رایج‌ ترین اشتباهات آشپزی که بسیاری از افراد روزانه مرتکب می شوند

آیا شما یک آشپز ماهر هستید یا از آن دسته افراد هستید که وقتی غذا خراب می‌شود، اجاق گاز را سرزنش می‌کنید؟ اگر گزینه دوم را انتخاب کردید، باید بدانید که تنها نیستید. غذاهای بیشتر افراد به علت عادت‌های غلط، اشتباهات ناخواسته در آشپزی، سرعت کاذب یا حتی برخی افسانه‌هایی که در مورد تهیه غذا باور کرده‌اند، آن‌طور که انتظار دارند خوشمزه نمی‌شود.

همه‌ی ما می‌دانیم که گاهی اوقات تغییر عادات آشپزی دشوار است. اما یک غذای خوشمزه‌تر همیشه ارزشش را دارد. در این مطلب، لیستی از رایج‌ ترین اشتباهاتی که مردم هنگام آشپزی مرتکب می‌شوند، تهیه کرده‌ایم تا به شما در ارتقای سطح آشپزی‌تان کمک کنیم.

10مورد از اشتباهات رایج آشپزی

1. پختن گوشت یخ‌زده

قرار دادن تکه‌ای گوشت که تازه فریزر خارج‌شده روی آتش، کباب‌پز یا داخل فر بسیار رایج است. این مورد یک اشتباه بزرگ است؛ اگرچه ممکن است سطح گوشت پخته شده‌‌باشد، اما داخل آن خام می‌ماند. بهتر است یک شب قبل از اینکه بخواهید گوشت را بپزید، آن را از فریزر خارج کنید.

می‌توانید گوشت را تا 24 ساعت قبل از پخت در یخچال قرار دهید. در این حالت گوشت زمان کافی برای یخ‌زدایی کامل را دارد.

2. استفاده از یک چاقو برای برش‌دادن تمام غذاها

استفاده از یک چاقو برای برش‌دادن تمام غذاها یکی از اشتباهات آشپزی است

برخی افراد فکر می‌کنند که با استفاده از یک چاقو برای تهیه هر نوع غذا، در کار صرفه‌جویی می‌کنند. اما این تصور کاملاً اشتباه است. استفاده از چاقوی مناسب برای برش مواد مختلف فرآیند آشپزی را آسانتر و سریعتر می‌کند. برای بریدن گوشت، یک چاقوی بزرگ را انتخاب کنید. برای سبزیجات، میوه‌ها، و حتی گوشت مرغ، یک چاقوی کوچک را انتخاب کنید. همچنین، برای برش نان یک چاقوی دندانه دار ایده‌آل است.

3. هم‌زدن برنج در حال پخت

هم‌زدن برنج در حال پخت یکی از اشتباهات آشپزی است

برخی افراد برای اینکه ببینند برنج چطور شده‌است یا طعم آن را بچشند، مرتبا برنج را هم می‌زنند، اما این کار به شدت اشتباه است. زیرا هم‌زدن برنج باعث آزاد شدن نشاسته می‌شود. همچنین دانه آن می‌شکند و شکل ظاهری برنج تغییر می‌کند.

از طرف دیگر، باید از مقدار مناسب آب استفاده کنید. معمولاً یک فنجان آب برای نصف فنجان برنج، بسته به نوع دانه کافی است. اجازه دهید زمان پخت برنج بدون هم‌زدن به طور کامل سپری شود. زمان پخت، به طور متوسط 15 تا 25 دقیقه برای برنج سفید و حدود 45 دقیقه برای برنج قهوه‌ای است.

4. برش‌دادن استیک به محض تمام‌‌شدن پخت

یکی دیگر از اشتباهات رایج آشپزی این است که به محض تمام شدن پخت گوشت، آن را برش می‌دهند. توصیه می‌شود بعد از برداشتن گوشت از روی آتش یا بیرون آوردن آن از فر، بگذارید چند دقیقه استراحت کند. زیرا حرارت داخل گوشت به پخت کامل و آبدار شدن آن کمک می‌کند.

5. استفاده از روغن نامناسب

همه‌ی روغن‌های پخت و پز یکسان نیستند. برخی از آنها برای سرخ‌کردن در دمای بالا مناسب هستند. در حالیکه برخی دیگر اگر در دمای بالا استفاده شوند، طعمی ترش به خود می‌گیرند. روغن زیتون خالص رنگ تیره‌تر و طعم قوی‌تری دارد و برای تهیه سس و تفت دادن در دمای پایین ایده‌آل است. با این حال، استفاده از آن برای دماهای بالاتر از 375 درجه فارنهایت (191 درجه سانتیگراد) مناسب نیست.

روغن‌های گیاهی مانند روغن آفتابگردان برای سرخ‌کردن، برشته‌کردن و پختن مناسب هستند. روغن ذرت ملایم‌تر است و برای پخت، برشته‌کردن و سرخ‌کردن عمقی از آن استفاده می‌شود. روغن کانولا از گیاه کلزا به دست می‌آید و می توان از آن برای پخت، کباب‌کردن، سرخ‌کردن و تفت‌دادن استفاده کرد.

