جنگ های طولانی تاریخ

جنگ های طولانی تاریخ که 700 سال به طول انجامیده‌اند (قسمت پایانی)

جنگ به خودی خود موضوعی است ناراحت کننده که باعث فروپاشی آرزوهای مردم در سرزمین‌هایشان می‌شود. اما جنگ های طولانی تاریخ که قرن‌ها به طول انجامیده‌اند، عواقبی به مراتب بدتر داشته‌اند.

جنگ های طولانی تاریخ

در هفته‌های گذشته در مطالبی تحت عنوان “طولانی‌ترین جنگ‌های تاریخ” با شما از 8 جنگی گفتیم که سال‌ها و حتی قرن‌ها به طول انجامیده بود. در آخرین قسمت از این مطلب با شما از دو جنگی خواهیم گفت که بیش از 700 سال در جریان بوده است. با ما همراه باشید.

#2 جنگ ایران و روم (از 92 سال قبل از میلاد مسیح تا 629 میلادی – مدت 721 سال)

جنگ‌های ایرانیان مجموعه‌ای از جنگ‌هایی بوده که در طی یک دوره 821 ساله بین رومیان و دو سلسله ایرانی (اشکانیان و ساسانیان) اتفاق افتاده است. اولین جنگ 92 سال پیش از میلاد مسیح رخ داد که در آن امپراطوری روم به جنگ با اشکانیان رفت. پس از پایان یافتن درگیری روم با اشکانیان، آها به سراغ امپراطوری بعدی ایران رفتند و با ساسانیان جنگ خود را آغاز کردند.

یکی از جنگ های طولانی تاریخ در نهایت توسط مسلمانان مهاجم عرب در سال 629 میلادی به پایان رسید و در طی آن هم امپراطوری روم شرقی و هم ساسانیان از بین رفتند. با وجود آنکه در طی جنگ ایران و روم اکثر قسمت‌های مرزی ایران پایدار باقی مانده بود، اما شهرها و قلعه‌های نزدیک به مرز به طور مداوم بین دو طرف جنگ محاصره و آزاد می‌شد. از آنجاییکه این درگیری طولانی مدت اثرات مخرب زیادی بر رومیان و ایرانیان (هم اشکانیان و هم ساسانیان) وارد کرده بود، آنها به شدت در برابر حملات ناگهانی مسلمان‌های عرب آسیب‌پذیر شده بودند.

جنگ

#1 جنگ‌های مذهبی ایبری (از سال 711 تا 1492 میلادی – مدت 781 سال)

جنگ‌های مذهبی ایبری Reconquista (بازپس‌گیری اندلس) نام دارد و در مجمع الجزایر ایبر (که اسپانیا و پرتغال امروزی را شامل می‌شد) به مدت 781 سال (از 711 تا 1492 میلادی) به طول انجامید. در این دوره یک سری از جنگ‌های طولانی مدت بین پادشاهی مسیحی و مسلمانان موری برای تصاحب و کنترل شبه جزیره اتفاق افتاد. در سال 711 مردم مو که مسلمانانی بودند که در مناطق شمال آفریقا سکونت داشتند و حالا بخشی از مراکش و الجزیره به حساب می‌آیند، از دریای مدیترانه عبور کردند و کم‌کم راه خود را به اروپا باز کردند و هر قلمرویی که در توانشان بود، در هر زمان به تصاحب خود در می‌آوردند.

آغاز واقعی جنگ Reconquista در سال 718 میلادی در نبرد کواندونگا زمانیکه یک شاه مسیحی مسلمانان را در آلکاما شکست داد، بود. در طول قرن‌های بعد، یک سری جنگ بین مسیحیان و مورها به وقوع پیوست که با پیروی و شکست در هر دو سمت همراه بود. با گذشت چندین سال از جنگ‌های مذهبی ایبری، کلیسای کاتولیکی آن را “نبرد مقدس” نامید و مشابه با جنگ‌های صلیبی دانست و چند مقام بالارتبه از کلیسا در آن شرکت کردند. در نهایت در دهه‌های 1400 مورها سرزمین‌های بسیار کمی را تحت سلطه خود داشتند. در سال 1469 یک ازدواج تاریخی بین شاه فردیناند از آراگون و ملکه ایزابلا اول از کاستیل صورت گرفت و نیروهای متحد فردیناند و ایزابلا در نهایت  در مقابل مورها ایستادند و به حمله مسلمانان به ایبری پایان داد. آنها در سال 1942 موفق به بازپس‌گیری گرنادا شدند و بدین ترتیب Reconquista به پایان رسید.

