رژیم غذایی کامل

ساده ترین راه برای داشتن یک رژیم غذایی کامل و تضمین سلامتی با رعایت چند نکته

اگر می‌خواهید یاد بگیرید که چگونه سالم غذا بخورید؛ اما، نمی‌دانید از کجا شروع کنید، ما در این مطلب شما را با برخی از نکات مهم برای خوردن غذاهای کامل آشنا می‌کنیم. در ادامه با همراهی دینو ساده ترین راه برای داشتن یک رژیم غذایی کامل و تضمین سلامتی با رعایت چند نکته را بخوانید.

تعریف یک رژیم غذایی کامل

همان طور که در سال جدید اهداف و آرزوهای خود را مشخص کرده و برای داشتن یک زندگی بهتر، برنامه ریزی می‌کنید، بد نیست رژیم غذایی‌تان را نیز با مواد غذایی سالم و مفید جایگزین کنید. با این که مقاومت در برابر خوردن خوراکی‌های ناسالم و غیرمفید همیشه دشوار است و با دیدن آن‌ها اشتهای شما تحریک می‌شود؛ اگر یاد بگیرید که چگونه از غذاهای کامل در وعده‌های روزانه خود استفاده کنید، هوس شما به این گونه خوراکی‌ها تا حد زیادی از بین می‌رود. به هر حال، بسیاری از شما تا به حال تلاش کرده‌اید تا همیشه غذاهای کامل بخورید؛ اما، موفقیت آمیز نبوده است. برای شروع بیایید ببینیم که دقیقا «غذای کامل» چیست و داشتن یک رژیم غذایی کامل به چه معناست؟

ساده ترین راه برای داشتن یک رژیم غذایی کامل

در حقیقت، هر ماده خوراکی که پروسس نشده، تصفیه نشده و تا جای ممکن به حالت طبیعی نزدیک باشد، یک غذای کامل است. به این معنی که شما بتوانید آن را مستقیما از زمین، روی یک درخت یا آب دریا و اقیانوس پیدا کنید و بدون انجام عملیات خاصی، در بشقاب‌تان سرو نمایید. این مواد بیشتر شامل: میوه‌ها، سبزیجات‌، آجیل و مغزها و گوشت‌هایی مانند: ماهی و میگو و همچنین برخی از غلات و حبوبات از جمله نخود فرنگی و عدس نیز می‌باشند. آن چه که شما هرگز در این نوع مواد غذایی پیدا نمی‌کنید، مواد شیمیایی، رنگ‌های خوراکی، مواد افزودنی طعم دهنده یا مواد نگهدارنده است.

بهترین گزینه برای تهیه غذای کامل

باید بدانید که عموما برای دسترسی به این نوع دست نخورده از مواد خوراکی، باید خودتان آن‌ها را تهیه کنید یا به عمل بیاورید. بیشتر فرآوری‌های صورت گرفته روی مواد غذایی در کارخانه‌ها اتفاق می‌افتد که به آن‌ها نمک، شکر، انواع روغن‌ها و مواد نگهدارنده اضافه می‌شود تا ماندگاری‌شان افزایش یابد و به صورت بسته بندی شده در دسترس مردم قرار بگیرند. در کارخانه‌ها علاوه بر افزودن برخی از این مواد غیرضروری و مضر، غذاهای فرآوری شده و تصفیه شده اغلب از برخی خواص غنی از مواد مغذی مانند فیبر و آب نیز محروم می‌شوند که هضم آن‌ها را حتی برای بدن سخت‌تر می‌کند. متاسفانه به استثنای چند مورد خاص، بیشتر غذاهایی که در ظرف، کیسه یا جعبه بسته بندی می‌شوند، تا حدی طی فرآیندهای مخصوصی پاستوره و پروسس می‌شوند و دیگر یک غذای کامل به حساب نمی‌آیند.

همان طور که گفته شد، همه پروسس‌ها بد نیستند؛ با این حال، وقتی مواد غذایی را در خانه با ترکیب، مخلوط کردن و یا له کردن قابل استفاده می‌کنید، خودتان آن‌ها را پروسس کرده‌اید و از شرایط آن آگاهی دارید. تفاوت در این است که وقتی غذا را در خانه تهیه کنید، کنترل بیشتری روی آن چه که برای استفاده انتخاب می‌کنید، دارید و می‌توانید انتخاب‌های هوشمندانه‌تری داشته باشید که با یک رژیم غذایی کامل منطبق باشد. (یک مثال خوب کاهش مصرف قند یا تعویض قند سفید و تصفیه شده با انواعی است که دارای خواص مضر کمتری هستند).

