خرید اینترنتی یکی از ارکان پیشرفت و نماد جامعه مدرنتیه در قرن معاصر


تاریخچه خرید اینترنتی

خرید اینترنتی یکی از ارکان پیشرفت و نماد جامعه مدرنتیه در قرن معاصر است، تاریخچه خریدهای اینترنتی به اواخر قرن بیستم بر می‌گردد، آنجا که برای اولین بار در سال ۱۹۹۱ بحث خرید از طریق اینترنت و دورا دور در خانه مطرح شد و دیگر نیازی به حضور فیزیکی و پول نقد نبود، البت در آن‌ سال‌ها به فراوانی و سهولت امروزه اینترنتی وجود نداشت، یک نوع اینترنت آن هم نه به این سرعت، نه به این سبک و سیاق و نه به این عامیانه، منابع رسمی اولین خرید اینترنتی را به ثبت نرسانده‌اند، اما به ذکر منابع غیر رسمی اولین بار در سال ۱۹۹۴ اولین خرید اینترنتی انجام شد.

تاریخچه خرید اینترنتی به اواخر قرن بیستم بر می‌گردد، آنجا که برای اولین بار در سال ۱۹۹۱ بحث خرید از طریق اینترنت و دورا دور در خانه مطرح شد.


ویترین خریدها و فروشگاه‌های اینترنتی دنیا

اگر بخواهید از یک فروشگاه اینترنتی بزرگ نام ببرید شما راهی جز نام بردن از سایت بزرگ آمازون ندارید، شناسنامه و ویترین خریدها و فروشگاه‌های اینترنتی دنیا فروشگاه آمازون است که این نوع خرید و حتی فروش را با استفاده از سبک و سلیقه و ایده‌های ناب خود رواج داد و امروزه به قول عوام در آن از جان آدم تا شیر مرغ نیز معامله می‌شود، البته فروشگاه‌های اینترنتی زیادی ایجاد شده که هرکدام حوزه خاصی را دارند، تقریبا شما در هر سایت، تماس تلفنی و حتی اپلیکیشن‌های موبایلی و … می‌توانید خرید اینترنتی انجام می‌شود.

طبق پیش بینی‌های مراجع رسمی خریدهای اینترنتی هرسال نسبت به سال گذشته بیشتر و وسیع‌تر می‌شود، در گوشه و کنار ما حتی کشورهای جهان سوم در کنار کشورهای در حال توسعه، تقریبا غیر ممکن است فردی پیدا نشود حتی یک بار خرید اینترنتی انجام نداده باشد، شارژ موبایل تا پرداخت قبوض، وسایل خانه و لباس ورزشی و بهداشتی و صدها صد مورد دیگر امروزه با خرید اینترنتی انجام می‌شوند.

برای پی بردن به اهمیت خرید اینترنتی در زندگی روزمره می‌توانید با نگاهی به آمار منتشر شده منابع رسمی بانکی، تراکنش‌های هر سال در این زمینه را بررسی کنید تا ببینید خرید اینترنتی جز لاینفک زندگی مردم شده است، اولین مزیت از مزایای این روش شاید کم زحمت بودن خریداران است، اما مطمئن باشید اکثر مردم مقایسه قیمتی و کیفیتی و اعتماد به فروشگاه‌ها و ارسال محصولات توسط فروشگاه ها را اولویت خود برای این خرید نوین را می‌دانند‌.


فروشگاه‌های اینترنتی در ایران

فروشگاه‌های اینترنتی در ایران سابقه چندانی ندارند و اولین این فروشگاه‌ها به شکلی که از یک فروشگاه واقعی اینترنتی سراغ داریم دیجی کالا بود که در سال ۱۳۸۵ شروع به فعالیت کرد، این فروشگاه در ابتدا موبایل و لب تاب را عرضه داشت اما بعدها و به دلیل اشتیاق و اسقبال مشتریان به مرور دیگر دستگاه‌های الکترونیکی نیز به فروش رسید، پس از ۱۲ سال امروز تقریبا هر آنچه که باید را این فروشگاه به فروش می‌رساند و نمونه موفق یک فروشگاه اینترنتی است.

فروشگاه‌های اینترنتی دیگری نیز در ایران توانسته‌اند رضایت مردم را جلب کنند که تعدادشان روز به روز افزایش می‌یابد، خرید اینترنتی در ایران با سرعت غیرقابل باوری گسترش داشت و یک امر بسیار ضروری در کشور مبدل شده است به طوری که اگر شما صاحب یک کسب و کار باشید باید بتوانید زمینه فروش اینترنتی را فراهم کنید تا طیف وسیعی از مشتریان را حفظ کنید، نباید فراموش کنیم یکی از ارکان پیشرفت جامعه مدرن خرید اینترنتی و جلوگیری از رفت و آمدهای فیزیکی برای خرید است‌.

فروشگاه‌های اینترنتی در ایران سابقه چندانی ندارند و اولین این فروشگاه‌ها به شکلی که از یک فروشگاه واقعی اینترنتی سراغ داریم دیجی کالا بود .


امنیت درگاه‌های پرداخت

یکی از اولین مباحث مطرحه در خرید‌های اینترنتی، امنیت درگاه‌های پرداخت و محافظت از کارت‌های بانکی مشتریان و حتی صاحب کسب و کار است، به دلیل احتمال هرگونه سو استفاده احتمالی عوامل بیرونی از جمله هکر و حمله مهاجمان، درگاه‌ها‌ی پرداخت بسیار حائز اهمیت هستند و باگ و ضعف‌ این درگاه‌ها می‌تواند تبعات جبران ناپدیری را به دنبال داشته و اعتماد در این نوع پرداخت را از بین ببرد.

شاید در نگاه و باور اول این یک معضل بسیار بزرگ برای فروشگاه‌ها و خریدهای اینترنتی باشد، هرچه باشد امنیت سرمایه مهمترین دغدغه مردم است، اما هرچه احتمال نفوذ به این باگ‌ها و سو استفاده‌های احتمالی افزایش یافت، راه‌های جلوگیری از آن نیز قدرتمندتر شد، عناوین شغلی و متخصصان حوزه it این دغدغه را رفع کرده و به مردم اطمینان را داده‌اند که با خیال آسوده تمام خرید و فروش‌ها را به صورت اینترنتی انجام دهند بی آنکه سرقتی صورت بگیرد.

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.