بیشتر بخوانید: طولانی ترین جنگهای تاریخ چند سال به طول انجامیده‌اند؟ (قسمت پنجم)

امتیاز: 5.0 از 5 (6 رای)
کمی صبر کنید...

۲ دیدگاه

  1. Avatar پویا گفت:

    درسته که ایرانیان و رومیان در جنگ باهم بودنند اما حمله اعراب به ایران یک حقه تاربخی و دروغ بزرگ هست و دروغهای دیگر مانند حمله اسکندر و حملخ مغول به ایران را غربیان در تمام متون تاریخی تکرار مبکنند تا ایرانیان برای همیشه سرافکنده شوند مثال حمله اسکندر به ایران را تاریخنگاران غربی چنین نوشته اند که اسکندر با ۳۰ هزار سواره و ۵۰ هزار پیاده از کسور فقیر مقدونیه که نام باستانی مصر هست را بر کشوری بینام نشان گذاشته و بدون اموزش نظامی به جنگ ایرانیان باستان که باز هم بزرگنمایی کردن هخامنش که اصلا وجود نداشت چون ایرانیان حکومتهای ملوک اطوایفی داشتند این طوایف بیشتر اگر جنگی درمیگرفت فورا متحد میشودنند که هیچ کس جرات حمله کردن به سرزمین انان را در سر بپروراند و بالغ بر ۳۰۰۰۰هزار نظامی از تمام اقوام ایرانی بودنند اما دروغپردازانی مانند هرودوت که نه در ان زمان میزیسته و نه دیده بود و نه سندی در دست داشت که گفته های انان را تایید کنه و این دروغ از کینه شتری او که همیشه روزگار یونانیان یا از ایرانیان شکست میخوردنند یا به انان باج و خراج میدانند و این شد تا با این دروغها برای همیشه روزگار شیرازه ایرانیان را نابود کند و حالا حمله پسر فیلیپ به ایران انهم در سن ۲۳سالگی خوب داستان از انجا شروع میشود که اسکندر با حمله به لیدی که یکی از مستعمرات ایران بوده کشور گشایی را اغاز کرد انان با درهم شکستن سپاه ۷۰۰۰۰۰لشکر لیدی روبسوی سارد شدنند و باز طی جنگهای بسیار با حکومتهابی محلی کا بالغ بر ۴ حکومت میشودنند و هر کدام از یک میلیون تا ۸۰۰۰۰۰هزار نفر نیرو داشتند گذشته و همه را کشتند بدونه اینکه کسی بماند و حتی از ارتش خود یک نفر هم کشته نشد و بعد روبروی لشکر ۴میلیونی داریوش شاهنشاه ایران به جنگ با انان پرداختند و باز بر سپاه میلیونی ایران پیروز شدنند خوب اگر حکومتهای محلی را که ۵ حکومت بودنند با خود لشکر ایران که شش تا میشوند تعداد سپاهیان ایران به عدد هفت میلیون میرسه اگه مایلید من ادامه ندم ۸۰۰۰۰هزار÷۷۰۰۰۰۰۰=۸۷بدست میاد ایا یک نظامی حتی زمان ما میتونه بدون ابنکه کشته بسه در مقابل ۸۷نفر بجگد خوب حالا خود ۸۷÷۵=۱۷نفر برای ۵ جنگ خوب حالا خودتان قضاوت کنید ایران همیشه در برابر غربیان ایستادگی کرده و خواهد کرد و بتید همیشه سربلند باشیم و کمتر به این دروغها توجه کنیم

  2. Avatar امید گفت:

    چقدر جای تأسف داشت جنگ ایران 😞

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.