چگونه یک گیاه مرده یا در حال مرگ را احیا کنیم: 10 مرحله ساده

ظاهر یک گیاه ممکن است فریبنده باشد، بنابراین حتی اگر گیاهی مرده به نظر می‌رسد، حتماً به این معنی نیست که مرده‌است. شما می‌توانید برخی ترفندهای باغبانی تخصصی را امتحان کنید تا گیاه ارزشمند خود را به جای دور انداختن دوباره احیا کنید.

اگر در حال خواندن این مطلب هستید، به احتمال زیاد یک گیاه مرده روی دستتان مانده‌ است. خیلی به خودتان سخت نگیرید. این اتفاق ممکن است برای بهترین باغبانان و مقاوم‌ترین گیاهان نیز بیفتد. اما ما یک خبر خوب برای شما داریم: گیاه غمگین شما ممکن است تقریباً مرده باشد و احتمال دارد که بتوانید آن را احیا کنید. جان والنتینو، متخصص باغبانی می‌گوید: برخی از رایج‌ترین دلایل زوال یک گیاه، آبیاری بیش از حد یا کمبود آب، دریافت نکردن مقدار مناسب نور خورشید، تغییر در محیط، حشرات و آفات یا کمبود مواد مغذی است. راه‌حل‌هایی برای برطرف کردن همه این مشکلات وجود دارد. البته به شرطی که به موقع متوجه آنها شوید.حالا ما اینجا هستیم تا به شما بگوییم دقیقا چگونه این کار را انجام دهید تا موفق شوید گیاهتان را احیا کنید.

10 مرحله احیا گیاه

مرحله 1: به دنبال نشانه‌های زندگی باشید

وقتی صحبت از گیاهان می‌شود، “مرده” یک اصطلاح نسبی است. شاید به نظر برسد که گیاه شما از بین رفته‌ است، اما وقتی از نزدیک نگاه کنید، ممکن است در واقع اینطور نباشد. اگر رنگ سبز روی گیاه باقی مانده باشد، ممکن است هنوز زنده باشد. والنتینو می‌گوید: هر گونه نشانه‌ای از رنگ سبز روی ساقه به این معنی است که این احتمال وجود دارد که بتوانید گیاه را به زندگی بازگردانید. همچنین باید ریشه‌ها را بررسی کنید. آنها به عنوان سیستم پشتیبانی گیاه، اطلاعات زیادی در مورد وضعیت سلامت کلی گیاه ارائه می‌دهند.

حتی اگر قسمت‌های قابل مشاهده گیاه سالم به نظر نرسد، ممکن است ریشه‌ها همچنان مواد مغذی و آب کافی برای حفظ آن دریافت کنند. ریشه‌های سالم باید ضخیم به نظر برسند و رنگ آنها سفید تا برنزه با نوک سفید باشد. اگر نشانه‌هایی از زندگی پیدا کردید، قدم بعدی این است که بفهمید چه مشکلی رخ داده و چگونه گیاه خود را احیا کنید.

مرحله 2: بررسی کنید که بیش از حد گیاه را آبیاری کرده‌اید یا خیر

برای احیا گیاه بررسی کنید که  بیش از حد گیاه را آبیاری کرده‌اید یا خیر

گیاهان برای زنده ماندن و رشد به آب نیاز دارند، اما ممکن است به گیاه بیش از اندازه آب داده‌باشید. گیاهانی که بیش از حد آبیاری می شوند، برگ‌های پژمرده قهوه‌ای یا زرد با خاک مرطوب خواهند داشت.

این مورد روی ریشه‌ها نیز تأثیر منفی می‌گذارد و باعث می‌شود شروع به پوسیدگی کنند. اگر بیش از حد به گیاه خود آب داده‌اید، باید در اسرع وقت تغییراتی انجام دهید. گیاه را از نور مستقیم خورشید دور کنید و آبیاری را تا زمانی که خاک خشک شود متوقف کنید.

مرحله 3: بررسی کنید که گیاهتان تشنه است یا خیر

درست مانند آبیاری بیش از حد، تشنگی گیاه نیز برای بسیاری از افراد، یک سناریوی محتمل است. نشانه‌های گیاه تشنه چیست؟ در این حالت، گیاه شروع به پژمرده شدن خواهد کرد. برگ‌ها کم‌کم خشک می‌شوند و نوک آنها قهوه‌ای می‌شود، سپس می‌میرند و می‌ریزند. خاک نیز ترک می‌خورد و از لبه‌های گلدان جدا می‌شود.

