شیرها درخطر انقراض

آیا شیرها درخطر انقراض قرار دارند؟ (خطر نابودی سلطان جنگل)

شیرها علاوه بر اینکه سلطان جنگل هستند بلکه نزد انسان‌ها هم از نفوذ و احترام خاصی برخوردارند. شیرها به‌طورکلی در قاره آفریقا، هند، یونان و مناطق خاورمیانه یافت می‌شوند و در طول این سال‌ها به دلیل تخریب محیط‌زیست به‌طور قابل‌توجهی کاهش‌یافته‌اند. در واقع باید بگوییم که تقریبا شیرها درخطر انقراض قرار دارند. در حال حاضر بیشترین تعداد شیرها در آفریقا زندگی می‌کنند و بخش زیادی از شرق و جنوب آفریقا را محاصره کرده‌اند.

بر اساس گزارش‌ها صدسال پیش، بیش از 200 هزار شیر در آفریقا وجود داشت اما اکنون 90 درصد شیرها از زیستگاهشان رفته‌اند و پراکنده هستند. در حال حاضر تعداد کل شیرهای آفریقا 20 هزار است که در 26 کشور به‌صورت پراکنده زندگی می‌کنند. طبق آمار اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (IUCN)، تعداد کل شیرهای زمین تقریباً 39 هزار است. این گزارش برای دوستداران محیط‌زیست و شیرهای وحشی خبری خوب و تسکین‌دهنده است. اما بر اساس آمار تعداد شیرهای وحشی به‌طور قابل‌توجهی کاهش‌یافته است و عوامل مختلفی در این موضوع نقش داشته‌اند که در ادامه به معرفی این عوامل خواهیم پرداخت.

 شیرها درخطر انقراض

عوامل مؤثر بر قرار دادن شیرها درخطر انقراض

یکی از اصلی‌ترین عوامل، از بین رفتن و کاهش شیرها، از بین رفتن زیستگاه و آسیب دیدن محیط‌زیست است. این روزها کشورهای آفریقایی هم در حال رشد و توسعه هستند و با افزایش جمعیت بخش عمده‌ای از زمین توسط انسان‌ها اشغال می‌شود که این موضوع موجب از بین رفتن زیستگاه حیوانات است. بخش عمده‌ای از محیط‌زیست اکنون به ساخت‌وساز بشر و توسعه‌ی کشاورزی اختصاص داده‌شده است. طبق گزارش‌ها در کشورهای غربی شیرها درخطر انقراض بیشتری هستند و زودتر از انتظار از بین خواهند رفت.

عامل دیگر کاهش شیرها، شکار برای اهداف تجاری است که در سطح بین‌المللی به‌شدت در حال افزایش است. طبق آمار در سال‌های 2009 تا 2013 تعداد فروش اجزای بدن و پوست شیر یا حتی شیرهای زنده در قاره آفریقا دو برابر شده که این خبر بدی برای دوستداران محیط‌زیست و حیوانات است.

 شیرها درخطر انقراض

از سوی دیگر مراقبت از شیرها نیز هزینه‌ی بسیاری دارد و فراهم کردن تغذیه برای این حیوانات به یک بخش مالی مجزا نیاز دارد. شایان‌ذکر است که شیرها در مواردی برای کشورها زیان آورد نیز هستند و ضرر عظیمی را به کشورها وارد می‌کنند. سالانه حملات مختلفی از سوی شیرها صورت می‌گیرد که تقریباً 290 دلار در سال برای جبران خسارات شیرها نیاز است. البته کشورها در تلاش‌اند تا با پیدا کردن راه‌حل‌های از این حملات جلوگیری کنند و تعداد حملات سالانه از سوی شیرها را کاهش دهند.

امتیاز: 5.0 از 5 (3 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

ایمیل: [email protected]

۳ دیدگاه

  1. Avatar mehrdaad.0727 گفت:

    عامل دیگر کاهش شیرها، شکار برای اهداف تجاری است که در سطح بین‌المللی به‌شدت در حال افزایش است. طبق آمار در سال‌های 2009 تا 2013 تعداد فروش اجزای بدن و پوست شیر یا حتی شیرهای زنده در قاره آفریقا دو برابر شده که این خبر بدی برای دوستداران محیط‌زیست و حیوانات است.
    خیلی خوشحال شدم 😂

  2. Avatar mehrdaad.0727 گفت:

    خوب شد این ..ها منقرض بشن برن مگه خیرشون چی بوده برای طبیعت ، غیر از کشت و کشتار که کاری بلد نیستن ضمناً گدای جنگلم نیستن چه برسه سلطان جنگل

  3. Avatar فرهاد گفت:

    مرسی مهتا جون،عججججب مطالبی رو میزارین..خیییلی ممنونم عزیزم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.