ترک عادت های بد - اعتیاد به گوشی

یک راه آسان برای ترک عادت های بد که می‌توانند بسیار وسوسه‌کننده باشند

اگر شما هم مانند بسیاری همیشه آغاز سال یا ابتدای هفته را برای انجام کارهای مهم انتخاب می‌کنید، بد نیست بدانید که آغاز سال 2019 بهترین زمان برای ترک عادت های بد است. اما چگونه باید با آنها مقابله کنیم؟

برای ترک عادت های بد چه کنیم؟

مشکل عادت‌های بد این است که به طور کلی ترک آنها از شروعشان سخت‌تر است، اما یک راه‌حل ساده برای حل این مشکل وجود دارد و آن “دشوار کردن شرایط انجام کار بد” است. به بیان ساده‌تر یعنی موانعی برای انجام عادت بد ایجاد کنید، که انجام آن بسیار سخت‌تر از انجام ندادنش باشد.

به عنوان مثال

اگر شما بیش از اندازه تلویزیون تماشا می‌کنید، بعد از هر بار تماشا کردن، آن را از برق بکشید، اصلاً می‌توانید باتری‌های کنترل آن را در آوردید و دورتر از دسترس خود قرار دهید. حتی می‌توانید آنتن تلویزیونتان را قطع کنید.

اگر به طور مداوم گوشی خود را چک می‌کنید، برای چند ساعت آن را در اتاق دیگری بگذارید. به این ترتیب هر زمان که احساس کردید، الان باید فید اینستاگرام خود را چک کنید، شما اول باید به اتاق دیگری بروید تا گوشی خود را بیاورید. این باعث می‌شود که به این موضوع توجه کنید که شما چقدر الان به این کار نیاز دارید و آیا این واقعاً راهی است که می‌خواهید وقت خود را بگذرانید.

شما می‌توانید از همین استراتژی برای توسعه عادت‌های خوب نیز استفاده کنید: دسترسی به آنها را آسان‌تر چیزی که الان است، کنید. مثلاً اگر می‌خواهید رژیم غذایی بهتری داشته باشید، بهتر است که میوه و سبزیجات بیشتری در یخچال در دسترس شما باشد. به همین ترتیب اگر تنقلاتی هم وجود دارد که برای رژیم شما مناسب نیست، آنها را دور از دسترس خود قرار دهید.

ایده کلی اینست که محیط اطراف خود را در جهت تغییرات مثبت، ترک عادت های بد و تقویت عادت‌های خوب، تغییر دهید و یا حداقل در زمینه تغییر تلاش کنید. به عنوان یک تجربه شخصی، زمانیکه متوجه عادت اعتیادوار چک کردن فید اینستاگرام شدم، با حذف آیکون این برنامه از صفحه اصلی گوشی و مخفی کردن آن در پوشه‌ای، دسترسی به این برنامه را برای خود سخت‌تر کردم و در نتیجه آن موفق به مدیریت زمانی شدم که در این برنامه صرف می‌شد. شما چطور؟ آیا تجربه مشابهی در این زمینه دارید؟ شما برای ترک عادت های بد خود از چه استراتژی کمک می‌گیرید؟

امتیاز: 4.5 از 5 (10 رای)
کمی صبر کنید...

۲ دیدگاه

  1. Avatar محمد گفت:

    سلام. مرسی بخاطر توضیحاتتون که نشان از ریزبینی شما در مسائل زندگی داره . درواقع ما بعنوان یک انسان خیلی از موارد جلوی چشم ما هست و عبور میکند که مثلا چگونه عادت بد را ترک کنیم ولی خب انجام نمی دهیم ولی خوندن مقاله تاثیر بیشتری داره …

  2. Avatar افسانه پناهی گفت:

    ممنون سیمین جان بابت مطلب مفیدت.مخصوصا عادت استفاده از موبایل باید از سرمون بیفته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.