اگرچه در این موقعیت آب دادن به گیاه کمک‌کننده خواهد بود، باید به دنبال آبیاری به روش صحیح باشید. اگر گیاهی به شدت دچار کم‌آبی است، یک راه سریع برای احیای آن این است که بگذارید چند ساعت در آب خیس بخورد. تنها در یک روز با این روش، بسیاری از گیاهان از حالت پژمرده و غمگین خارج می‌شوند و ظاهری زیبا و سرسبز به خود می‌گیرند.

پس از اینکار سعی کنید گیاه را بیشتر آبیاری کنید و هر بار همان مقدار آب به گیاه بدهید. مطمئن شوید که به آب زمان می‌دهید تا ریشه‌ها خیس بخورد. رطوبت‌سنج خاک می‌تواند به شما در نظارت بر رطوبت خاک کمک کند.

مرحله 4: برگ‌های مرده را بردارید

برای احیاه گیاه برگ‌های مرده را بردارید

گیاهانی که در حال زوال هستند احتمالاً دارای برگ‌های مرده خواهند بود و شما باید از شر آنها خلاص شوید. بی رحم باشید: اگر برگ‌ها کاملا قهوه‌ای شده‌اند، دیگر برنمی‌گردند. به جای آن باید روی رشد برگ‌های جدید تمرکز کنید. برگ‌های مرده را با یک قیچی برش دهید یا برگ‌های مرده را به آرامی با نوک انگشتان خود فشار دهید. به طور معمول، برگ‌های مرده به راحتی از ساقه جدا می‌شوند، اما اگر مجبور به کشیدن هستید، از یک قیچی استفاده کنید.

مرحله 5: ساقه‌ها را برش دهید

شما باید برگ‌های مرده را کوتاه کنید و سپس تکه‌های مرده ساقه را نیز جدا کنید. اگر ساقه‌ها مرده‌اند، حداقل دو اینچ از آن‌ها را بالای خاک بگذارید.

اگر ساقه‌ها مرده‌اند، زمان خوبی برای تعویض خاک و حتی گلدان است. در این زمان گیاه را در ظرف یا گلدان بزرگتر خاک کنید. البته بهتر است بدانید که شما احتمالاً تغییری فوری به سمت بهتر شدن نخواهید دید. بسته به گیاه، ممکن است چند هفته یا بیشتر طول بکشد تا گیاه در وضعیت سلامتی بهتری قرار گیرد.

مرحله 6: به نورپردازی توجه کنید

برای احیا گیاه، به نورپردازی توجه کنید

توجه کنید که نور وجود داشته باشد. نور فاکتور مهمی برای سلامتی گیاهان آپارتمانی شماست، بنابراین باید مطمئن شوید که گیاه به میزان کافی نور دریافت می‌کند. باید بدانید که گیاه آپارتمانی شما آفتاب کامل یا جزئی، نور مستقیم خورشید یا نور غیرمستقیم را ترجیح می دهد. پس می‌توانید آن را به منطقه مناسب‌تری از خانه خود منتقل کنید.

اگر گیاه شما نور کافی دریافت نمی‌کند، انتقال آن به جایی دیگر از خانه می‌تواند کمک‌کننده باشد. بسته به وضعیت، یک گیاه به ظاهر مرده ممکن است با همین تغییر ساده شروع به رشد کند.

مرحله 7: تعیین کنید که آیا گیاه شما به رطوبت بیشتری نیاز دارد یا خیر

تعیین کنید که آیا گیاه شما به رطوبت بیشتری نیاز دارد یا خیر

اگر گیاه شما از مناطق استوایی آمده باشد، ممکن است به معنای واقعی کلمه نیاز داشته باشد که به آن نوع محیط بازگردد. اگر رطوبت خیلی کم باشد، گیاه ممکن است نشانه‌هایی از چروکیدگی، قهوه‌ای شدن و پژمرده شدن را نشان دهد. اگر رطوبت بیشتری نیاز است، سعی کنید گیاهان خود را به طور منظم مه پاشی کنید یا آنها را با هم در یکی محیط قرار دهید تا به افزایش رطوبت کمک کنید.

