یوگای گرم

یوگای گرم و ده نکته مهم که هر نوآموز آن باید آن‌ها را بخواند

یوگای گرم، شاید تاکنون با این نوع تمرینات آشنایی نداشته باشید یا حتی نام آن را نشنیده باشید. پس نخست بیاید تا با آن آشنا شویم. یوگای گرم نوعی از تمرینات ورزشی است که در ۲۶ حالت مختلف انجام می‌شود و همان‌طور که از نام آن برمی‌آید در فضایی بسیار گرم در دمای حدود ۴۰ درجه سانتی‌گراد به انجام می‌رسد.

قطعا اولین حضور در این تمرینات برای هرکسی استرس‌زا خواهد بود و اگر به شما گفته شود که کسی در اولین تجربه خود در یوگای گرم نگران نبوده حتما به شما دروغ گفته شده است. یوگای گرم با عنوان بیکرام یوگا نیز شناخته می‌شود.

برای کسانی که در نقاط سردسیر زندگی کرده‌اند پوشیدن لباس مخصوص یوگای گرم و وارد شدن به باشگاه برای اولین بار بسیار سخت است. افرادی وجود دارند که مدت‌ها در مناطق سردسیر زندگی کرده‌اند و تحمل دمای ۴۰ درجه سانتی‌گراد برای آنها تقریبا غیرممکن بوده اما به هر ترتیب ممکن کلاس‌های اولیه را گذرانده‌اند و پس از آن نیز توانسته‌اند دوره‌های بعدی را نیز با موفقیت پشت سر بگذارند. همین افراد با گذشت زمان متوجه این مسئله شده‌اند که چقدر برای قدم گذاشتن به محیط تمرین و غوطه‌ور شدن در آن گرمای لذت‌بخش بی‌تاب هستند.

این گرمای مطبوع نه تنها یک تجربه لذت‌بخش به همراه دارد، بلکه بسیار جهت افزایش انعطاف‌پذیری بدن فرد مفید خواهد بود. حال در این مطلب قصد داریم به ارائه نکاتی برای کمک به نوآموزان در این ورزش بپردازیم. نکاتی که حاصل تجربه کهنه‌کاران در عرصه یوگای گرم است، افرادی که عاشقانه در این زمینه فعالیت کرده‌اند.

یک: با نوشیدن آب سطح آمادگی خود را بالا ببرید

آب

میزان هیدراته بودن بدن عامل بسیار مهمی در یوگای گرم می‌باشد، بنابراین بهتر است که فرد سعی کند سطح هیدروژن بدن خود را بالا نگه دارد. نکته حائز اهمیت در این زمینه این است که شما تنها قادر به جذب 1/4 لیتر آب در هر ۱۵ دقیقه می‌باشید، پس خیلی با این مسئله به شکل افراطی برخورد نکرده و در نوشیدن آب با آرامش عمل کنید.

دو: قبل از حضور در تمرین خیلی فکر نکنید

حتما لازم است مقدار زیادی آب مصرف نمایید اما به هیچ وجه قبل از ورود به کلاس این کار را نکنید. دلیل این مسئله روشن است زیرا فرایند جذب آب فرآیندی زمان‌بر است. نوشیدن آب درست قبل از تمرین تنها موجب انباشته شدن آن در شکمتان خواهد شد که در نهایت این مسئله به علت حجم زیاد آب انباشته‌شده در شکمتان، موجب ناراحتی شما در طول انجام حرکاتی که شامل خم شدن به طرف جلو است، خواهد شد.

سه: سعی کنید در زمان منتهی به تمرین غذایی در حجم کم یا فوری صرف نمایید

لازم است دو تا چهار ساعت قبل از شروع تمرین چیزی نخورید. حتی اگر مجبور شدید حتما چیزی بخورید خیلی در این زمینه محتاط باشید. در این هنگام صرف یک وعده غذایی سبک مانند موز می‌تواند پیشنهاد مناسبی باشد.

چهار: درست قبل شروع تمرین دوش بگیرید

استحمام قبل از تمرین موجب افزایش راندمان بدنتان خواهد شد. همین‌طور خالی بودن مثانه امر بسیار مهمی است، چون در غیر این صورت در طول تمرین این موضوع موجب ایجاد ناراحتی بسیار برای شما خواهد شد.

