حیوانات تصویر سحابی کارینا

معما: آیا می‌توانید حیوانات تصویر سحابی کارینا را شناسایی کنید؟ چه می‌بینید؟

با معمای جدیدی از ناسا آشنا شوید. در تصویر چه می‌بینید؟ آیا می‌توانید حیوانات تصویر سحابی کارینا را شناسایی کنید؟ در ادامه با این سرگرمی روانشناختی جالب همراه دینو باشید.

حیوانات تصویر سحابی کارینا

اکنون که مدت نسبتا زیادی از شیوع ویروس کرونا و قرنطینه خانگی می‌گذرد، دیگر ذهن بیشتر افراد جهان خسته است. همچنین دوری از اتفاقات روزمره و تعاملات خارج از فضای خانه، باعث بی‌حوصلگی و کاهش کارکرد و فعالیت مغز ما شده است. در این میان متخصصان مغزی و عصب‌شناسی ناسا تصویری منتشر کرده‌اند که رکود ذهنی افراد را به چالش می‌کشد. شما می‌توانید این سرگرمی را با دوستان و اعضای خانواده خود به اشتراک گذاشته و ذهن خود را به فعالیت وادارید. در ادامه تصویری از «سحابی کارینا» (Carina Nebula) را مشاهده می‌کنید. چه می‌بینید؟ سعی کنید حیوانات تصویر سحابی کارینا را شناسایی کنید.

حیوانات تصویر سحابی کارینا

پاسخ معمای حیوانات تصویر سحابی کارینا

اکنون که ذهن خود را به چالش کشیده‌اید، باید بگوییم که تلاش شما نمونه‌ای کلاسیک از «پاریدولیا» (Pareidolia) است. این تصویر از سحابی کارینا صرفا مقداری گرد و غبار فضایی، گازهای یونیزه شده و انبوهی از ستارگان را نشان می‌دهد. با این حال شاید شما سگی را مشاهده کرده باشید که روی پاهای خود ایستاده و نگاهتان می‌کند! شاید هم یک گربه چاق دیده باشید! تعجب نکنید، شما تنها نیستید. دانشمندان علوم اعصاب، چنین شناختی را «پاریدولیا» می‌نامند. این نحوه ادراک بیرونی که در واقع تمایل انسان به تعبیر محرک‌های تصادفی به عنوان اشیاء آشنا است. به همین دلیل هم مردم گاهی اوقات اشکال متنوعی را درون فرم یک ابر در حال عبور و یا چهره مردی را در کره ماه مشاهده می‌کنند.

پاریدولیا

دکتر «کانگ لی» (Kang Lee)، متخصص جنین‌شناسی دستگاه عصبی مرکزی در دانشگاه تورنتو درباره این پدیده توضیح می‌دهد:

دو بخش در مغز وجود دارد که باعث ادراک پاریدولیایی به صورت چهره می‌شود. اولی ناحیه کشیده تشخیص چهره عصب بینایی است. ناحیه‌ای از سیستم بینایی مغز که به طور خاص در پاسخ به یک تصویر واحد فعال می‌شود. همچنین به طور همزمان، گیروس فرونتال تحتانی که به سیستم ادراک تصویری در مغز گفته می‌شود. این بخش تشخیص می‌دهد که یک شیء عجیب چگونه به نظر می‌رسد. به این معنی که تلاش می‌کند تصاویر و احجام ناآشنا را با دانسته‌های قبلی خود توصیف کند. نتیجه این عمل می‌تواند نوعی تمایل خاص به دیدن حالت‌های انسانی در جایی باشد که چنین چیزی وجود ندارد.

لی در ادامه صحبت‌های خود اشاره می‌کند که هنوز محققان موفق نشده‌اند الگوی منظمی از این نوع ادراک را شناسایی کنند. با این حال امکان دارد که انسان‌ها هم از نظر تکاملی به عنوان یک گونه و هم از طریق سال‌ها تمرین به صورت جداگانه، چنین عیب و نقصی را برای شناسایی اشکال ایجاد کرده باشند. تقریبا تمامی افراد این پردازش ذهنی را به صورت ناخودآگاه انجام می‌دهند؛ اما، همه آن‌ها به یک میزان درگیر چنین نقص ادراکی عجیبی نیستند. شما حتی ممکن است به سختی بتوانید چهره خاصی را در تصویر شناسایی کنید. در هر صورت نگران نباشید. افراد زیاد دیگری مانند شما هستند.

آیا موفق شدید حیوانات تصویر سحابی کارینا را شناسایی کنید؟ شما چه موجوداتی را در تصویر مشاهده می‌کنید؟ در نظرات با ما همراه باشید.

منبع: Popular Science

بیشتر بخوانید: معما: آیا می‌توانید سگ دوست داشتنی مهربان را در میان خانواده خرس‌های قطبی پیدا کنید؟

بیشتر بخوانید: بچه گربه دم‌کوتاه را در این عکس شناسایی کنید: چالش اداره حفاظت از محیط زیست نیویورک

امتیاز: 4.0 از 5 (3 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

Yet the diggers & the wanderers In their hopes of extracting that very sliver Of flaccid meaning Every so often migrate...

۴ دیدگاه

  1. Avatar . گفت:

    من میمون،شامپانزه،انتر و یابو علفی دیدم.به این اختلال ادراکی می گند اختلال سگی.

  2. Avatar kianoush گفت:

    یکیشون که شبیه قالیبافه اون یکی هم فک کنم حسن روحانی باشه

    • Avatar ما گفت:

      ذهن من که اصلا خسته نشده است و فعالیت و کارکرد مغزم هم بیشتر شده که کمتر نشده است.
      اما در تصویر یک سگ با قلاده میبینم و پشتش هم یک گربه با عینک دودی! پشت گربه هم یک اسب آبی میبینم. جلوی تصویر هم یک میمون ماداگاسکاری یا WALL-E میبینم که داره دست تکون میده 🙃

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.