راز شکل‌گیری عادت‌های خوب

راز شکل‌گیری عادت‌های خوب و ماندگار طبق اطلاعات علمی چیست

عادات ما آن قدر به نرمی عمل می‌کنند که تقریبا هیچ وقت درباره آن‌ها فکر نمی‌کنیم. بیایید با راز شکل‌گیری عادت‌های خوب و ماندگار طبق اطلاعات علمی آشنا شویم. در ادامه همراه دینو باشید.

مراحل شکل‌گیری عادت

پاسخ «وندی وود» (Wandy Wood)، روانشناس پژوهشگر و نویسنده «عادت‌های خوب، عادت‌های بد»، در  Quora را می‌خوانید:

اگر ما از علم در حال ظهور در مورد چگونگی، زمان و چرایی کارکرد عاداتمان بهره ببریم، می‌توانیم زندگی بسیار متفاوتی داشته باشیم. برای چیزی که کاملا با وضعیت بشر سازگار بوده و پاسخگوی کامل نیازها باشد، عادات ما به طور غیرشهودی متناقض هستند.

ناآگاهی در حقیقت ویژگی تعیین‌کننده عادات بوده و به آن‌ها کمک می‌کند تا در کاری که انجام می‌دهند موفق باشند. یاد بگیرید با وجود داشتن اهداف آگاهانه، برای انجام کاری تلاش کنید. من در کتاب جدیدم با عنوان «عادت‌های خوب، عادت‌های بد» به این موضوع می‌پردازم.

راز شکل‌گیری عادت‌های خوب

خودآگاهِ آگاه ما در هر لحظه بخشی از ماست. زمانی که تصمیم‌گیری می‌کنید، ابراز احساسات نمود و یا اعمال اراده می‌نمایید، مشغول فعالیت است. شما هر روز با آن روبرو هستید. در این میان، بهتر است بدانید که ما، توانایی درون‌نگری نیز داریم. با این حال، فقط می‌توانیم بخش‌های قابل شناخت تجربه خود را بشناسیم و این‌ها عادات ما نیستند. عادات ما آن قدر به نرمی عمل می‌کنند که تقریبا هیچ وقت درباره آن‌ها فکر نمی‌کنیم. دنیای عادت بسیار خودمختار است. منطقی است که از آن به عنوان نوعی «خود دوم» یاد کنید. جلوه‌ای از شما که در سایه ذهن متفکری که خوب می‌شناسید، زندگی می‌کند. اگرچه از آن آگاه نیستید، ذهنِ شرطی‌شده شما مصرانه در حال فعالیت بوده و حتی در مورد آن چه می‌آموزد، سختگیری ندارد و فقط نیازمند تمرین است.

تکرار، پاداش و زمینه، راز شکل‌گیری عادت‌های خوب و ماندگار طبق اطلاعات علمی هستند. این 3 مورد برای تغییر عادات ناخواسته و شکل‌گیری موارد خوب و منطبق با اهداف ما، نقش کلیدی دارند.

تکرار

وقتی یک عمل را به یک روش ثابت تکرار می‌کنیم، تصمیمات ما ساده می‌شوند. تا به حال شده در اتومبیل خود با قصد تمیز کردن آن بنشینید؟ مواردی که در نهایت خود را روی کاناپه مشغول استراحت یافته‌اید! به طوری که همواره قصد انجام آن را دارید؛ اما، …! این رفتار نتیجه عادت شماست. کاری که بارها تکرار کرده‌اید، به ناخودآگاه شما منتقل شده است. تکرار به خودی خود یک آغازگر جادویی برای عادات نیست؛ بلکه، راهی برای القاء این عمل ذهنی به روان شماست. بار دوم که کاری را انجام می‌دهید، به زمان و تلاش ذهنی کمتری نیاز خواهید داشت. دفعه سوم این میزان کمتر از قبل خواهد بود. این چرخه بارها و بارها تکرار می‌شود تا جایی که هنگام انجام آن، به سختی در مورد آن فکر می‌کنید. به همین سادگی یک عادت در شما ایجاد شد.

پاداش

اهداف و پاداش‌ها برای شروع کار مکرر نیز بسیار مهم هستند. آن‌ها همان چیزی‌اند که در وهله اول باعث ایجاد بسیاری از عادت‌های مفید می‌شوند. ما ساخته شده‌ایم برای تکرار آن چه دوست داریم. شاید دوست دارید صبح‌ها به موسیقی گوش دهید. احتمالا این کار را به قدری که برای ایجاد یک عادت کافی باشد، انجام داده‌اید. اکنون، شما فقط بدون فکر کردن موزیک را روشن می‌کنید. اما اگر چیزی را دوست ندارید چه می‌کنید؟ حتما در نظر شما ارزش مبارزه ندارد. این گونه، هرگز عادت نخواهید کرد. مگر این که راهی برای سرگرم‌کننده‌تر کردن آن پیدا کنید. راهی که باعث شود یک کار را بیشتر و بیشتر تکرار کنید.

نکته جالب درمورد عادت‌ها و پاداش‌ها این است که عادات ما، بر مبنای پاداش‌های گذشته ساخته می‌شوند. در زندگی روزمره، این یک ویژگی مفید است. منطق اصلی عادات این است که وقتی ما به آنچه انجام می‌دهیم ادامه دهیم، آن چه را که می‌خواهیم انجام دهیم، ادامه خواهیم داد. عادات یک میانبر ذهنی برای به دست آوردن آن پاداش ویژه است: فقط آنچه را که در گذشته انجام داده‌اید، تکرار کنید تا پاداشی را که در گذشته تجربه کرده‌اید، باز هم به دست آورید. این نوع پاداش‌ها می‌توانند به مرور زمان در ما ایجاد عادت کنند.

زمینه

مورد بعدی تاثیرگذار، زمینه است. زمینه به همه چیز در اطراف شما اشاره دارد، هر آن چه که شما نیستید. «ساموئل بکت» گفت:

عادات ما، سازش بین ما و زمینه‌های ماست.

این مهم است، اگر زمینه پایدار باشد، شما در همان مکان زندگی می‌کنید، همان مسیر کار را ادامه می‌دهید، هر شب روی صندلی خود می‌نشینید؛ و در نهایت، اقدامات گذشته را به صورت خودکار تکرار می‌کنید. اگر زمینه‌های ما تغییر کند، باید مجبور شویم تصمیم بگیریم و بار دیگر شروع به ساختن عادت کنیم.

با تمرین آگاهانه و تمرکز بر روی این سه راز شکل‌گیری عادت‌های خوب، زندگی بهتری را تجربه کنید. شما می‌توانید نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: Quora

بیشتر بخوانید: یک راه آسان برای ترک عادت های بد که می‌توانند بسیار وسوسه‌کننده باشند

بیشتر بخوانید: بیماری مجردی: ناسالم‌ترین عادت‌هایی که اکثر افراد مجرد دارند را بشناسید

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

Yet the diggers & the wanderers In their hopes of extracting that very sliver Of flaccid meaning Every so often migrate...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.