رنگ آبی دریای کارائیب

چرا رنگ آبی دریای کارائیب اینقدر زیبا و متفاوت از دریاهای دیگر است؟

باور عمومی در زمان‌های قبل این‌گونه بود که انعکاس رنگ آبی آسمان دلیل آبی‌رنگ بودن دریا است. اما درواقع این انعکاس نور است که باعث می‌شود ما آب بی‌رنگ دریـا را آبی ببینیم. اما آیا تابه‌حال به این موضوع فکر کرده‌اید که چرا رنگ آبی دریای کارائیب به طرز باورنکردنی زیبا است؟ این آب تمیز و جذاب سالانه میلیون‌ها توریست را به جزایر استوایی میاورد تا همزمان از ساحلی با ماسه‌های نرم و دریایی زیبا لذت ببرند.

دلیل این همه زیبایی و رنگ آبی دریای کارائیب چیست؟

چه چیزی باعث تمیزی و آبی بودن این دریا شده است؟ چند دلیل برای این موضوع وجود دارد، اما به دو علت بزرگ رنگ آبی دریای کارائیب متفاوت از بقیه دریاهاست.

1. کارائیب نسبتاً کم عمق است

شما احتمالاً می‌دانید که چرا اقیانوس آبی است. مولکول‌های آب طول موج‌های خورشید را جذب می‌کنند و رنگ آبی را منعکس می‌کنند، در حالی که باقی رنگ جذب می‌شوند. هر چه آب دریا عمق‌تر باشد، رنگ آن آبی تیره‌تر است و نور نمی‌تواند از کف دریا منعکس شود. در آب‌های کم‌عمق رنگ آبی روشن‌تر است. دریای کارائیب نیز در مقایسه با دیگر آب‌ها کم‌عمق است و نور آفتاب از کف دریا منعکس می‌شود و آب آن روشن‌تر از بقیه جاها به نظر می‌رسد.

2. در کارائیب فیتوپلانکتون‌های کمی زندگی می‌کنند

یکی دیگر از پدیده‌های طبیعی که باعث زیبایی و وضوح دوست‌داشتنی دریای کارائیب شده است، جمعیت فیتوپلانکتون‌ها و درواقع فقدان آنها است. این موجودات میکروسکوپی (که جلبک هم نامیده می‌شوند) در آب دریـا زندگی می‌کنند و حاوی کلروفیل هستند، یعنی همان رنگ‌دانه‌هایی که گیاهان را سبز می‌کند. جمعیت بزرگ فیتوپلانکتون‌ها یک رنگ سبزی به آب اضافه می‌کنند که درنتیجه آن طیفی از سایه‌های سبز-آبی تا سبز در دریا پدیدار می‌شود. بسته به میزان این موجودات و نوع آنها رنگ دریا متفاوت خواهد بود. تعداد کم فیتوپلانکتون‌ها به معنی آبی‌تر و شفاف‌تر بودن آب دریا است، یعنی دقیقاً همان چیزی که در دریای کارائیب وجود دارد.

البته عوامل دیگری مانند آلودگی، گل‌ولای و شن و ماسه که توسط توفان‌ها جابجا می‌شوند می‌توانند در تغییر آب دریا تأثیرگذار باشند. اما در اکثر مواقع دریای کارائیب سایه‌ای از آبی روشن دارد و همین موضوع آن را به یکی از زیباترین مقاصد گردشگری در جهان تبدیل کرده است.

امتیاز: 4.9 از 5 (8 رای)
کمی صبر کنید...

یک دیدگاه

  1. Avatar امید گفت:

    مفید بود و مختصر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.