رصد انفجار مرگبار یک ستاره

رصد انفجار مرگبار یک ستاره در فاصله 70 میلیون سال نوری توسط تلسکوپ هابل ناسا

ناسا و ESA شاهد روند مرگ یک ستاره درخشان بسیار بسیار دورتر از زمین بودند که بعد از تشعشعات فراوان سرانجام متلاشی شد. در ادامه این مطلب، رصد انفجار مرگبار یک ستاره در فاصله 70 میلیون سال نوری توسط تلسکوپ هابل ناسا را خواهید دید. با دینو همراه باشید.

رصد انفجار مرگبار یک ستاره

ستاره‌شناسان موفق شدند با کمک تلسکوپ فضایی هابل، یک انفجار ابرنواختری را در فاصله 70 میلیون سال نوری از ما به ثبت برسانند. ناسا که طی یک سال گذشته در حال مشاهده کهکشان‌های دوردست بود، متوجه شد ستاره‌ای که در انتهای عمر خود تابشی به اندازه 5 میلیارد برابر خورشید داشت، تقریبا هیچ نوری از خود ساطع نمی‌کند. این ستاره در کهکشان مارپیچی خیره کننده NGC 2525 قرار داشت که در نهایت منفجر شد. ستاره‌هایی که در انتهای روزهای خود انرژی بسیار زیادی آزاد می‌کنند، محکوم به مرگ خواهند بود. تلسکوپ فضایی هابل برای اولین بار در فوریه 2018 شروع به تماشای این ابرنواختر با نام SN 2018gv کرده بود. ناسا روز پنجشنبه در بیانیه‌ای اظهار کرد:

این ابرنواختر در ابتدا سایر ستارگان کهکشان میزبان خود را تحت‌الشعاع قرار داد. نگامی که یک ستاره در طی چند روز، به اندازه خورشید ما در طی چند میلیارد سال انرژی آزاد کند، شما به طور قطع می‌دانید که به مدت طولانی قابل مشاهده نخواهد بود.

انفجار مرگبار یک ستاره
رصد انفجار مرگبار یک ستاره در فاصله 70 میلیون سال نوری توسط تلسکوپ هابل ناسا

در حالی که ابرنواخترها در سرتاسر جهان پهناور ما، پدیده‌ای نسبتا رایج هستند، این مشاهده طولانی مدت هابل در مرور زمان و روند نابودی آن‌ها، اطلاعاتی شگفت‌انگیز و در عین حال یک یادآوری تلخ برای ما به همراه دارد. نباید فراموش کنید که حتی ستاره‌ها نیز دائمی نیستند.

شما رصد انفجار مرگبار یک ستاره را چطور می‌بینید؟ آیا خورشید ما نیز چنین سرنوشتی خواهد داشت؟ افکار و نظرات خود را در این باره با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: Cnet

بیشتر بخوانید: عکس جدید دیوانه کننده هابل از عمق کهکشان‌های دور و ستاره‌های فروزان

بیشتر بخوانید: پرده‌ای از ستاره‌زایی فروزان: جشن 30 سالگی تلسکوپ هابل با انتشار تصویری از 2 سحابی

امتیاز: 5.0 از 5 (2 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

Yet the diggers & the wanderers In their hopes of extracting that very sliver Of flaccid meaning Every so often migrate...

۳ دیدگاه

  1. Avatar Saeed گفت:

    واقعا شگفت انگیزه، هرچی بیشتر در مورد کیهان شناسی مطالعه میکنم، بیشتر حیرت زده میشم و در برابر عظمت خدا احساس حقارت میکنم، ولی مطمئن تر میشم خدا با این همه قدرت و سلیقه خوبی در چیدمان و نظم دادن به این بی کران هستی داره، حتما موجودات دیگه ای شبیه به ما و یا پیشرفه تر از ما هم خلق کرده که طی چند سال آینده دانشمند ها بهش پی میبرن، به همگی علاقه مندان به نجوم و کیهان شناسی مطالعه کتاب پروفسور لیزا رندال با عنوان ماده تاریک و دایناسور ها رو پیشنهاد می کنم Dark Matter and The Dinosaurs Written By: Lisa Randall

  2. Avatar kianoush گفت:

    یعنی این ستاره 70 میلیون سال پیش منفجر شده تازه الان دانشمندا فهمیدن؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.