی هکرهای زیادی هم منتظرن تا یه کاربر تازه‌کار وارد این دنیا بشه تا هکش کنن. اما در آخر باید بگم که دارک وب یه دنیای تاریک، مرموز و ناشناخته‌س، بنابراین دوسش دارم (:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.