سیل گلستان

سیل گلستان : مثل همیشه به دنبال مقصر نگردیم و راه حلی برای مشکل پیدا کنیم!

امروز هفتمین روزی است که از سیل گلستان می‌گذرد و هنوز شرایط برای مردم عزیز آن نواحی مساعد نشده و اوضاع بسیار نابه‌سامان است. در این مطلب سعی داریم تا یک گزارش مختصر و در عین کامل را در اختیارتان قرار دهیم تا بگوییم که این سیل اتفاق افتاده، یک بلای طبیعی نبوده و از عدم مدیریت صحیح شرایط به چنین موضوع غم‌انگیزی بدل شده است. در ابتدا باید یادآور شویم که طبق اتفاقات رخ داده در سال‌های اخیر مشخص شد که مدیریت بحران در کشورمان بسیار بد است و بی‌نظمی متعدد مدیریتی، مسائل را پیچیده‌تر می‌کنند.

سیل گلستان مهمان ناخوانده نوروز امسال شد!

سیل

هفت روز از سیل گلستان می‌گذرد و قطعاً تاکنون شنیده‌اید که این سیل از سر بی‌توجهی به این درجه رسیده است. ظاهراً در زمان این بارش باران شدید، دریچه سدها باز نشده و دقیقاً زمانی اقدام به باز کردن دریچه سدها شده، که سدها در حال شکسته شدن بودند و آب با شدت از مسیر خارج شد و این حجم از آب قطعاً سیلابی وحشتناک را ایجاد کرد.

از سوی دیگر گفته می‌شود که در ابتدا این مسئله قابل‌حل بود و راه‌حل‌هایی برای آن پیشنهادشده بود که طبق معمول مدیران به‌سادگی از کنار راه‌حل‌ها گذشتند و این سیل گلستان به‌قدری جدی شد که ارتفاع آب در برخی مناطق به بیش از 2 متر می‌رسد. خانه‌های بسیاری در این سیل گلستان به زیرآب رفتند، مردم در سیل گرفتار شدند و بی‌برقی نیز اتفاق افتاد که شرایط را برای مردم روزبه‌روز سخت‌تر می‌کرد. در پی این حادثه دستور داده شد تا مردم محل زندگی خود را ترک کنند و گروه‌های امدادی مختلف هلال احمر و امدادهای مردمی نیز آغاز شد.

سیل گلستان

استاندار گلستان

نکته جالب اینجاست که در تمامی این بحران‌ها، استاندار گلستان در سفر نوروزی خارجی خود بود و اعلام کرد که به دلیل مشکلاتی مجبور به سفر شده است. البته استاندار عزیز حتی پس از شنیدن سیل گلستان هم قصد بازگشت نداشته است و این ماجرا تا جایی ادامه پیدا کرد که معاون رئیس‌جمهور، آقای جهانگیری دستور برکناری استاندار گلستان را داد.

خسارت‌های به‌جامانده از سیل

این حادثه نه تنها زمین‌های زراعی و کشاورزی مردم را نابود کرده بلکه خانه‌های بسیاری را از بین برده است. بر اساس گزارش‌ها و گفته‌های عده‌ای از مردم گلستان، امدادهای مردمی بسیار قوی بوده است و مردم در این روزها هوای یکدیگر را به خوبی داشته‌اند. البته گفته می‌شود که عده‌ای در محله‌ای به تازگی پیدا شدند که به دلیل شرایط نامناسب، 2 یا 3 روزی را بر روی سقف خانه‌های خود بدون آب و غذا سپری کرده بودند و خوشبختانه از این وضعیت نجات یافتند.

سیل 98

باید بگوییم که سیل گلستان بیشترین خسارت را به شهرها و روستاهای آق قلا، قره کیله، گمیشان، سیمین شهر و دیگر شهرهای ترکمنی کشورمان زده است. باید اشاره کنیم که در حال حاضر دو سوم آق قلا در زیر آب است. گفته می‌شود که تاکنون سیل گلستان بیش از 500 میلیارد خسارت به بار آورده است که این خسارت طبق معمول با همدلی و کمک مردم، قابل جبران خواهد بود و در حال حاضر مهم‌ترین چیز نجات جان تک‌تک مردم این مناطق و برقراری آرامش در بین مردم است.

علت سیل گلستان

این بارش که در سال‌های گذشته بی‌سابقه بوده و در ماه‌های گذشته در خوزستان نیز رخ داده بود. البته به گفته مردم، سازمان هواشناسی این طغیان و سیل را پیش‌بینی کرده بود و مثل همیشه شاهد بی نظمی‌های مدیریتی بوده ایم. البته گفته می‌شود که یکی از عوامل بروز این سیل گلستان، از بین بردن جنگل‌ها و درخت‌ها به دلیل ساخت‌وسازهای بیش‌ازحد در حریم رودخانه بوده است.

آق قلا

به هر جهت الان نباید مثل همیشه دنبال مقصر گشت و بهترین کار این است که هر کس گوشه‌ای از کارها را بگیرد تا این مشکل هرچه زودتر برطرف شود و حداقل شرایط عبور و مرور برای مردم عزیزمان به شکل عادی خود بازگردد. امیدواریم که ماجرای بحران سیل گلستان هم هرچه زودتر به‌پایان برسد و فعلاً بارشی در این منطقه اتفاق نیفتد. دیگر مشکلات مانند خانه‌ها و خرابی‌ها با کمک مردم بازسازی و حل خواهد شد. امدادرسانی‌ها همچنان ادامه دارد و هشدارهایی در راستای سامانه بارشی جدید اعلام شده است، بنابراین اگر می‌توانید در این اتفاق مفید باشید و کمکی از دستتان بر می آید لطفاً کوتاهی نکنید.

امتیاز: 3.2 از 5 (6 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

ایمیل: [email protected]

۴ دیدگاه

  1. Avatar hpr گفت:

    کشور رفت زیر آب هیشکیم عین خیالش نیست

  2. Avatar بابایی گفت:

    من فقط جواب تیتر مقاله تون رو میدم…
    اره طبق همیشه باید بعد هر حوادث طبیعی از قبیل سیل و زلزله و طوفان و چه و چه تازه یادمون بیفته دنبال راه حل باشیم…
    و اینجوری بحران ها مدیریت میشن و تبدیل به بحران مدیریت میشه 🙂
    و با این فرمون 40 ساله داریم مدیریت رو بحران میکنیم 🙂
    40 ساله که جون مردم رو با همین فرمون داریم نجات میدیم 🙂

  3. Avatar سعید گفت:

    مگه کسی میتونه جلوی سیل بگیره؟ سد که نترکیده دنبال مقصر باشیم، الان تهران همه جا آب جمع شده، شهردار تهران هم برکنار کنید! خوبه والا تو این مملکت هر اتفاقی میوفته مسئولین یا فرار میکنند یا برکنار میشوند!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.