پفک با غذای دام

چرا نام شرکت‌های تولیدکننده پفک با غذای دام افشا نشده است؟

در چند روز گذشته خبرهایی مبنی بر این موضوع منتشر شد که 2 شرکت مطرح فعال در تولید فرآورده‌های غذایی اقدام به تهیه پفک با غذای دام در کشور کرده‌اند. این موضوع با وجود آنکه رسانه‌ای شده، اما نامی از شرکت‌های متخلف برده نشده است. در نامه‌ای که از اداره بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات سازمان جهاد کشاورزی استان البرز منتشر شده در رابطه با تخلف این دو شرکت به این صورت توضیح داده شده است:

براساس نامه شماره 17210/200 مورخ 1397/4/16 معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و تحقیقات وزارت خطاب به رئیس سازمان دامپزشکی کشور، درج عبارت “مصرف این محموله تنها برای مصرف دام مجاز است و استفاده از این محموله برای کشت مجاز نیست” در گواهی بهداشتی تمام محموله‌های حاوی ذرت تغییر شکل یافته ژنتیک (تراریخته) مشاهده شده که این محموله‌ها در دو شرکت …… و ….. در شهرک‌های صنعتی …….. و …… به عنوان مواد اولیه مصارف انسانی استفاده می‌شود. موضوع اخیر طی نامه‌ای از اداره بازرسی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی استعلام گردید که در پاسخ، معاون غذا و دارو دانشگاه مذکور اعلام نموده که ذرت مورد استفاده با استانداردهای ملی مطابقت داشته است.

دلیل استفاده از غذای دام در پفک

ظاهراً تنها ذرتی که شامل سهمیه ارز 4200 تومانی است، ذرتی است که برای دام استفاده می‌شود. از همین رو این دو شرکت از ذرت‌های مصرف دامی که قیمت کمتری دارد باری سود بیشتر، در تولید پفک استفاده کرده‌اند. به ذرتی که در رده محصولات غذایی قرار می‌گیرد، ارز 8000 تومانی تعلق می‌گیرد و صرف نظر از اینکه سیاست دولت در تخصیص ارز برای این محصول چه بوده است، کار این دو شرکت تولیدکننده پفک بسیار غیراخلاقی بوده است.

آتشی که دامن‌گیر دیگر شرکت‌ها هم می‌شود

نکته ناراحت کننده در موضوع تولید پفک با غذای دام، عدم افشای نام شرکت‌های متخلف است. با هر منطقی کار آنها خلاف قانون بوده است و این رفتار، باعث ایجاد یک نگرش منفی نسبت به پفک و اسنک‌های فرآوری شده می‌شود. اما از آنجاییکه نام متخلفین اعلام نشده، بنابراین در این شرایط دیگر شرکت‌ها هم باید تاوان گناهان آنها را پس دهند. چرا که مسلماً هیچ کس حاضر نیست ریسک این موضوع را قبول کند و در زمانیکه نمی‌داند آیا پفکی که تهیه می‌کند با ذرت خوراک دام تهیه شده یا انسانی، ترجیح می‌دهد که اصلاً این کالا را خریداری نکند.
نظر شما در این رابطه چیست؟

امتیاز: 4.8 از 5 (10 رای)
کمی صبر کنید...

۳ دیدگاه

  1. Avatar مهراد گفت:

    واقعا مضحکتر از اینم میشه؟ اسماشونو لو ندادن یعنی تو بازار هنوز هست دیگه. مردمم بیخبر میخرن و هنوز خوراک دام میخورن

  2. Avatar بهمن گفت:

    مملکت گل و بلبل

  3. Avatar عباس گفت:

    اولا که مردم تا افشا شدن اسامی این دو شرکت از خرید پفک امتنا کنند تا فشاری باشه از طرف مردم به مسئولین که اسامی را افشا کنند حداقل این موضوع بین من و دوستانم صدق میکنه که کل پفکها رو تحریم کردیم.
    دوما اصلا مصرف مواد غذایی تراریخته برای دامها هم مضر هستش چون در دراز مدت این مواد در شیر و گوشت مصرفی حیوانات منتقل میشه که در نتیجه برای ما نیز مضر هست و دولت باید اسامی شرکتهایی که از این موضوع نیز سود میبرند رو افشا کنه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.