عواقب سنگین حذف نان از رژیم‌ غذایی: از مشکلات جسمی تا معضلات روانی

در این مطلب، قصد داریم شما را با چند مورد از عوارض حذف کامل نان از رژیم‌ غذایی آشنا کنیم. اگر شما نیز تصمیم به حذف نان از رژیم غذایی خود دارید، احتمالا پس از خواندن این مطلب، از انجام این کار صرف نظر می‌کنید.

هنگامی که قصد دارید تغذیه سالم را شروع کنید، نان اغلب یکی از اولین غذاهایی است که تصمیم می‌گیرید از رژیم غذایی خود حذف کنید. وقتی صحبت از کربوهیدرات به میان می‌آید، منظور غلات‌ها هستند. با اینکه حذف نان سفید ممکن است کمی به کاهش وزن شما کمک کند، حذف کامل نان سبوس‌دار می‌تواند بدن شما را از مواد مغذی ضروری پاک سازد.

6 مورد از عوارض حذف نان از رژیم‌ غذایی

1. ممکن است گرفتگی عضلات پا را تجربه کنید

گرفتگی عضلات به علت حذف نان از رژیم غذایی

افرادی که سعی در کاهش وزن دارند، تمایل دارند که میزان مصرف کربوهیدرات خود را کاهش دهند. اما حذف کامل نان از رژیم‌ غذایی می‌تواند عوارض جانبی ناخوشایندی به همراه داشته‌باشد. اگر قصد دارید از رژیم کتو استفاده کنید، که به معنای حذف تقریبا کامل نان و سایر کربوهیدرات‌ها از رژیم غذایی است، به احتمال زیاد گرفتگی عضلات پا را تجربه خواهید‌کرد. این انقباضات دردناک معمولاً در شب اتفاق می‌افتند. این انقباضات ممکن است از چند ثانیه تا چند دقیقه طول بکشند. نان سرشار از الکترولیت است و عدم دریافت این مواد مغذی ضروری به اندازه کافی در بدن منجر به اسپاسم عضلانی می‌شود.

2. ممکن است احساس خستگی کنید

خستگی  به علت حذف نان از رژیم غذایی

از آنجاییکه مصرف نان سفید سالم‌ترین راه برای دریافت کربوهیدرات کافی نیست، مصرف گندم خالص و جوانه‌ی گندم در حد اعتدال به بدن انرژی بیشتری می‌دهد. از آنجاییکه این مواد سرشار از فیبر، آهن و منیزیم هستند، به شما کمک می‌کنند احساس سیری و انرژی داشته‌باشید. این موادغذایی حتی می‌توانند به شما کمک کنند که پس از یک روز کاری پرمشغله، انرژی کافی برای رفتن به باشگاه داشته‌باشید.

3. به شدت هوس شیرینی می‌کنید

هوس شیرینی  به علت حذف نان از رژیم غذایی

از آنجاییکه نان یکی از مواد تأمین‌کننده انرژی بدن ماست، رها کردن کامل آن به این معنی است که باید منبع انرژی دیگری جایگزین کنیم. زمانی که احساس خستگی و بی انرژی بودن می‌کنیم، به طور طبیع سراغ غذاهایی می‌رویم که می‌توانند به سرعت انرژی ما را تقویت کنند؛ مانند شیرینی‌ها و نوشیدنی‌های شیرین. خوردن نان در حد اعتدال باعث اضافه وزن شما نمی‌شود. اما خوردن شیرینی و شکلات هر زمان که احساس خستگی کردید قطعا باعث افزایش وزن شما می‌شود.

4. دچار مشکلات گوارشی می‌شوید

مشکلات گوارشی ناشی از حذف نان از رژیم غذایی

اگر فقط نان سفید معمولی را از رژیم غذایی خود حذف می‌کنید، ممکن است مشکل چندانی برای شما ایجاد نکند. اما حذف کامل غلات یا نان ممکن است باعث شود زمان بیشتری را در دستشویی صرف کنید. نان سبوس دار سرشار از فیبر است که به هضم غذا کمک می‌کند. درواقع ثابت شده‌است که نان سبوس‌دار حتی بهتر از ملین‌ها برای رفع یبوست عمل می‌کند.

5. نوسانات خلقی شما ممکن است بدتر شود

بدتر شدن نوسانات خلقی به علت حذف نان از رژیم غذایی

اگر تا به حال احساس کردید که هیچ چیز نمی‌تواند سریعتر از یک تکه پیتزا خلق و خوی شما را بهبود بخشد، در‌واقع یک توضیح علمی برای آن وجود دارد. بدن با دریافت کربوهیدرات ماده‌ای شیمیایی به نام سروتونین ترشح می‌کند که مسئول ایجاد احساس خوب است. این ماده‌ی شیمیایی حتی می تواند اشتهای شما را سرکوب کند. این بدان معناست که مصرف کربوهیدرات‌های سالم می‌تواند خلق و خوی شما را بهبود بخشد و گرسنگی شما را مهار کند.

6. ممکن است خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش دهد

خطر ابتلا به بیماری قلبی  به علت حذف نان از رژیم غذایی

نوع غلاتی که انتخاب می‌کنید تا از رژیم غذایی خود حذف کنید، درحفظ سلامت قلبتان نیز موثر است. درحالیکه کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده مانند نان سفید می‌توانند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش دهند، ثابت شده است که مصرف غلات تصفیه‌نشده و سبوس‌دار باعث کاهش کلسترول و جلوگیری از بسیاری از بیماری‌های قلبی می‌شود.

روزانه چه میزان نان می‌خورید؟ آیا تا به حال تصمیم گرفته‌اید که نان را به طول کامل از رژیم غذایی خود حذف کنید؟ نظرات و پیشنهادات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

امتیاز: 5.0 از 5 (4 رای)
کمی صبر کنید...

۳ دیدگاه

  1. Avatar مجید گفت:

    سلام
    من که چند ماه است نان نخوردم هیچ کدوم از این مشکلات را ندارم
    و درست برعکس این که نوشته شده
    حدود 10 کیلو کم شدم
    طاقتم بیشتر شده
    نفخ معده داشتم کاملا خوب شده
    بعد از غذا بیحال میشدم العان اینطور نیست

  2. Avatar نوروزی گفت:

    سلام من نزدیک به یک ماهه نان را کلا ازغذای روزانه ام حذف کردم وتمام غذاهای نانی را با کاهو می خوردم ایا ممکن است این رژیم باعث ناراحتی دراینده شود ؟ علت گرفتن این رژیم ایجادیبوست بعدازماه مبارک رمضان ایجادشده با تشکرازراهنما شما ومطالب تهیه شده درمورد خواص کاهو ونخوردن نان

  3. Avatar نادر گفت:

    نابسامانی های روانی را که ما اهالی خاورمیانه همه ژنتیکی حاملش هستیم و ذاتا داریم و راه فراری از آن نیست. می ماند مشکلات جسمی که به حذف نان می ارزد به خصوص اینکه چیزی به اسم آرد گندم سالم در ایران وجود ندارد و همه اینها شپشک و کپک زده و یا آلوده به فلزات سنگین مثل سرب و … است که همین اواخر یک قلم گفتند به علت خالی بودن سیلوها و گشنه بودن مردم، محموله گندم آلوده به سرب از روسیه تحویل گرفته شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.