چه مدت طول می‌ کشد تا غذا هضم شود؟ همه چیز درباره هضم غذا

زمان دقیق عبور و هضم غذا از دستگاه گوارش به مقدار و نوع غذا بستگی دارد. عواملی مانند جنسیت، متابولیسم و طیف وسیعی از مشکلات گوارشی هم می‌توانند بر سرعت هضم غذا تأثیر بگذارد.

هضم غذا

چه مدت طول می‌کشد تا غذا هضم شود

به طور کلی، غذا بین 24 تا 72 ساعت طول می‌کشد تا در دستگاه گوارش شما حرکت کند. زمان دقیق به مقدار و نوع غذاهایی که خورده‌اید و همچنین بر اساس عواملی مانند جنسیت، متابولیسم و اینکه آیا مشکلات گوارشی دارید، بستگی دارد.

در ابتدا غذا در طی 6 تا 8 ساعت، از طریق معده، روده کوچک و روده بزرگ حرکت می‌کند. هنگامی که به روده بزرگ شما رسید، محتوای نیمه هضم‌شده وعده غذایی شما می‌تواند بیش از یک روز در روده بزرگ بماند.

محدوده نرمال برای جابه‌جایی مواد غذایی: تخلیه معده (2 تا 5 ساعت)، انتقال به روده کوچک (2 تا 6 ساعت)، انتقال به روده بزرگ (10 تا 59 ساعت) و انتقال در کل روده (10 تا 73 ساعت).

زمان و میزان هضم شما بر اساس چیزی است که خورده‌اید. هضم کامل گوشت و ماهی 2 روز طول می‌کشد. در مقابل، میوه‌ها و سبزیجات که سرشار از فیبر هستند، می‌توانند در کمتر از یک روز در بدن شما حرکت کنند و هضم شوند.

سریع‌ترین غذاهایی که هضم می‌شوند، غذاهای فرآوری‌شده و شیرین مانند آب‌نبات‌ هستند. بدن شما در عرض چند ساعت آنها را از بین می‌برد و به سرعت دوباره گشنه می‌شوید.

آنچه در طول هضم اتفاق می‌افتد

هضم عملی است که طی آن بدن شما غذا را تجزیه می‌کند و مواد مغذی مورد نیاز بدن را جذب می‌کند. هر چیزی که باقی می‌ماند تبدیل به یک ماده زائد می‌شود که بدن شما آن را دفع می‌کند.

دستگاه گوارش شما از پنج بخش اصلی تشکیل شده است:

  • دهان
  • مری
  • معده
  • روده کوچک
  • روده بزرگ

این فرایندی است که هنگام هضم غذا اتفاق می‌افتد:

در حین جویدن، غدد موجود در دهان بزاق ترشح می‌کنند. بزاق دهان حاوی آنزیم‌هایی است که نشاسته‌های موجود در غذای شما را تجزیه می‌کند و در حین این کار توده‌ای به نام بولوس بلع را آسان‌تر می‌کند.

هنگامی که غذا را قورت می‌دهید، غذا به سمت مری حرکت می‌کند، لوله‌ای که دهان شما را به معده وصل می‌کند. سپس یک دروازه عضلانی به نام اسفنکتر که در زیر مری قرار دارد باز می‌شود تا غذا وارد معده شما شود.

اسیدهای موجود در معده بیشتر غذا را تجزیه می‌کنند و مخلوطی از شیره معده و غذای نیمه هضم شده تولید می‌کند که به آن کیم می گویند. این مخلوط به سمت روده کوچک شما حرکت می‌کند. در روده کوچک شما، لوزالمعده و کبد، به هضم این شیره گوارشی کمک می‌کنند.

پانکراس کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها و پروتئین‌ها را تجزیه می‌کند. کیسه صفرا چربی را حل می‌کند. ویتامین‌ها، سایر مواد مغذی و آب از طریق دیواره‌های روده کوچک وارد جریان خون شما می‌شوند. قسمت هضم‌نشده غذا که باقی می‌ماند به سمت روده بزرگ شما حرکت می‌کند.

روده بزرگ مواد مغذی باقی مانده از غذا را جذب می کند و هر چیزی که باقی مانده است به مواد زائد جامد تبدیل می‌شود که به آن مدفوع می‌گوییم. رکتوم مدفوع را ذخیره می‌کند تا زمانی که برای دفع آن آماده شوید.

مشکلات گوارشی احتمالی

برخی از شرایط می‌توانند هضم غذا را مختل کنند و عوارض جانبی ناخوشایندی مانند سوزش سر دل، گاز، یبوست یا اسهال به همراه داشته باشند مانند:

رفلاکس معده: زمانی اتفاق می‌افتد که اسفنکتر تحتانی مری ضعیف شود. در نتیجه اسید معده می‌تواند به مری برگردد. علامت اصلی آن سوزش سر دل است.

سلیاک: حمله سیستم ایمنی بدن به روده در هنگام خوردن گلوتن است.

یبوست: یبوست دفع کمتر از حد معمول است که در آن مدفوع سفت است و دفع آن را سخت می‌کند. یبوست علائمی مانند نفخ و درد شکم دارد.

دیورتیکولوز: کیسه‌های کوچکی در روده شما ایجاد می‌کند. دیورتیکولوز به خودی خود علائمی ایجاد نمی‌کند اما اگر مدفوع در کیسه‌ها گیر کند، ممکن است التهاب و عفونت اتفاق بیوفتد که به عنوان دیورتیکولیت شناخته می‌شود و علائم آن شامل درد شکم، مدفوع شل و گاهی تب است.

بیماری التهابی روده: شامل بیماری کرون و کولیت اولسراتیو است که باعث ایجاد التهاب مزمن در روده می‌شود و می‌تواند منجر به زخم، درد، اسهال خونی، کاهش وزن، سوء تغذیه و افزایش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ شود.

سندرم روده تحریک‌پذیر: علائم ناراحت کننده‌ای مانند گاز، اسهال و یبوست ایجاد می‌کند اما با سرطان یا سایر بیماری‌های گوارشی جدی مرتبط نیست.

عدم تحمل لاکتوز: به این معنی است که بدن شما آنزیم مورد نیاز برای تجزیه قند موجود در لبنیات را ندارد و هنگامی که لبنیات می‌خورید، علائمی مانند نفخ، گاز و اسهال دارید.

نکاتی برای هضم بهتر

برای اینکه غذا به آرامی در سیستم گوارش شما حرکت کند و از مشکلاتی مانند اسهال و یبوست جلوگیری کنید، این نکات را رعایت کنید:

  • سبزی و میوه بیشتر بخورید
  • مصرف گوشت قرمز و غذاهای فرآوری شده را محدود کنید
  • پروبیوتیک‌ها را به رژیم غذایی خود اضافه کنید
  • روزانه ورزش کنید
  • خواب کافی داشته باشید
  • استرس خود را مدیریت کنید

نظرات خود را در مورد این مطلب با ما به اشتراک بگذارید.

امتیاز: 5.0 از 5 (2 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.