خروپف کردن

خروپف کردن چه علتی دارد و راه حل برطرف کردن آن چیست؟

خروپف کردن، معضلیست که گفته می‌شود از هر دو بزرگسال، یک نفر دچار آن است. خروپف کردن در خواب ممکن است شما را آزار ندهد اما قطعا برای شریک زندگیتان این‌طور نیست. این موضوع بعضا می‌تواند نشان دهنده وجود مشکلات در سلامت فرد باشد. این‌بار به این موضوع نسبتا همگانی پرداخته‌ایم، در ادامه ما را همراهی کنید.

عوامل موثر در خروپف کردن و برطرف کردن آن:

خروپف کردن

خروپف کردن زمانی اتفاق می‌افتد که شما از طریق گلویتان در حین خواب نفس می‌کشید. این امر باعث می‌شود بافت‌های در حال استراحت گلویتان به لرزه افتاده و صدای گوش‌خراش و گاها ترسناکی که با نام خروپف می‌شناسیم، تولید بشود. این صدا گاهی اوقات حتی باعث از خواب پریدن خود فرد نیز می‌شود. افرادی که شرایط زیر را دارند، اغلب بیش‌تر خروپف می‌کنند:

  • چاقی
  • داشتن مشکل در ساختار دهان، بینی و یا گلو
  • محرومیت از خواب (کم‌خوابی شدید)
  • استفاده از مشروبات الکلی
  • به پشت خوابیدن
  • راه‌های هوایی مسدود شده در حین خواب

راه حل‌های خانگی برای برطرف کردن خروپف:

ابتدا باید بگوییم که ملاقات با یک پزشک به جهت تشخیص وجود و یا عدم وجود مشکلات جدی در خصوص خروپف کردن را به همه، توصیه می‌کنیم. در صورتی که مشخص شد این شرایط ربطی به هیچ مشکل جدی و مهمی در خصوص سلامتی ندارد و تنها حاصل از طرز خوابیدن و دلایلی از این قبیل است، می‌توانید برای رهایی از آن، از موارد ذکر شده در ادامه استفاده ببرید.

خروپف کردن

1. کاهش وزن در صورت وجود اضافه وزن:

این موضوع به کاهش میزان بافت موجود در گلو که ایجاد صدای خروپف می‌کند، کمک شایانی خواهد کرد.

2. به پهلوها خوابیدن:

بعضی اوقات به پشت خوابیدن، باعث برگشت زبان به داخل گلو و مسدود شدن راه‌های تنفسی می‌گردد. به پهلو خوابیدن از بروز این مشکل جلوگیری می‌کند. در این حال، هوا به راحتی در مجراها و گلو جریان داشته که احتمال خروپف کردن را پایین می‌آورد.

3. بالا آوردن سمتی که سرتان را در هنگام خواب قرار می‌دهید:

بالا آوردن ارتفاع سمتی که سرتان را قرار می‌دهید در حدود 10 سانت، به کاهش این موضوع کمک می‌کند.

4. درمان آلرژی‌های مزمن:

آلرژی می‌تواند باعث کاهش جریان هوا در داخل بینی بشود. این امر منجر به تمایل بیشتر فرد، برای با دهان نفس کشیدن می‌شود. این موضوع باعث افزایش احتمال خروپف کردن خواهد شد. بهتر است برای درمان این مشکل با پزشک خود مشورت کنید.

5. برطرف کردن وجود مشکلات ساختاری در بینی:

بعضی افراد به طور مادرزادی و یا بر اثر شکستی، مشکلاتی در ساختار بینی دارند که باعث بروز این حالت می‌شود. این شرایط را با انجام جراحی بینی می‌توان برطرف کرد.

خروپف کردن

6. عدم استفاده از مشروبات الکلی و قرص‌های خواب:

کنار گذاشتن هر دو موضوع ذکر شده در عنوان، می‌تواند در رفع این موضوع تاثیر بسیاری داشته باشد. در صورتی که از قرص‌های خواب آور به تجویز پزشک مصرف می‌کنید، بهتر است قبل از قطع یک‌باره آن، با پزشک مشورت کنید.

7. سیگار کشیدن را کنار بگذارید:

سیگار کشیدن یک عادت بسیار مضر است که وجود این مشکل را به شدت تشدید می‌کند.

8. خواب کافی:

به اندازه کافی استراحت کردن (7 الی 8 ساعت در شبانه روز) تاثیر به سزایی در رفع این مشکل دارد.

9. استفاده از لوازم جانبی:

دستگاه‌هایی برای رفع این مشکل طراحی شده‌اند که در بازار به فروش می‌رسند. با خرید آن‌ها و قرار دادنشان در مکان ذکر شده طبق دستور مصرف، در هنگام خواب، می‌توانید تاثیرشان را امتحان کنید. بهتر است با دندان‌پزشک خود در خصوص خرید یک دستگاه استاندارد که آسیبی به دهان و دندان‌هایتان وارد نکند، مشورت کنید.

10. روش‌های دیگر:

طبق مطالعات به عمل آمده، روش‌های دیگری چون CPAP (فشار مثبت جریان هوای ممتد)، استفاده از ایمپلنت Palatal، انجام جراحی UPPP (Uvulopalatopharyngoplasty)، تخریب بافت با فرکانس‌های رادیویی (Somnoplasty) و … نیز برای درمان این معضل وجود دارد که در صورت حاد بودن این مشکل، می‌توانید با پزشک خود مشورت کرده و در خصوص امکان انجام آن‌ها در ایران، اطلاعات بدست آورید.

لوازم جانبی برای رفع خروپف

امتیاز: 4.7 از 5 (9 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.