البته رطوبت بیش از حد برای برخی گیاهان مشکل‌ساز خواهد شد. اگر رطوبت خیلی زیاد باشد، این احتمال وجود دارد که گیاه دچار کپک یا عفونت‌های قارچی شود و برگ‌های آن زرد شوند. به طور کلی، گیاهان با برگ‌های ضخیم تر و مومی‌تر هوای خشک را بهتر تحمل می‌کنند. در حالی که گیاهان آپارتمانی برای زندگی در داخل خانه سازگار شده‌اند و لزوماً به شرایط بسیار مرطوب نیاز ندارند، اکثر آنها قرار گرفتن در کنار بخاری یا دریچه هوا را دوست ندارند، زیرا ممکن است برای آنها بیش از حد خشک باشد.

مرحله 8: مواد مغذی را برای گیاه فراهم کنید

تغذیه گیاه شما به ویژه در فصول رشد بهار و تابستان اهمیت دارد. گیاهی که دچار سوءتغذیه است، ساقه‌های ضعیف یا برگ‌های تغییررنگ‌یافته دارد. بنابراین برای احیای گیاه در حال مرگ، به کمپوست یا کود نیاز دارید. تغییر گلدان گیاه در حال مرگ نیز می‌تواند کمک‌کننده باشد. خاک ممکن است در طول زمان از مواد مغذی تهی شود، بنابراین هر چند سال یک‌بار، تغییر گلدان و خاک می‌تواند ایده خوبی باشد.

با این حال، اگر گیاه شما در وضعیت بدی قرار دارد، به آرامی عمل کنید. شما نباید چندین تغییر را یکباره ایجاد کنید، زیرا گیاه احتمالاً در حالت شوک قرار دارد و بیشتر مستعد مشکلات است. بیشتر گیاهان با کمی کود در طول فصل رشد بهترین عملکرد را دارند.

مرحله 9: حداقل یک ماه صبر کنید

وقتی به نظر می‌رسد که تلاش‌های شما بی‌نتیجه است، ممکن است به راحتی ناامید شوید. اما به یاد داشته باشید: مدتی طول کشید تا گیاه شما تقریباً از بین برود، پس مدتی نیز طول می‌کشد تا آن را احیا کنید. نکته کلیدی این است که صبور باشید. به مدت چند هفته از گیاه خود مراقبت کنید و سپس دوباره ارزیابی کنید.

وقتی اقداماتی را برای احیای یک گیاه در حال مرگ انجام دادید، ممکن است یک ماه طول بکشد تا شاهد بهبود یا رشد جدیدی باشید. همچنین ممکن است قبل از پی بردن به مشکل دقیق و راه‌حل بعدی نیاز به عیب‌یابی داشته باشید، بنابراین ممکن است این فرآیند بیش از حد انتظار طول بکشد.

مرحله 10: آن را کمپوست کنید

گیاه را کمپوست کنید

اگر همه روش‌ها را امتحان کرده‌اید، از جمله انتظار حداقل یک ماهه و همچنان گیاه شما هیچ پیشرفتی نداشته است، ممکن است زمان خداحافظی فرا رسیده‌ باشد. اما به جای اینکه گیاه مرده خود را در سطل زباله بیندازید، آن را در سطل کمپوست قرار دهید.

هنگامی که گیاهان خود را کمپوست می‌کنید، حتی اگر آنها مرده باشند، باقی مانده‌ها به خاک غنی از مواد مغذی تبدیل می‌شوند که به عنوان یک کود طبیعی عمل می‌کند که برای سایر گیاهان آپارتمانی یا باغ شما مفید است. این بدان معناست که گیاه مرده شما می‌تواند زندگی جدیدی داشته باشد و به سلامت گیاهان آینده شما و محیط زیست نیز کمک کند.

ما در دینو امیدواریم که این مطلب برای شما و گیاهانتان مفید بوده باشد. آیا تا کنون موفق به احیای گیاهان تقریباً مرده‌تان شده‌اید؟ شما از چه روش‌هایی برای احیای گیاهانتان استفاده می‌کنید؟ نظرات و پیشنهادات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

بدون امتیاز
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.