6. قراردادن مواد در تابه‌ای که هنوز سرد است

یکی دیگر از اشتباهات آشپزی این است که غذا را در زمانی که هنوز تابه سرد است در آن قرار دهید. این مورد باعث می‌شود که روغن بیشتری مصرف شود. بهتر است ابتدا ظروف را گرم کنید، روغن را داخل آن بریزید و در حالی که روغن در حال گرم شدن است، مواد را اضافه کنید. می‌توانید 2-3 دقیقه صبر کنید تا تابه داغ شود.

7. نچشیدن غذا در حین آماده‌سازی

چشیدن غذای در حال پخت با رعایت موارد بهداشتی هیچ مشکلی ندارد. با این کار می‌توانید کیفیت سس،گوشت، ماکارونی یا هر چیز دیگری که در حال تهیه آن هستید را بررسی کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا از اشتباهات جلوگیری کنید. همچنین گاهی اوقات به شما زمان می‌دهد تا دستور پخت خود را اصلاح کنید یا تغییر دهید.

8. اضافه کردن روغن به آبی که ماکارونی در آن در حال پخت است

اضافه کردن روغن به آبی که ماکارونی در آن در حال پخت است، یکی از اشتباهات آشپزی است

این مورد افسانه‌ای است که باید فوراً از بین برود. افزودن روغن به آب ماکارونی نه تنها از چسبیدن رشته‌ها با یکدیگر و تابه جلوگیری نمی‌کند، بلکه باعث سنگینی بیشتر آنها می‌شود زیرا چربی با آب مخلوط نمی شود. همچنین ترکیب کردن ماکارونی و سس را سخت‌تر می‌کند.

9. دور ریختن آبی که ماکارونی در آن پخته می‌شود

معمولا آبی که ماکارونی در آن پخته شده را دور می‌ریزیم. این یک اشتباه بزرگ است، زیرا می‌توان از این آب برای قوام و خوش‌طعم شدن سس استفاده کرد. بنابراین توصیه می‌شود که این مایع را در ظرفی بریزید و با سس مخلوط کنید تا غلیظ‌تر شود.

10. اشتباه برش‌زدن پیاز

اشتباه برش‌زدن پیاز

آیا فقط با فکر کردن به خلال کردن پیاز، اشک می‌ریزید؟ زمانی که پیاز را تکه تکه می‌کنیم، سلول‌هایش را می‌شکنیم. این کار باعث می‌شود که پیاز گازهایی آزاد کند که پس از ترکیب‌شدن با اشک، باعث سوزش چشم می‌شوند.

خوشبختانه راه‌حلی برای این مشکل وجود دارد. شما می‌توانید پیاز را با یک چاقوی تیز در جهت الیاف آن برش دهید. منظور از الیاف، همان نوارهایی است که از ریشه به ساقه می‌رسد. بهتر است که پیاز را به صورت نوار (ژولین) برش دهید. این کار تولید کمتر گازهای تحریک‌کننده را تضمین می‌کند.

آیا نکات آشپزی دیگری برای خوشمزه‌ترکردن غذاها می‌شناسید؟ آیا شما نیز اشتباهات آشپزی بالا را مرتکب می‌شوید؟

نظرات و پیشنهادات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

امتیاز: 5.0 از 5 (2 رای)
کمی صبر کنید...

یک دیدگاه

  1. Avatar unknow گفت:

    سلام

    ببخشید که اینُ می گم چون معمولا اینجا جای درخواست نیست اما در سطح نت با سرچ هایی که انجام دادم به جایی نرسیدم
    میشه لطفا یک مقاله درستُ حسابی بذارین راجب روش صحیح و دقیق پختن برنج چه میزان آب و چه میزان نمک و روغن و روی چه شعله ای و برای چه مدت بپزه که دونه ها جوری پخته بشن که هم خوشمزه بشن هم بهم نچسبن یا همون باصطلاح شله شدن و هم اینکه برنج زیاد دورو برش و اطرافش نسوزه یه حالتی هست که از دست پخت بعضی بخصوص از بعضی ها که نزری دادن خوردم معمولا توی اینجور مواقع بعضی ها سعی می کنن بهترین کارشونُ انجام بدن
    برنج سفید هست ولی وقتی اینجوری درست میشه انقدر خوشمزه میشه که حتی بدون هیچی یعنی بدون خرشت یا هرچیز اضافه ای از خوردن برنج لذت میبرم
    خودم چند بار درست کردم و هربارم شله شده و بدون خرشت یا اضافه کردن چیزی مزه زهره مار می داد و بعد از خوردن هم دهنم باصطلاح مزه آهن میگیره
    و اینکه دستور پخت جوری باشه که بتونم به هر میزانی که می خوام درست کنم مثلا برای چهار نفر یا ده نفر یا بیست نفر بعنوان مثال دارم میگم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.