پنج: لوازم مناسب همراه داشته باشید تا زمانی که عرق می‌کنید راحت‌تر باشید

یوگای گرم

در طول تمرینات یوگای گرم میزان تعرق بدن شما بسیار بالاست بنابراین پیش‌بینی وسایلی که در این زمینه به شما کمک می‌کنند بسیار اهمیت دارد. یک بطری آب حوله و شاید یک سربند که از ورود عرق به چشمانتان جلوگیری کند، پیشنهادت مناسبی است. همچنین همراه داشتن یک حوله بزرگ که بتوانید از آن به‌عنوان زیرانداز استفاده کنید مسئله مهمی است زیرا نبود آن باعث می‌شود دائما در طول تمرین لیز بخورید. البته باشگاه شما ممکن است حوله‌هایی در دسترس داشته باشد که بتوانید آنها را قرض کنید. یک نکته مهم دیگر تعویض لباستان در طول تمرین است زیرا ممکن است گرمای شدید و تعرق زیاد موجب سوختگی بدن شما شود.

شش: برای استراحت کردن احساس آزادی کنید

شاید پیش بیاید که در طول تمرین فشار زیاد گرما شما از حال ببرد. در این هنگام مربی شما باید رفتاری محبت‌آمیز داشته و به شما زمان استراحت‌های کوتاه بدهد یا هر نوع استراحت دیگری که مناسب شما است در زمانی که شما نیاز به تمرکز دارید. سعی کنید از وقتتان به نحو احسن استفاده نمایید چون این تایم تمرین متعلق به شماست نه هیچ‌کس دیگری.

هفت: به محدودیت‌های جسمی‌تان توجه داشته باشید

توجه به این مسئله یکی از نکات مهم در یوگای گرم است، زیرا گرمای زیاد ماهیچه‌های شما را بسیار تحت تأثیر قرار می‌دهند. حفظ شرایط عضلانی در سطحی آماده و قبراق موجب عملکرد فوق‌العاده شما در طول تمرین خواهد شد.

هشت: موز بخورید یا از منابع دیگر پتاسیم استفاده کنید

موز

درصورتی‌که عضلات پای شما دچار گرفتگی شده است، احتمالا به این دلیل است که بدنتان خشک شده و نیاز به آب و الکترولیت بیشتری پیش از شروع تمرین بعدی‌تان خواهید داشت، بنابراین باید پتاسیم بیشتری مصرف نمایید.

نه: صبور باشید و سعی کنید تمرین را ترک نکنید

به خاطر بسپارید عادت کردن به گرما در طول کلاس‌های یوگای گرم، چیزی بین ۲ تا ۸ جلسه به طول می‌انجامد. این امر بستگی به میزان گرما و همچنین میزان تحمل فرد نسبت به رطوبت محیط دارد. این احتمال وجود دارد که فرد به علت فشار ناشی از گرما و رطوبت دچار سرگیجه شود. در این حالت توصیه می‌گردد دراز کشیده و یک بطری آب روی مچ دستش قرار دهید. به یاد داشته باشید به‌هیچ‌وجه تمرین را ترک نکنید زیرا با این کار فرآیند سازگاری‌تان را دچار وقفه خواهید کرد.

ده: در یوگای گرم خوش بگذرانید

نکته مهم دیگر در یوگای گرم ایجاد احساس رضایت است. سعی کنید آسوده باشید، این تمرینات را بیش‌ازحد جدی نگیرید و از هر لحظه تمرین نهایت لذت را ببرید. تجربه شیرینی که بعد از خارج شدن از محیط گرم تمرین و ورود به هوای آزاد ایجاد می‌شود موجب افزایش انگیزه افراد زیادی در یوگای گرم شده است، امید است شما نیز این حس خوب را تجربه نمایید.

امتیاز: 4.7 از 5 (9 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

کارشناس ارشد تجارت الکترونیک

یک دیدگاه

  1. Avatar kamy گفت:

    چه جالب تا حالا نشنیده بودم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.