هلیکوپتر نبوغ مریخ نورد استقامت

هلیکوپتر نبوغ مریخ نورد استقامت برای اولین بار هوای سیاره سرخ را تنفس می کند

پس از استقرار مریخ نورد «استقامت» (Perseverance) روی سیاره سرخ، اکنون زمان آن رسیده که تکنولوژی‌های به کار رفته در این پروژه شروع به کار کنند. بالگرد «نبوغ» (Ingenuity) به عنوان یکی از این فناوری‌ها، سرانجام آماده پرواز در مریخ شد. در ادامه با همراهی دینو بخوانید که چگونه هلیکوپتر نبوغ مریخ نورد استقامت برای اولین بار هوای سیاره سرخ را تنفس می کند.

هلیکوپتر نبوغ مریخ نورد استقامت

بالگرد کوچکی که روی مریخ نورد استقامت ناسا قرار گرفته است، چند روز قبل اولین نگاه خود را به سیاره سرخ انداخت. این هلیکوپتر 4 پوندی (1.8 کیلوگرم)، یک نمایش فناوری به نام نبوغ است که درون استقامت به مریخ سفر کرد. در روزهای آخر هفته گذشته، مریخ نورد سپر محافظتی این هلیکوپتر را روی زمین رها کرده و آن را روز 18 فوریه سال 2021 در دهانه «جزیرو» (Jezero) انداخت. این حرکت آغازی برای شروع پروازهای آزمایشی نبوغ است. پروازهایی که می‌توانند به زودی و در هفته اول آوریل انجام شوند. این حرکت گامی بزرگ به سوی پروازهای حقیقی با توجه به شرایط جوی متفاوت مریخ است که زمینه را برای گسترش فناوری‌های هوافضا فراهم می‌کند.

هلیکوپتر نبوغ مریخ نورد استقامت برای اولین بار هوای سیاره سرخ را تنفس می کند

این خبر توسط مقامات ناسا در حساب رسمی توییتر مریخ نورد روز یکشنبه 21 مارس 2021 توئیت شده است. آن‌ها گفته‌اند که به دلیل جمع شدن و قفل شدن هلی پد در درون استقامت، چند روز زمان برای باز شدن و آماده به کار شدن آن نیاز دارند تا نبوغ را عملیاتی کنند. نبوغ یکی از دو نمایش فناوری نصب شده روی استقامت است. ابزار دیگری موسوم به MOXIE (آزمایش استفاده از منابع اکسیژن موجود در مریخ) برای تولید اکسیژن از فضای نازک و غالب دی اکسید کربن مریخ طراحی شده که به گفته مقامات ناسا، نسخه‌های کوچک MOXIE می‌تواند روزی به بشریت کمک کند تا در سیاره سرخ ساکن شود. در ویدیو زیر جدا شدن هلیکوپتر از مریخ نورد را مشاهده می‌کنید:

عملیات هلیکوپتر نبوغ

امروز سه شنبه 23 مارس طی یک کنفرانس خبری ناسا در مورد عملیات هلیکوپتر نبوغ و بقیه برنامه پروازی آن صحبت خواهد کرد. جالب است بدانید که هیچ گونه «هواگرد بالگردان» (Rotorcraft) هرگز در دنیایی فراتر از زمین پرواز نکرده است. مقامات ناسا گفته‌اند که امیدواریم نبوغ تغییراتی در این زمینه ایجاد کند. پس از پایان چند پرواز آزمایشی توسط این هلیکوپتر، استقامت با جدیت بر روی وظایف اصلی خود تمرکز خواهد کرد. هدف این مریخ نورد، کشف نشانه‌های حیات و زندگی باستانی در سطح سیاره و همچنین جمع آوری نمونه‌های سنگ و خاک برای بازگشت به زمین در آینده است. اعضای تیم این ماموریت خاطر نشان کردند که دهانه جیزیرو به عرض 28 مایل (45 کیلومتر) مکانی عالی برای انجام چنین کاری است. مشاهدات مدارگرد مریخ نشان می‌دهد که این دهانه ده‌ها میلیارد سال پیش میزبان یک دریاچه بزرگ و عمیق و دلتای رودخانه‌ای زنده بوده است.

هلیکوپتر نبوغ مریخ نورد استقامت
Ingenuity Mars Helicopter

نظر شما درباره پرواز هلیکوپتر نبوغ مریخ نورد استقامت در سیاره سرخ چیست؟ آیا موفقیت این تکنولوژی، افق جدیدی برای کاوش سیارات را در اختیار دانشمندان قرار می‌دهد؟ دیدگاه‌های ارزشمندتان در این زمینه را با ما در میان بگذارید.

منبع: Space

بیشتر بخوانید: SN11 فضاپیمای جدید Starship توسط SpaceX به سکوی پرتاب خود منتقل شد

بیشتر بخوانید: ماهیت رشته کوه‌های عجیب و غریب مریخ هنوز برای دانشمندان مشخص نشده است

امتیاز: 5.0 از 5 (2 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

Yet the diggers & the wanderers In their hopes of extracting that very sliver Of flaccid meaning Every so often migrate...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.