گرینلند

رکورد از بین رفتن یخ‌های گرینلند شکسته شد؛ 12.5 میلیارد تن در یک روز

پس از آتش سوزی عجیبی که ماه گذشته در گرینلند اتفاق افتاد، موج گرمایی هفته گذشته اروپا نیز تاثیرات زیادی بر پهنه یخی این کشور گذاشته، به طوری که حدود 60 درصد از سطح یخ زده این جزیره تحت تاثیر قرار گرفته است. بدلیل آب شدن سطحی، 12.5 میلیارد تن از سکوهای یخی این منطقه تنها در روز پنج شنبه از بین رفته‌اند. این بزرگترین میزان از دست رفتن یک پهنه یخی در یک روز است که در تاریخ ثبت شده.

مطمئنا شکسته شدن این رکورد هیچ کس را خوشحال نخواهد کرد. آخرین باری که گرینلند چنین حجم عظیمی از یخ را از دست داده مربوط به سال 2012 است. در آن دوره بیش از 10 میلیارد تن یخ وارد اقیانوس شده بود.

دانشمندان با استفاده از اطلاعات دریافتی از ماهواره‌ها و چند منبع دیگر مدل کامپیوتری‌ای طراحی کردند که با استفاده از آن میزان یخ آب شده در گرینلند تخمین زده شده است. تد اسکامبوس، یکی از محققین ارشد مرکز ملی اطلاعات برف و یخ در مورد این فرایند گفت:

این مدل که از اطلاعات هواشناسی و مشاهدات میدانی برای ثبت یخ، میزان بارش برف و تغییرات خالص حجم صفحات یخی استفاده می‌کند، دقت بسیار بالایی دارد. من نتایج این مدل را به عنوان یک واقعیت قبول دارم. 12.5 میلیارد تن در یک روز از بین رفته که بالاترین میزان از سال 1950 [آغاز اندازه گیری حجم روزانه یخ] تا به امروز است.

وضعیت گرینلند

تصاویر ماهواره‌ای از گرینلند

تصاویر ماهواه‌ای که اوایل هفته منتشر شده نشان از ذوب گسترده یخ‌ها در گرینلند دارد. این وضعیت به حدی شدید بوده که آب شدن یخ‌ها در کناره‌های پهنه‌های یخی به طور کامل مشخص است. همچنین در برخی مناطق رودخانه‌هایی از آب و یخ جاری شده‌اند. به گزارش وانشگتن پست در ماه جولای 197 میلیارد تن از پهنه‌های یخی از بین رفته است.

با خنک‌تر شدن هوا طی ماه‌های آینده برخی از ورقه‌های یخی گرینلند به آرامی ترمیم خواهند شد. اما در نتیجه ورود این 12.5 میلیارد تن یخ به آب‌های آزاد، به زودی شاهد بالاتر رفتن سطح اقیانوس‌ها خواهیم بود.

بیشتر بخوانید: گرم‌ترین ماه ژوئن تاریخ ثبت شد: مشکل بزرگ‌تری هم وجود دارد

امتیاز: 3.8 از 5 (5 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.