درخت خون اژدها

درخت خون اژدها و نکاتی جالب در مورد این درخت عجیب – با هم بخوانیم

در زمان‌های قدیم، شنیدن برخی حکایت‌ها در مورد گریه درختان یا ظهور چشمه‌ای در زیر ریشه‌هایشان در شرایط خاص، برای اغلب مردم باورپذیرتر بود. اما این‌بار ما شما را با درختی آشنا خواهیم کرد که بعد از زخمی شدن تنه آن یا بریدن چوبش، از آن خون بیرون می‌آید، خون اژدها! با ما همراه باشید.

نکاتی جالب در خصوص عجیب‌ترین درخت باستانی دنیا: خون اژدها

درخت خون اژدها

جنس و مکان:

درخت خون اژدها یک درخت همیشه سبز است که در زیرمجموعه درخت‌های جنس Dracaena قرار دارد. این درخت در مجمع‌الجزایر Socotra واقع در یمن، در خلیج عدن یافت می‌شود.

درخت خون اژدها

تاریخچه و شرایط مطلوب زیست:

شرایط مطلوب برای رشد این گیاه، مناطق خشک غنی از آهک بوده و گروه‌های بزرگ از این درخت‌ها، در رژیم‌های هوایی ابری و مه‌آلود تشکیل می‌شود. درخت خون اژدها باقی مانده از جنگل‌های استوایی دوران Policene است.

برخلاف تاریخچه بسیار قدیمی و شمایل کاملا مخصوص این درخت، ادامه حیاتشان در آینده خیلی مشخص نیست. به دلیل تغییرات اقلیمی، تقسیمات به وجود آمده در زیست‌گاه این درخت و البته بهره‌برداری‌های پایان ناپذیر بشر، درختی که توانسته چیزی بیش از 5 میلیون سال روی این کره خاکی زندگی کند، مشخص نیست که بتواند رنگ آینده‌های پیش رو را ببیند.

درخت خون اژدها

با این‌که این گیاه همیشگی توانسته است در طول صدها سال، تحت شرایط مطلوب زنده بماند، طبق آخرین طبقه‌بندی‌ها، جزو گروه‌های آسیب‌پذیر قرار داده شده است.

مورفولوژی:

این درخت به دلیل تنه یک‌دست و تاج چترمانند شاخه‌هایش، شبیه یک قارچ بسیار بزرگ است. این گیاه معمولا ارتفاعی نزدیک به 10 متر دارد. تنه و شا‌خه‌های این درخت در طول رشد، قطورتر می‌شوند.

تاج بسیار متراکم این درخت، از تعداد بسیار زیادی شاخه و تقسیم هر شاخه به دو قسمت تشکیل شده است. این تاج چتر مانند، باعث می‌شود تا تنه درخت زیر سایه آن قرار داشته باشد. همین‌طور از خشک شدن خاک و آزار دیدن جوانه‌ها بر اثر اشعه فرابنفش، جلوگیری می‌کند. گونه‌های مختلفی از گیاهان و حیوانات زیر سایه این درخت زندگی می‌کنند.

شاخه بندی درخت خون اژدها

برگ‌های این درخت کشیده، نازک و توپُر هستند که در انتهای هر شاخه قرار می‌گیرند. نقش اصلی آن‌ها، جذب رطوبت هوا و رساندن به ریشه‌ها است. حدود سه الی چهار سال نیز بر روی درخت باقی می‌مانند. بزها در فصول خشکی از این برگ‌ها تغذیه می‌کنند.

شکوفه و میوه درخت:

شکوفه درخت خون اژدها

این درخت در طول فوریه به شکوفه می‌نشیند. شکوفه‌های آن سفید یا سبز رنگ، کوچک و معطر هستند که در انتهای هر شاخه می‌رویند.

میوه درخت خون اژدها

میوه این درخت، توپ‌های کوچکی حاوی 1 الی 3 دانه است که در هنگام رسیدن به رنگ نارنجی در می‌آید و تا پنج ماه پس از گرده‌افشانی بر روی درخت باقی می‌ماند. پرندگان با خوردن این میوه‌ها، باعث توزیع این دانه‌ها در سراسر حیات وحش می‌شوند.

رزین قرمز رنگ معروف:

خون اژدها

تنه و شاخه‌های آسیب دیده این درخت، یک رزین قرمز رنگ تولید می‌کنند که باعث نام‌گذاری اسم این درخت شده است. از این رزین برای درمان اسهال، خون‌ریزی، زخم‌های سطحی، زخم معده، اسهال خونی و تب استفاده می‌شود.

از قرن هجدهم از این رزین برای رنگ زدن بدنه ویولون استفاده می‌شود. همچنین اغلب از این ماده در تولید خمیر دندان، رز لب، چسب، سفال و به عنوان منبع رنگدانه قرمز در رنگرزی پشم‌ها استفاده می‌شد.

خون اژدها

از این رزین به جهت بخور دادن نیز گاها استفاده می‌شد و به دلیل رنگ غیر معمول آن، در مراسم مختلف جادویی استفاده به عمل می‌آمد.

از چوب این درخت، کندوی عسل و از برگ آن، طناب تولید می‌شود.

باورها و اعتقادات تاریخی:

درخت خون اژدها

منظره‌ای که در جزیره Socotra به واسطه این درخت به وجود آمده است، بی‌شباهت به فیلم‌های تخیلی-فضایی نیست. در طول میلیون‌ها سال، با وجود این درخت عجیب در  این جزیره خالی از سکنه در دریای عرب، تنوع زیستی بسیار منحصر به فردی در کره زمین به وجود آمده است.

درخت بطری پیازی

درختان خون اژدها پیچیده در هم و درختان بطری پیازی ساکن در این جزیره، باعث به وجود آمدن  اساطیر و افسانه‌های گوناگون در طول تاریخ شده است. به طوری که دریانوردان طبق این داستان‌ها و روایات، از ورود به این جزیره می‌ترسیدند و باور داشتند که این تکه از زمین، محل اصلی باغ عدن بوده است.

جنگلی از درخت خون اژدها

امتیاز: 4.3 از 5 (24 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.