زمان مورد نیاز

مقدار زمان مورد نیاز و حجم کار لازم برای آماده سازی مواد غذایی که در حفظ یک رژیم غذایی کامل انجام می‌شود، می‌تواند برای برخی از افراد به ویژه کسانی که بچه دارند و یا تایم کاری آن‌ها فشرده است، کمی دشوار باشد. با این که مسلما تهیه آن‌ها دشوارتر از گرم کردن غذای آماده منجمد شده داخل فر است؛ اما، روش‌های جامعی وجود دارد که می‌تواند خوردن غذاهای کامل را برای همه راحت و در دسترسی بیشتر کند. اختصاص روزانه چند دقیقه به آماده سازی وعده‌های غذایی‌تان راهی عالی برای پایدارتر نگه داشتن یک رژیم غذایی کامل است. کافی است مدتی کوتاه را به خرد کردن سبزیجات و میوه‌ها بپردازید. همچنین می‌توانید سبزیجاتی را که از قبل پوست یا خرد شده‌اند، خریداری کنید تا در وقت شما صرفه جویی شود. در نهایت فراموش نکنید که آماده سازی آن‌ها به روشی صحیح بسیار مهم است.

غذاهای کامل در سفر

برای مسافران و افراد پرمشغله، همیشه گزینه‌های دم دستی و راحت‌تر در هنگام سفر، بهتر به نظر می‌رسند. مهم نیست که کجا باشید، معمولا همیشه می‌توانید جایی را پیدا کنید که غذا بخورید. ما به شما توصیه می‌کنیم که اگر به سفر می‌روید، در برنامه زمانی خود، مدتی را برای تهیه و تدارک غذاهای خود در نظر بگیرید و غذای آماده نخورید. در نهایت اگر مجبور بودید بیرون از خانه غذا بخورید، به سراغ رستوران‌های گیاهی یا باکیفیت بروید که بتوانید از انواع سالادهای گیاهی سالم و رژیمی در برنامه غذایی خود لذت ببرید.

فواید رژیم غذایی کامل برای گوارش

در پایان روز مصرف غذاهای شور، پر از شکر و رنگ‌های افزودنی همراه با مواد نگهدارنده را کنار بگذارید. خوردن این خوراکی‌ها ممکن است در کوتاه مدت احساس خوبی داشته باشد؛ چرا که حسگرهای لذت شما را تحریک می‌کنند. با این وجود آن‌ها همچنین در طولانی مدت برای سلامتی شما بسیار مضر هستند. این نوع مواد خوراکی به دلیل طبیعی نبودن و فرآیندهای پروسس، بدن شما را مجبور می‌کنند برای هضم‌شان سخت کار کند و سموم زیادی را وارد بدن‌تان می‌کنند. این بدان معناست که اندام‌های شما بیش از حد فعالیت کرده و احتمالا پس از خوردن آن‌ها احساس بی‌حالی، خستگی و حتی افسردگی و اضطراب خواهید داشت. علاوه بر این، وضعیت روده‌های شما روی عملکرد کل بدن از جمله خلق و خو، سیستم ایمنی، میزان انرژی و غیره تاثیر منفی می‌گذارد.

در نهایت باید توجه داشته باشید که اگر شما به یک رژیم غذایی خاص و غیرعادی عادت کرده باشید، تغییر کامل آن به یک رژیم سالم، ممکن است مدتی طول بکشد؛ اما، نباید از تصمیم خود دست بکشید و مطمئن باشید که روده و بدن شما احساس بهتری خواهند داشت. نظر شما درباره داشتن یک رژیم غذایی کامل چیست؟ آیا نکته و مورد خاصی برای آگاهی بیشتر ما و همراهان دینو سراغ دارید؟ نظرات و تجربیات ارزشمندتان در این زمینه را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: Wanderlust

بیشتر بخوانید: رژیم تناسب اندام: آیا غذا خوردن قبل و بعد از ورزش صحیح است؟

بیشتر بخوانید: چگونه سلامتی خود را بدون رژیم غذایی حفظ کنیم –بایدها و نبایدها

امتیاز: 3.7 از 5 (3 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

Yet the diggers & the wanderers In their hopes of extracting that very sliver Of flaccid meaning Every so often migrate...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.