طولانی ترین جنگهای تاریخ

طولانی ترین جنگهای تاریخ چند سال به طول انجامیده‌اند؟ (قسمت پنجم)

از آغاز حیات بر روی کره خاکی تا امروز زمین دستخوش تغییرات بی‌شماری بوده است. برخی از آنها به دلایل طبیعی و بیشتر موارد آن به دست بشریت رقم خورده‌اند. در این میان می‌توان گفت که جنگ‌ها ناگوارترین اتفاقاتی بودند که توسط انسان‌ها صورت گرفته‌اند. حتی کوتاه‌ترین جنگ‌ها هم برای کسانیکه درگیر آن بوده‌اند بسیار طولانی گذشته است. متأسفانه برای کسانی که درگیر طولانی ترین جنگهای تاریخ بوده‌اند، این اتفاق دهه‌ها و حتی قرن‌ها به طول انجامیده است.

10 مورد از طولانی ترین جنگهای تاریخ

زمانیکه از عبارت طولانی ترین جنگهای تاریخ استفاده می‌کنیم، بدان معنی است که بسیاری از سربازان تمام طول زندگی خود را درگیر جنگی بوده‌اند که هرگز در خصوص آن تصمیم گیرنده نبودند و حتی این جنگ‌ها پیش از تولدشان آغاز شده بود. در ادامه این مطلب با هم نگاهی خواهیم انداخت به طولانی ترین جنگهای تاریخ بشریت تا به امروز.

#4 جنگ آروکو (از 1536 تا 1818 – مدت 282 سال)

جنگ آروکو یکی از طولانی‌ترین جنگ های تاریخ بود که به مدت 282 سال به طول انجامید. نیروهایی اسپانیایی چندین بار برای غلبه بر آمریکای جنوبی بارها به مستعمره مردم ماپوچه حمله کرد. در سال 1536، زمانیکه نیروهای اسپانیایی مشغول تجسس در تنگه ماژلان بودند، مردم ماپوچه با حمله به نیروی کوچکشان مانع از ادامه حملات آنها شدند. باوجود آنکه نیروی اسپانیایی کمتر بود، به دلیل داشتن سلاح‌های پیشرفته تعداد زیادی از ماپوچه‎ها را کشتند و بازماندگان را مجبور به عقب نشینی کردند. جنگ این دو گروه تا مدت‌ها ادامه داشت و مردم ماپوچه به دلیل موانع طبیعی که بر سر راه نیروهای اسپانیا قرار داشت، توانستند استقلال خود را حفظ کنند. با این وجود که آنها در جنگ بودند، مبادلات تجاری بین دو طرف برقرار بود.

در طول جنگ استقلال شیلی، اسپانیایی‌ها توسط نیروهای شیلی شکست خوردند و به طور کامل از این کشور اخراج شدند و این موضوع پایان دهنده جنگ میان آنها و مردم ماپوچه شد. البته ماپوچه مخالف این انتقال قدرت و استقلال شیلی بود، چرا که بزرگترین ترس آنها حالا به واقعیت تبدیل شده بود و حکومت جدید شیلی ماپوچه را از قلمرو خود بیرون انداخت و این موضوع منجر به مرگ بسیاری از مردم این منطقه بر اثر گرسنگی، فقر، بیمار و اقتصادی فلج شد.

کشته‌های جنگ

#3 جنگ هلند-سیلی (از 1651 تا 1986 – مدت 335 سال)

این جنگ یکی از طولانی‌ترین و در عین حال عجیب‌ترین جنگ‌های تاریخ جهان است که بدون جنگ و خونریزی به وقوع پیوسته و به عنوان جنگ سیصد و پنجاه ساله شناخته می‌شود. این نزاع در 30 مارس 1651 با نشأت گرفتن از جنگ داخلی انگلستان آغاز شد. هلند یکی از متحدان طولانی مدت انگلستان تصمیم گرفت تا از پارلمان حمایت کند. سلطنت طلبان  (حامیان شاه چارلز اول) که هلندی‌ها پیش‌تر روابط دوستانه‌ای با آنها داشتند، این موضوع را خیانت برداشت کردند و تلافی این حرکت به کشتی‌های هلندی حمله کردند.  با این حال، سلطنت طلبان تا سال 1651، از کل قلمرو انگلستان، به جز جزایر کوچکی با نام “مجمع‌الجزایر سیلی”، بیرون رانده شدند. هلندی‌ها که متحمل خسارت‌های مالی بسیار زیادی شده بودند، تصمیم گرفتند که با فرستادن نیروهای دریایی خود به سمت مناطق آنها و تهدیدشان درس خوبی به آنها دهند.

به فرمانده هلندی، ترومپ دستور داده شد تا در صورت عدم پرداخت پول توسط سلطنت طلبان علیه آنان اعلان جنگ کند. طبق داستان‌های روایت شده، سلطنت طلبان پولی به هلندی‌ها نداند و این موجب اعلان جنگ ترومپ شد. البته، تضعیف نیروهای سلطنت طلب و احتمال پایین بود اخذ پول از آنها باعث شد که ترومپ از تصمیمش منصرف شود و جنگی رخ ندهد. اندکی بعد آنها خود را تسلیم پارلمانی‌ها کردند و هلندی‌ها نیز اعلان جنگ خود را به دست فراموشی سپردند. پس از گذشت سه قرن، یک مورخ بومی با نام “روی دانکن”، به طور اتفاقی نوشته‌ای تاریخی در رابطه با جنگ مجمع‌الجزایر سیلی پیدا کرد و سفیر هلند را به بریتانیا دعوت کرد تا در مورد آتش‌بس موقت به توافق برسند. پیمان صلحی در تاریخ 17 آپریل امضا شد و به این ترتیب جنگ “غیرواقعی” بین هلند و مجمع‌الجزایر سیلی پایان گرفت.

ادامه دارد…

بیشتر بخوانید: طولانی‌ترین جنگ‌های تاریخ چند سال به طول انجامیده‌اند؟ (قسمت چهارم)

امتیاز: 5.0 از 5 (4 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.